۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۶۶۰۹۲
استاد دانشکده حقوق بین الملل تهران:

انحصار منابع طبیعی یکی از عوامل بروز جنگ در جهان است

استاد دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران خواستار مدیریت دقیق منابع طبیعی شد و گفت: انحصار منابع طبیعی یکی از عوامل بروز جنگ در جهان است.
ابراهیم بیگ زاده استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم بیگ زاده استاد دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش‎های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بر ضرورت حفظ محیط زیست تاکید کرد و بیان داشت: انسان ها با بکار گیری هوش و ذکاوت می تواند از منابع طبیعی نهایت استفاده و بهره را ببرتد.

وی افزود: وجود منابع طبیعی در خاورمیانه مثل طلا در آفریقا یکی از مهم ترین عوامل بروز مخاصمات و درگیری‎ها است.

استاد دانشکده حقوق بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران بر لزوم احترام به منابع طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: حیات مردم در حال و آینده به حفظ منابع طبیعی بستگی دارد.

وی پیش، حین و بعد از مخاصمات مسلحانه را دارای اهمیت ویژه‎ای دانست و تصریح کرد: منابع طبیعی اگر بخواهند مانع از بروز جنگ شود باید مدیریت دقیقی صورت گیرد.

بیگ زاده اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت کلان به این موضوع نگاه کنیم در می یابیم که چالش های مدیریت غلط  یکی از عوامل بروز مخاصمات است و بدیهی که عدم مدیریت صحیح سبب نقض حقوق بنیادی افراد در زمینه‎های مختلف نظیر حق انسان بر آب می شود.

وی ادامه داد: توزیع ناعادلانه منابع طبیعی و منافع آن، جلوگیری از افزایش بی مورد جمعیت که سبب استفاده بی رویه از منابع طبیعی شده، اعطای امتیازات مختلف در زمینه منابع طبیعی به کشورهای خارجی، عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی از موارد و چالش‎های مدیریت غلط در مسائل منابع طبیعی به شمار می آید.

استاد دانشکده حقوق بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران ابراز داشت: ما باید از همه امکانات عمومی، خصوصی و مردمی برای استفاده بهینه از منابع طبیعی استفاده کنیم. در اینجا است که نهادهای بین المللی مثل صلیب سرخ و جوامع مدنی و غیر دولتی می توانند در راه مدیریت درست منابع را یاری رسانی کنند.

وی انحصار انواع منابع انرژی را سبب بروز بحران‎های مختلف خواند و گفت: وجود استعمار خارجی و عدم استفاده صحیح از منابع مشترک سبب به انحصار در آمدن منابع طبیعی و  در نتیجه سبب تخاصم و در گیری می‎شود که در خاورمیانه می توان به نزاعات پیرامون رود دجله، فرات و نیل اشاره کرد./994/203/ب3

ارسال نظرات