۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۶۶۳۱۴
صادق خرازی:

هیچ کس در برابر تخلفات و فساد دارای مصونیت نیست

سفیر سابق ایران در فرانسه تأکید کرد: هرکسی از هر جریان و طیفی که هست اگر در جامعه فساد کند و تخلفی مرتکب شود نباید از برخورد قانونی مصون باشد و باید با او برخورد شود.
خرازی صادق خرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سید محمد صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه، ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی خوارسگان اصفهان با بیان اینکه آزادی، امنیت و عدالت هر سه دغدغه زندگی انسان امروز و جهانیان است، گفت: برخورداری از این 3 مؤلفه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه جهانی است، امنیت مهم‌ترین مبنای زندگی جمعی انسان بود، به ویژه در عصر حاضر که زندگی انسان دستخوش تحولات تکنولوژی قرار گرفته است.

خرازی با اشاره به نقش امنیت در عرصه‌های مختلف زندگی انسان، تصریح کرد: امنیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مهم‌ترین مسأله در زندگی بشریت به شمار می‌رود که بدون امنیت، نه عدالت و نه آزادی به وجود نمی‌آید، مفهوم امنیت در مشترکات میان انسان ایرانی و انسان غیرایرانی تفاوتی ندارد از این جهت که جهان دستخوش شگفتیها، تلخی‌ها و سختی‌های فراوانی شده است.

لازمه تحقق عدالت برخورداری از امنیت است

وی امنیت را یکی از مهمترین مفاهیم عصر حاضر در سازمان ملل متحد عنوان کرد و افزود: بحث مفهوم امنیت به صورت آشکار و به قلمرو خاص کشوری و بین المللی است، لازمه تحقق عدالت نیز برخوردار بودن از امنیت است، کسی که می‌خواهد شعار عدالت بدهد باید دستگاه‌های مختلف امنیت را برقرار کنند تا بتواند این شعار را محقق سازد، از نظر عقلی زمانی آرمانهای عدالت محور مطرح می‌شوند که پشتوانه آن آزادی بیان باشد و لازمه این آزادی بیان برخوردار بودن از امنیت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر نقش امنیت در آزادی بیان و تحقق عدالت در جامعه، اظهار کرد: اگر قرار است در راستای تحقق عدالت و رشد و تعالی جامعه فرهیختگان اظهار نظر کنند لازم است که امنیت شخص به عنوان یک شهروند محقق شده باشد و در این صورت است که اظهار نظرات می‌تواند در سطح جامعه توسط نخبگان و فرهیختگان به درستی تبیین و ارائه شود.

خرازی با انتقاد از مصونیت افرادی که از پشتوانه قدرت برخوردار هستند، تصریح کرد: برخی که خارج از دایره قدرت هستند به قید وثیقه باید تنفس کنند، شعار آزادی امروزه ترک برداشته است و باید کسانی که به دنبال افزایش شور و نشاط جامعه هستند و دغدغه نشاط اجتماعی دارند به این مسائل دقت کافی داشته باشند.

هیچ کس در برابر تخلفات و فساد دارای مصونیت نیست

وی در ادامه افزود: هرکسی از هر جریان و طیفی که هست اگر در جامعه فساد کند و تخلفی مرتکب شود نباید از برخورد قانونی مصون باشد و باید با او برخورد شود، اگر کسی حدود امنیت مردم را مورد تعدی قرار داد باید با او برخورد شود، زندگی بدون آزادی نظیر زندگی بدون تنفس است، این تنفس نباید مصنوعی باشد باید حقیقت آزادی در جامعه نهادینه شود.

سفیر سابق ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: دانشجو و دانشگاه باید در قلمرو تفکرات اجتماعی ملی ما نقشی بنیادین ایفا کند و اگر اینگونه شود قطعا شاهد رشد و تعالی و استحکام مبانی نظام اسلامی خواهیم بود.

وی نبود آزادی بیان و جلوگیری از گسترش تفکرات سازنده را موجب فاصله گرفتن جامعه با اعتقادات دینی عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) با عرب جاهل آن زمان بی‌پروا سخن می‌گفتند و این باید الگو ما در کشور باشد، برای آزادی نمی‌توان و نباید نرخ تعیین کرد و دیوار گذاشت، این حدود و دیوارها چندان به نفع جامعه فردای ما نیست، باید بدانیم در قرن 21 زندگی می‌کنیم و همه مناسبات جهانی همواره در حال تغییر است.

