۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۶۶۰۹۹
مدیر مؤسسه طلیعه ظهور:

رأس حکمت «معرفت امام و خدمت به امام» است

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور گفت: اما آنچه امام صادق(ع) به عنوان رمز رسیدن لقمان به حکمت بیان فرمودند، شناخت ولی و نبی خدا و خدمتگزاری ایشان است زیرا همه دلایلی که برای حکمت یافتن ایشان مطرح شده در واقع مقدمات رسیدن به حکمت بودند و رأس حکمت معرفت امام و خدمت به امام است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری کاشانی مدیر مؤسسه  طلیعه ظهور و کارشناس مباحث فرهنگ مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی مدیر مؤسسه  طلیعه ظهور و کارشناس مباحث فرهنگ مهدوی شب گذشته در مسجد گنج کرمان بیان داشت: تکبر دردناکترین عیب آدمی و سرسخت ترین انحراف روحی و اخلاقی در مقام اصلاح است از این رو آن را "اُم العیوب" می نامند زیرا مادر تمام بدی ها و زشتی های اخلاقی انسان است.

وی در بیان راهکارهای درمان تکبر عنوان داشت: یکی از مهمترین درمان های تکبر مداومت بر نماز است چنانچه حضرت زهرا (س) فرمودند: خداوند نماز را واجب کرد تا وجود انسان را از تکبر پاک سازی کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار داشت: اگر نماز ما نماز حقیقی باشد ویروس تکبر را ریشه کن می کند زیرا ملاک قبولی تمامی اعمال، قبولی نماز است از این رو در روایات بیان شده که هر اندازه نماز ما بتواند ما را از گناه دور کند مورد پذیرش درگاه الهی است به همین سبب هیچ چیز مانند نماز پشت شیطان را به خاک نمی زند و مقصود نماز تکبر شکنی است که به صلاة الخاشعین معروف است.

وی خاطر نشان کرد: دومین راهکار درمان تکبر شتاب برای انجام اموری است همچون بوسیدن پای مادر و دست پدر، بلندصلوات فرستادن و اموری از این قبیل که تکبر را می شکند همچنین سومین راهکار که ریشه تمام راهکارهای درمانی تکبر سوزی است، رسیدن به مقام حکمت و خشیت است.

مدیر مؤسسه  طلیعه ظهور ادامه داد: تنها کسانی در برابر خدا خاشع و ترسان هستند که عالم شده و به مقام حکمت برسند زیرا حکمت ظرفیت آگاهانه و عاشقانه ای است که ترس در مقابل خدا را در وجود انسان می پروراند.

وی با اشاره به حکمت لقمان حکیم ابراز داشت: بالاترین دستورهای عرفانی در سوره لقمان مطرح شده از این رو مطالعه یک دوره لقمان شناسی خالی از لطف نیست پس با مراجعه به کتاب "حکمت نامه لقمان" اثر استاد ری شهری از انتشارات دارالحدیث، می توان با رمز و راز های اصلی بندگی خداوند رحمان که سبب عزت دنیا و آخرت می شود آشنا شویم.

حجت الاسلام حیدری کاشانی تصریح کرد: در قرآن واژه حکمت 20 بار تکرار شده و خداوند متعال 91 بار خود را حکیم نامیده و بر این نام سوگند خورده است از این رو حکمت از امور ارزشمند است که تکبر را نیز می سوزاند.

وی در بیان دلیل حکمت یافتن لقمان حکیم از زبان خودش افزود: اولین سبب حکمت یافتنم، صداقت و راستگویی است زیرا بزرگی شخصیت و شرح صدر از صداقت است و دومین علت، زبان بستن و خاموشی در برابر آنچه به من ربط ندارد و سومین دلایل حکمت، نگهداری چشمان و پاکی خوراکم است.

کارشناس مباحث فرهنگ مهدوی ادامه داد: اما آنچه امام صادق (ع) به عنوان رمز رسیدن لقمان به حکمت بیان فرمودند، شناخت ولی و نبی خدا و خدمتگزاری ایشان است زیرا همه دلایلی که برای حکمت یافتن ایشان مطرح شده در واقع مقدمات رسیدن به حکمت بودند و رأس حکمت "معرفت امام و خدمت به امام" است.

وی اظهار داشت: حکمتی که خداوند به لقمان عرضه داشت در واقع عقل، خرد و قدرک درک و شعور بود و این امور ایشان رابه معرفت امام و خدمت امام رساند در حالی که بیشترین بیماری بشر عدم درک و بی شعوری است از این رو بدانیم برای امام شناسی به زیارتنامه ها، دعاها، احادیث و نمازهای وارده در مفاتیح مراجعه کنیم زیرا اینها  دانشگاه مهدی شناسی و امام شناسی است.

مدیر مؤسسه طلیعه ظهور با اشاره به آغاز امامت امام زمان (عج) تاکید کرد: مهمترین امر در این روز تجدید بیعت با امام است زیرا همه ما در عالم ذر با ایشان بیعت کردیم و لازم است جهت استحکام بیعت در این روز فرخنده تجدید بیعت کنیم.

وی در پایان مطرح کرد: امام زمان (عج) را مُفرج الکرب نامیدند پس بدانیم طبق خطبه غدیر در جهان نور هدایتی نیست مگر در ساحت اتصال به آن حضرت و حقی جز ایشان نیست پس زیرکانه در زمان غیبت آن حضرت، اصل را از بدل تشخیص دهیم و به دنبال عرفانهای دروغین و دعا نویس ها نرویم./202/9703/ب1

ارسال نظرات