برداشتهای نادرست سبب بیاعتباری ارزشهای اخلاقی میشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام محمد اسماعیل بهشتی فرد معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به نقش اخلاق در زندگی انسان گفت: حداقل سه معنا یا مرتبه برای زندگی و اخلاق وجود دارد نخست زندگی حیوانی که در آن اخلاق به معنای افعال طبیعی است دوم زندگی اجتماعی که اخلاق به معنای روابط اجتماعی است و سوم زندگی انسانی که اخلاق به معنای مکارم اخلاقی است.
وی در ادامه با تشریح و توضیح پیرامون مراتب اخلاق افزود: زندگی حیوانی نوعی زندگی است که انسان تحت حاکمیت بیقید و شرط نفس اماره و غرائز عمل میکند مروج و منادی این نوع از اخلاق مادیگرایان و سکولاریستها هستند که با تاکید بر اصالت ماده لذت زندگی را در لذتهای مادی و محسوس خلاصه میکنند.
معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان با اشاره به مرتبه اخلاق به معنای روابط اجتماعی اظهار کرد: زندگی اجتماعی یکسری آییننامهها، مقررات و آداب اجتماعی را میطلبد تا در پرتو اجرای آنها حقوق انسانها رعایت شود و نسبت به کسی تعدی و ستمی صورت نگیرد و هرج و مرج هم پدید نیاید در این قسمت نه اصل زندگی اجتماعی جای انکار است و نه اخلاق به معنای آداب و مقررات اجتماعی برای زندگی جمعی.
برداشتهای نادرست موجب بیاعتباری ارزشهای اخلاقی میشود
وی در ادامه با بیان اینکه این نوع برداشت از اخلاق نادرست است ابراز کرد: این گونه برداشتها سبب نسبیگرایی و بیاعتباری اصول ارزشهای اخلاقی میشود زیرا به موازات اجتماعات بشری و ذائقههای مختلف انسانها آداب و مقررات اجتماعی وجود دارد اسلام ضمن اینکه حیات جمعی انسان و همچنین اخلاق به معنای روابط، آداب و مقررات اجتماعی را تایید میکند اما زندگی انسان را در حیات اجتماعی و اخلاقیات را در آداب اجتماعی منحصر نمیکند.
حجت الاسلام بهشتی فرد در ادامه با توضیح مرتبه سوم از اخلاق تصریح کرد: در این مرحله انسانیت و صفات عالی انسان مدنظر بوده و انسان باید در پرتو مکارم اخلاقی، کرامتهاب ذاتی و خصلتهای پسندیده انسانیاش را شکوفا سازد و به کمالات روحی و در نتیجه حیات متعالی و زندگی ایدهآل برسد.
وی در پایان گفت: این نوع از اخلاقیات است که از روح الهی و من متعالی سرچشمه میگیرد و زندگی متناسب با آن هم حیات معقول و یا به تعبیر قرآن حیات طیبه و حیات حقیقی نامیده میشود چون حیات معقول نوعی از زندگی است که در آن همه استعداهای وجود آدمی تا آنجا که مقدور و میسر انسان است در برآوردن نیازهای مادی و معنوی او به فعلیت میرسند و انسان را به مقام قرب الهی و لقای محبوب حقیقی نائل میگردانند./873/202/ب3