۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۶۶۰۰۱
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

تشکیلات سازی امام حسن عسکری سبب حفظ شیعه شد

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) بدنه اجتماعی شیعه را به عنوان جریانات سیاسی در تشکیلات سازی شیعه به خوبی مدیریت و حفظ کردند، گفت: تشکیلات سازی این امام سبب حفظ شیعه شد.
سخنرانی آیت الله علم الهدی در حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، به سرآغاز یتیمی امام عصر در دوران خردسالی اشاره کرد و گفت: نکته ای که باید در این روز در نظر گرفت سالروز تحقق مظلومیت امام زمان (عج) و شناخت ماهیت این مظلومیت است.

وی با بیان این که امام حسن عسکری در تمام دوران زندگی خود یا در زندان و یا تحت فشار و اختناق در منزل خود بودند، اظهار داشت: مشکل ما این است که در مقام وابستگی به ائمه اطهار فقط به احساس گرایی و عاطفه گرایی اکتفا کرده ایم و پهنه ارتباط ما با اهل بیت(ع) در جریان عواطف و احساسات است و در مصیبت ایشان گریه می کنیم.

آیت الله علم الهدی شهادت امام حسن عسکری در سن 28 سالگی و آغاز یتیمی و مظلومیت امام عصر را مورد توجه قرار داد و افزود: در سیره امام حسن عسکری(ع) مسائلی فوق‌العاده راهبردساز و مهمی وجود دارد که متاسفانه به دلیل ضعف معرفت‌شناسی، این رفتار مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید از منطق فقاهت و اجتهاد، حلال و حرام دینی را پیدا کرد، اظهار داشت: امروز زندگی ما با مردم زمان سابق فرق دارد چون با انقلابی که انجام دادیم اسلام و معارف اهل بیت را از مساجد و حسینیه ها بیرون کشیدیم و در صحنه دنیا حاکم کردیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروزه در شرایطی قرار داریم که استکبار دست روی نابودی اسلام گذاشته است و باید دید این حضرت چگونه در عصر خود با دستگاه های استکباری عمل کرده است، ادامه داد: زندگی امام حسن عسکری علیه السلام زمینه ساز یک جریان ناب است و شهادت این امام، فقط مظلومیت این امام نیست.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه امام حسن عسکری علیه السلام بدنه اجتماعی شیعه را به عنوان جریانات سیاسی در تشکیلات سازی شیعه به خوبی مدیریت و حفظ کردند، گفت: تشکیلات سازی این امام سبب حفظ شیعه شد.

وی با بیان اینکه امام عسکری، امام جواد و امام هادی علیهم السلام را ابن‌الرضا می‌نامیدند، ادامه داد: این اصطلاح فقط در بین دوستان حضرت مرسوم نبود بلکه دوستان و دشمنان این امام،  این اصطلاح را نیز به کار می‌بردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از امام رضا(ع) مسأله شیعه و امامت به عنوان یک مسأله مخالف حکومت و خلاف امنیت و موضوع تحت تعبیر دستگاه حکومتی عنوان می‌شد، اظهار داشت: مسأله شیعه و امامت در زمان امام رضا علیه السلام به دلیل مقابله با توطئه‌های شیطانی مامون در جریان تحول قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سازماندهی شیعه کار امام حسن عسکری علیه السلام بود و در زمان امام هادی علیه السلام نیز برای این تشکل های شیعی، افراد خاصی انتخاب شدند، عنوان کرد: امام عسکری که به امامت رسیدند جریان نواب را ادامه و تقویت کردند و تشکیل شیعه هدف امام حسن عسکری علیه السلام بود.

آیت الله علم الهدی با تاکید بر اینکه امروز عظمت شیعه بیش از پیش قویتر است که این زمینه را امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام به وجود آوردند، گفت: امام حسن عسکری در تثبیت شیعه نقش بسزایی داشته اند.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری جریان شبکه سازی را به وسیله عوامل نظامی که در سامرا بودند، به خوبی مدیریت کردند، ادامه داد: دستگاه عباسی از جانشین این امام ترس و وحشت داشتند و می دانستند جانشین این امام آقایی است که جهان را پر از عدل و داد می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه دشمنان، زندگی این امام را به طور دقیق تحت کنترل داشتند، تا اگر فرزندی ظهور پیدا کرد او را بکشند و از بین ببرند، ابراز داشت: فشار و اختناق در عصر امام حسن عسکری(ع) به گونه ای بود که ارتباطات خانوادگی امام را  هم تحت کنترل داشتند.

وی در پایان با بیان اینکه امام زمان (عج) در بین تمامی معصومین رسالت جهانی سازی دارد، تاکید کرد: امام زمان (عج) حجت بالغه الهی و مظهر عظمت خداوند است./201/859/ب1

ارسال نظرات