۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۶۵۹۷۴
پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خبر داد؛

استخراج 250 مسأله حیاتی در زمینه شهرسازی از نگاه اسلامی

حجت الاسلام گلکار با اشاره به اهمیت مدلسازی سیستمهای اجتماعی مبتنی بر نگاه اسلام برای حرکت به سمت تمدن اسلامی گفت: شهرسازی، یکی از مهمترین محورها در مدلسازی تمدنی است، چراکه مدل های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، رفاهی و سایر مدل های ضروری در حرکت به سمت تمدن مورد نظر در آن تجلی و نمود دارد.
معماری اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدرضا گلکار، پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در نشست «شهرسازی اسلامی» در حاشیه هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی، با بیان این که هر تمدنی بر سه محور فرآیند های قانونی، فرهنگی و فکری استوار است، گفت: برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به نقشه راهی داریم که در جهت رفع نیازهای بشری، سیستم ها و ساختارها را تعریف و ایجاد کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد حرکت به سمت تمدن اسلامی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، افزود: هر تمدنی نیاز به الگوی توسعه و پیشرفت دارد که از مجموعه ای از سیستم ها و ساختارهای رفع نیازهای بشر در مقیاس اجتماعی تشکیل شده باشد.

حجت الاسلام گلکار تصریح کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید مدل های اقتصادی، سیاسی، رفاهی، امنیتی، آموزشی و سایر مدل های مورد نیاز و هم چنین مجموعه سیستم ها و ساختارهایی که بشر را به سمت تمدن اسلامی حرکت می دهد را مبتنی بر نگاه اسلام تولید کنیم.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که اسلام دین حداکثری است و ادعای تمدن سازی دارد، اظهار کرد: برنامه های زندگی انسان در دو مقیاس فردی و اجتماعی در دین اسلام بیان شده است که باید با استخراج و مدلسازی آن ها به سمت تولید علم دینی و تمدن اسلامی حرکت کنیم.

اهمیت انسان شناسی در تمدن سازی

وی همچنین در مورد اهمیت انسان شناسی در تمدن سازی ابراز کرد: شکل گیری مدل های تمدنی بر اساس مدل نیازی است که در مورد انسان تعریف می شود و به دلیل نگاه ماتریالیستی و مادی غرب، برنامه ها و ساختارهای این تمدن قابلیت تطبیق با نیازهای جوامع مسلمان را ندارند.

حجت الاسلام گلکار تصریح کرد: شهرسازی، یکی از مهمترین محورها در مدلسازی تمدنی است، چراکه مدل های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، رفاهی و سایر مدل های ضروری در حرکت به سمت تمدن مورد نظر در آن تجلی و نمود دارد.

وی افزود: شهرسازی ارتباطی شبکه ای با همه مدل ها و سیستم های اداره کننده جامعه دارد و باید همه آن مدل ها اسلامی شوند تا شهرسازی ما هم اسلامی شود.

پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به فعالیت جدی کارگروه شهرسازی اسلامی این موسسه برای رسیدن به شبکه مسائل شهرسازی با بهره گیری از قرآن و روایات، مقالات، کتب و مشورت با مهندسین شهرساز، اظهار کرد: حدود 250 مسأله مهم و حیاتی در زمینه شهرسازی از نگاه اسلامی استخراج شده است که باید از طریق آیات و روایات به آن ها پاسخ داده شود.

حجت الاسلام گلکار در پایان با تأکید بر این که مدل نهایی شهرسازی اسلامی باید در قالب یک سیستم عملیاتی، قابل پیاده سازی و ارائه بوده و قابلیت رقابت با سایر مدل ها را داشته باشد، گفت: شناخت هدف شهرسازی، نقطه شروع حرکت به سمت هدف، نقطه مرکزی و راهبرد اصلی، برنامه حرکت، بحران ها و آفت ها و مقصد و خروجی مدل شهرسازی اسلامی، شش محور اساسی است که باید کشف شوند./101/930/ب1

ارسال نظرات