اهلبیت عبد مطلق خداوند هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری استاد اخلاق حوزه شامگاه جمعه به مناسبت نهم ربیع الاول که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه برای ائمه شئونی وجود دارد که در قرآن و روایات مطرح شده است، اظهار داشت: یکی از این شئون ارتباط با خدای متعال است، به این معنا که مورد کرامت خداوند هستند اما خود را بنده میدانند و حقیقت عبودیت و بندگی را درک میکنند.
وی ادامه داد: حق تقوا از سوی ائمه به جا آمده است، در دنیای پر زرق و برق بتهای زیادی وجود دارد که انسان به آنها توجه میکند و برای رضایت دیگران کاری را انجام میدهد، در حالی که تنها خداوند شایستگی دارد که انسان به او تکیه کند و برای او تقوا داشته و کاری را انجام دهد.
استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه حق تقوا این است که خدا را شکر کنید بدون آنکه غفلتی در آن باشد، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) میفرمایند «تنها ائمه هستند که حق تقوا را به درستی به جا میآورند»، به این معنا که خداوند را شکر میکنند بدون آنکه کفرانی در آن صورت بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: انسان متقی ذکر دائم میگوید، هر گاه به خدا صلوات بفرستید خداوند نیز شما را صلوات میفرستد تا از گناه و معصیت دور شوید، همچنین اگر ذکر از ظاهری به باطنی تبدیل شود انسان به درجه عالی رسیده است.
وی افزود: مهمترین شئون اهلبیت(ع) این است که عبد مطلق خداوند هستند، به این معنا که خداوند را به خاطر ترس از جهنم و خشم خدا عبادت نمیکنند بلکه خدا را به خاطر اصل حقیقتش عبادت میکنند، بنابراین اهلبیت(ع) عبدالله هستند، حال کسی که عبد مطلق است دیگر صفات خدا را نیز بدست میآورد.
استاد اخلاق حوزه یادآور شد: امام گرچه بنده خدا است، اما خداوند ولایت ائمه را شبیه ولایت خودش قرار داده است، یکی دیگر از شئون ائمه این است که دائم در حال زکات هستند، امام علی(ع) در عین بندگی در حین نماز به فقیر زکات میدهد، در واقع از خداوند به بندهاش زکات میدهد و این کار تنها از سوی ائمه صورت میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه ما اگر رو به امام برویم وجود ما هم پر از خداوند میشود، تصریح کرد: انسان بدون نور امام نمیتواند خداوند را ببیند، پس انسان اگر نورانی به نور ائمه شد به توحید خداوند میرسد، در مقابل انسان اگر نورانی به نور امام نشود درون و بیرون خود را پیدا نمیکند.
وی در پایان گفت: شأن دوم معصومین این است که هدایت میکنند، شأن شفاعت و دستگیری در واقع برای ائمه است، ائمه زمام تمام امور را در دست دارند، امام خلیفه ملائکه هم هست و حاکمیت بر روی عالم شیاطین هم دارد، ابلیس با همه قوا از حاکمیت نبی اکرم بیرون نیست./816/201/ب2