۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۴۶۵۸۴۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

استفاده از سلاح های کشتار جمعی تهدیدی خطرناک برای بشریت است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: استفاده از سلاح های کشتار جمعی و تولید آنها از سوی کشورهای بزرگ و صنعتی و به ویژه ابرقدرتها از جمله دغدغه‌های اساسی و بسیار تهدید کننده برای بشریت است.
دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر امروز در دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات برگزار شد، با اشاره به اهمیت پرداختن به مباحث حقوق بشردوستانه گفت: انسان و زمین، دو خط قرمز دين هستند كه جنگ به دلیل داشتن طبیعت مهار ناگسیخته بدترين، گسترده ترین و پرتکرارترین عبور از این دو خط قرمز را به انجام  می رساند.
وی افزود: انسان از آن جهت که خلیفه خداوند در روی زمین است خط قرمز است و کره زمين نیز از آن جهت خط قرمز به شمار می رود كه محل زیستن انسان است؛  انسان باید زمین را آباد کند نه ویران، در  حالی که جنگ زمین را ویران می کند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که آسیب رساندن به کره خاکی به وسیله سلاح های جنگی و ایجاد اختلال در آن به عنوان محیط زیست بشر، خط قرمز اسلام و ادیان الهی است اظهار داشت: واضح است هنگامی که دین نسبت به جنگ های سنتی در گذشته حساسیت حقوق بشردوستانه و نگاه کنترل کننده داشته است، به طریق اولی و به صورت موکدتر نسبت به جنگ های به شدت بی رحم کنونی که زمین را تخریب و نسل ها را بی مهابا می کشد، حساسیت بیشتر و محوری تری نشان می دهد.
وی با اشاره به نتایج اولین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه ادامه داد: تشکیل اولین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه که ده سال پیش در حوزه مقدسه قم انجام گرفت، نتایج پرباری را داشت که شناخته شدن پاره ای از نهفته های حقوق بشردوستانه فقه اسلامی از دستاوردهای آن است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان  ابراز  داشت: به برکت آن کنفرانس و نشست های بعدی، فضلا و مراکز حوزه به مخازن سربسته ولي پر از ذخائر اسلامی رجوع کردند و به محض این رجوع، فوران اندیشه اسلامی را در زمینه حقوق بشردوستانه کلید زدند.
وی عنوان کرد: اثبات این ایده که دین می تواند در زمینه حقوق بشردوستانه، کارکردی نیرومند و بی بدیل داشته باشد از دیگر دستاوردهای کنفرانس قبلی بود، دین در زمینه حقوق بشردوستانه، در موضعی فراتر و بالادست تر اندیشه ها، قواعد و احکامی را در حوزه حقوق بشردوستانه عرضه کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: برای بسیاری امروزه آشکار شده است که دین به صورت و کیفی تری می تواند در جهت کنترل جنگ ایفای نقش کند، حوزه علمیه، برای این توفیق حاصل شده اهمیت قائل است، توفیقی که به موجب آن، دین در یکی از عرصه های ملموس بشری یعنی حقوق بشردوستانه، حضوری متعالی پیدا کرده، و نوعی از اعجاب و تامل را در برخی از محافل حقوق بشردوستانه در جهان نسبت به آموزه های خود برانگیخته است.
وی اثبات پیوند دین و فطرت را از  نتایج کنفرانس قبل دانست و اضافه کرد: ارتباط فطرت و دین امروز با چهره اثبات شده تری خود نمایی می کند و طرح مباحث حقوق بشردوستانه بر پایه دین شاهدی در این زمینه است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تقویت همگرایی بین ادیانی در زمینه حقوق بشر دوستانه؛ ورود مصداقی‌تر فقه اسلامی به حوزه حقوق بشر دوستانه و گشودن نگاهی آینده نگرانه نسبت به دامنه‌های نگران کننده جنگ در آینده و گشودن نگاهی آینده نگرانه نسبت به دامنه‌های نگران کننده جنگ از در آینده از اهداف این کنفرانس دانست.
وی افزود: مسلمانان و ادیان دیگر باید در سطح کره زمین همگرایی لازم را در جهت جلوگیری از تخریب‌ها و انهدام‌هایی به عمل آورند؛ امدادگران، کادرهای درمانی و پزشکی، بیمارستانها، منابع زیرساختی شهرها و کشورها و تأسیسات حیاتی، موضوعات مهمی هستند که تخریب آنها توسط جنگ‌ها مشکلات اساسی برای زیستن انسان‌ها و پیشرفت آنها به بار می آورد

رییس دانشگاه مذهب اسلامی اظهار داشت: بسیاری از مسائل در یک نگاه آینده‌پژوهانه ممکن است یا دستاویزی برای جنگ‌ها قرار گیرند و یا جنگ‌ها را در صورت وقوع، به مسیرهای نادرست تر و ویرانگرتر سوق دهند. باید این مسائل را پیش بینی کرد.
وی ادامه داد: استفاده از سلاح های کشتار جمعی و تولید آنها از سوی کشورهای بزرگ و صنعتی و به ویژه ابرقدرتها از جمله دغدغه‌های اساسی و بسیار تهدید کننده برای بشریت است که ضرورت دارد بحث‌ها در این خصوص تراکم بیشتر، نقش پرتأثیرتر و کیفی‌تر و حالت همگرایانه تر به خود بگیرد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات