۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۶۶۱۲۴
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

بیش از 10 هزار هکتار املاک موقوفات در اختیار دستگاه های حاکمیتی است

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه بیش از 10 هزار هکتار املاک موقوفات در اختیار دستگاه های حاکمیتی و نظام است از دولتمردان و مسؤولان نظام خواست که هر کدام به اندازه بهره مندی از سرمایه وقف، این حکم الهی را تبلیغ و ترویج کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران بر احیای فرهنگ وقف در جامعه تأکید کرد و از مسؤولان و دولتمردان خواست که به ترویج این حکم الهی بپردازند.

حجت الاسلام علی محمدی در ادامه با تأکید بر توجه به سنت حسنه و الهی وقف و احیای آن در جامعه تصریح کرد: وقف در ساختار نظام اسلامی یک حرکت اقتصادی اجتماعی برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

وی پرداختن به خدمات وقف و مطرح کردن آن را از سوی دستگاههای نظام به عنوان پیشنهاد مطرح کرد و اظهار داشت: در کشور هیچ دستگاهی نداریم که از وقف بهره ای نبرده باشد؛ همگان بدون استثنا از وقف بهره برده و استفاده کرده اند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در کشور بیش از هفتاد هزار مسجد داریم، افزود: زمین مسجد و ساختمان مسجد موقوفه است و مردم از این موقوفات بهره های فراوانی برده و می برند و این خود یک سرمایه ارزشمند اقتصادی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه تمام دستگاه ها، وزارتخانه ها، سازمانها، نهادهای انقلابی و مراکز مختلف کشور به شکل های مختلفی از وقف بهره برده اند، یادآور شد: برخی از مراکز وزارت نفت به عنوان ثروتمندترین وزارتخانه کشور از املاک موقوفات استفاده کرده اند.

حجت‌الاسلام والمسمین محمدی با بیان اینکه بخشی از املاک مورد استفاده سازمان انرژی اتمی به عنوان یک موضوع مهم ملی و بین المللی جزو موقوفات کشور است، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداریها و حوزه های علمیه از موقوفات استفاده کرده اند.

وی تصریح کرد: همه دستگاه ها و نهادها حتی نهادهای انقلابی مانند سپاه، بسیج، ارتش و وزارت دفاع از املاک وقف بهره می برند و در اختیار آنها است و مستأجر موقوفات هستند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار شد: هرکس به اندازه ای که از وقف بهره مند است و سرمایه وقف را در اختیار دارد فرهنگ وقف را تبلیغ کند، تا این حکم جامع و مترقی الهی که سنت و یادگار پیامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) است تبلیغ شود.

وی با اشاره به روز وقف در تقویم کشور، گفت: بیش از 10 هزار هکتار از املاک موقوفات در اختیار دستگاه های حاکمیتی و نظام است، انتظار می رود دولتمردان و مسؤولان نظام هر کدام به همان بهره ای که از سرمایه وقف استفاده می کنند این حکم الهی را مطرح کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه را سبب آشنایی مردم با آن دانست و گفت: اگر تبیین و تبلیغ فرهنگ وقف در اولویت نهادها و دستگاه های فرهنگی نظام به ویژه علما و بزرگان حوزه های علمیه قرار گیرد قطعا مردم بیش از این، املاک و اموال خود را وقف خواهند کرد.

وی بر راهنمایی مردم به وقف جمعی و گروهی تأکید کرد و افزود: ممکن است برخی افراد به صورت فردی امکان وقف نداشته باشند اما اگر به صورت جمعی هزاران نفر بیایند و با نیت مشخص وقف کنند و آن را در اختیار مجموعه ای قرار دهند کار مهمی است.

رییس سازمان اوقاف یادآور شد: وقف جمعی و گروهی در قالب اوراق وقف از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح و در مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است که امیدوارم شاهد اهتمام مردم به این سنت حسنه و به این حکم الهی باشیم./920/پ202/ج

ارسال نظرات