۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۴۶۶۰۷۷

كتاب ارج نامه مفاخر كاشان رونمايي شد

در مراسمي با حضور آيت الله امامت كاشاني، روحانيان، طلاب حوزه هاي علميه و مؤلفان و ناشران كاشان از كتاب ارج نامه مفاخر كاشان «آيت الله امامت كاشاني» اثر اصغر شاطري رونمايي شد.
رونمايي از كتاب ارج نامه مفاخر كاشان ‹‹آيت الله امامت كاشاني››  رونمايي از كتاب ارج نامه مفاخر كاشان ‹‹آيت الله امامت كاشاني››

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مصطفي جوادي رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان پنجشنبه در مراسم رونمایی از كتاب ارج نامه مفاخر كاشان كه در امامزاده يوسف ابن احمد موسي(ع) كاشان برگزار شد، گفت: زندگي علما و بزرگان ما از دير باز با كتاب و كتابخواني عجين بوده و هست و اگر مكتوبات اين بزرگواران  براي انتقال احاديث و آيات و روايات نبود دين و تشيع را تحريف كرده بودند.

وي با بيان اينكه حلقه مفقوده و آنچه كه ما در زندگي علما به آن نپرداخته ايم و كمتر سراغ آن رفته ايم كتابهاي علماي بزرگوار است، گفت: هرچند كه امروز چاپ و انتشار كتاب به دليل در دسترس بودن امكانات سهل و آسانتر از گذشته است اما در گذشته مرحوم ملا محسن فيض بدون در اختيار اين امكانات تنها با جوهر و پوست 300 عنوان كتاب را نوشته است.

به گفته وي، نوشتن 300 عنوان كتاب در زماني كه هيچگونه امكانات چاپ و انتشار نبوده است از عجايب روزگار است كه ئاين امر بيانگر اين است كه مرحوم ملا محسن فيض كاشاني حتي يك دقيقه از عمر خود را تلف نكرده است.

جوادي گفت: اين ويژگي در همه علماي بزرگوار ما وجود داشته و دارد و زماني كه صحبت از كتاب مراجع مي شود، توضيح المسائل و يا رساله و مكتوبات ديگر آنها، تنها بخش كوچكي از زندگي علما است.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان با تأكيد بر اهميت دادن به كتاب علما و معرفي كتاب علما با نسل جوان و جامعه، بیان کرد: نسل جوان، دانشجويان، فرهيختگان و فرهنگيان ما آشنايي با خيلي از كتب علما را ندارند و اين در حالي است كه علما با كتابهاي خود خدمت بزرگي به جهان اسلام و تشيع كرده اند.

جوادي با بيان اينكه آثار علما بايد به جامعه به ويژه نسل جوان معرفي شود، ادامه داد: مكتوبات علما كه نسل به نسل و سينه به سينه تا به امروز به ما رسيده است، توانسته فرهنگ تشيع را از تحريف ها و تهديدات حفظ كند و احاديث امامان و تفاسير قرآن را با كتابهاي خود به ما منتقل كرده اند.

وي اظهارداشت: اگر امروز صحبت از ترويج كتاب و كتابخواني مي كنيم و جامعه را تشويق به كتابخواني مي‌كنيم، علما از گذشته تا بحال در اين زمينه پيشرو بوده و مبلّغ كتاب بوده و كتابخوان تربيت مي‌كردند، اما از زماني كه نسل جوان با كتاب فاصله گرفت و كمتر از محضر روحانيت و علما استفاده كرد سرانه مطالعه نيز كاهش يافت.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان عنوان كرد: امروز بايد تلاش مضاعفي را انجام دهيم تا بتوانيم سرانه مطالعه را افزايش دهيم و اين در حالي است كه علماي ما در گذشته هم سواد خواندن و نوشتن را به مردم آموزش مي دادند و هم آنها را ترغيب به مطالعه و نوشتن كتاب مي‌كردند، كه اين موضوع بايد امروز مورد توجه جامعه ما قرار داشته باشد.

جوادي افزود: مؤلف كتاب ارج نامه مفاخر كاشان ‹‹آيت الله امامت كاشاني›› علي اصغر شاطري جواني كه نه جوياي نام است و نه به دنبال شهرست است، از اين رو توجه به زندگي يكي از مفاخر كاشان و همچنين معرفي فرهنگ بومي و فرهنگ اصيل شيعه و كاشاني به جامعه توسط اين مؤلف جوان قابل تقدير است.

در ادامه مجيد زجاجي استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بخشي از زندگي آيت الله سيد عزيزالله امامت كاشاني، گفت: ايشان در هستم ماه مبارك رمضان سال 1348 هجري قمري در خانواده اي متولد شد كه همه از عالمان و فقيهاي شريعت و عارفان و سالگان طريقت بودند.

وي افزود: ايشان بعد از گذراندن تحصيلات كلاسيك به دليل عشق و علاقه اي كه به كسب معارف الهي و دانش اسلامي داشت به تحصيلات علوم ديني روي آورد تا با اين كار خود وارث شايشته اي براي اجداد خوشنام و نيكو وصال خود باشد.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آيت الله سيد عزيز الله امامت كاشاني سالها در حوزه هاي علميه كاشان، قم، تهران، مشهد و عتبات عاليات در محضر اساتيد حوزه كسب فيض كرد و موفق به كسب اجازات از مراجع بزرگوار تقليد شد. 

زجاجي، شرحي بر اسماء الحسني، بهداشت امامت، ضياء العين، رساله نوروزيه، رساله جفر و علوم غريبه، تذكره الشعرا، شرحي بر زيارت عاشورا و مكتوبات ديگر از مؤلفات آيت الله سيد عزيز الله امامت كاشاني اعلام كرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه، ساخت چندين حسينيه در مشهد مقدس، مشهد اردهال، كاشان و همچنين تأسيس مؤسسه خيريه حضرت علي اصغر(ع) را از جمله اقدامات عام المنفغه وی دانست./202/1307/ب1

ارسال نظرات