خرازی با اشاره به نقش دانشگاه در رشد علمی کشور و لزوم ارتباطات علمی با دیگر نهادها و مجامع علمی جهان، اظهار کرد: همانگونه که شما با تکنولوژی آشنایی دارید جوامع دیگر هم به این ابزار و امکانات دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند، سعی کنید در محیط دانشگاه بهترینهای مردم باشید و ارتباطات علمی خود را با جهان برقرار کنید، امنیت، عدالت و آزادی در زندگی فردا نقش دارد و بدون این نقش کسی نمی تواند زندگی خود را ترسیم کند.

اگر کسی برمبنای اصول نظام گام بردارد کسی متعرض او نمی‌شود

وی با بیان اینکه مهم ترین دغدغه زندگی فردای بشر آزادی، امنیت و عدالت است، عنوان کرد: اگر شما آزادانه در اصول و مفاهیم اصیل نظام گام بردارید کسی نمی‌تواند به ما و شما تعرض کند، دانشجو می خواهد آزاد و بدون قید وثیقه تنفس کند و محیط دانشگاهش محیط بدون دغدغه باشد، برخی می‌خواهند محیط دانشگاه را از تفکرات مختلف تهی کنند، زمانی در این زمینه موفق خواهید ‌شد که هر نکته‌ای را آزادانه بیان کنید.

وی در ادامه به شرایط کشور در زمان مذاکرات و برجام اشاره کرد و افزود: در همه مباحث دوستان با بزرگان مطرح کردند ما نمی توانیم بگوییم برجام مائده آسمانی است، این خطای استراتژیک است که بگویند ما برجام 2 و 3 داریم، برجام را مرحله تنفسی می دانستیم برای مدیریت وضع موجود کشور.

سفیر سابق ایران در فرانسه در ادامه به موضوع حقوقهای نجومی پرداخت و تصریح کرد: کسی که جزو مسؤولان و مدیران کشور و نظام محسوب می‌شود اگر براساس ملاکها و سبک زندگی اشرافی بخواهد زندگی کند دچار گمراهی شده است، حقوقهای نجومی مقدمه‌ای است بر زندگی اشرافی که نظام و جامعه را تهدید می‌کند و موجب رشد فساد در جامعه می‌شود.

اینکه کسی بگوید حقوقهای نجومی مربوط به دولت قبل است فرار به جلو است

خرازی خاطرنشان کرد: با این موضوع که کسی بگوید حقوقهای نجومی مربوط به دولت قبل است و فرار به جلو کند مخالف هستم، هر کسی باید پاسخگوی کار خود باشد، اتفاقاتی نظیر حقوقهای نجومی آرمانهای مردمی نسبت به انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

وی نظام را نیازمند خانه تکانی فارغ از جناح بندی‌ها توصیف کرد و گفت: منظور از این خانه تکانی مبارزه با ثروت نیست بلکه برای امنیت ثروت است و لازمه این موضوع ایجاد امنیت در این زمینه است، امنیت اقتصادی یکی از مهمترین لازمه‌های عدالت است و از مشکلات کشور ما نبود این موضوع مهم برشمرده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اگر با دانشجو در دولت اصلاحات برخورد شده کار درستی نبوده است، اگر در دولت اصولگرا هم بوده قابل قبول نیست و اصل این موضوع را باید در نظر گرفت، کاری که خیر و شر است را باید در نظر داشت تا جوانان را به دین خدا و بزرگان دین نزدیک تر کنیم، هر نوع حرکت سلبی قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مبانی اصولی کشور فراتر از خط و جبهه و جناح بندی است و نباید با اصول به صورت سیاسی برخورد کرد، گفت: هیچکس در هیچ مقامی دارای مصونیت نیست و کسی حق ندارد برای خود چنین مصونیتی قائل باشد، اگر شخصی دچار اشتباهی شد باید با او برخورد شود.

خرازی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در سیاست خارجی ما است مسائل و دیدگاه‌های ایدئولوژیک است که از اصول این ایدئولوژی حمایت از مستضعفین مطرح شده است، طی چند قرن گذشته هیچگاه در هیچ مقطعی از تاریخ ایران چنین موقعیت مقتدری را در خاورمیانه نداشته است و هرگز مانند امروز مظهر امنیت و قدرت نبوده است.

دفاع از حرم امنیت کشور را تأمین کرده است

سفیر سابق ایران در فرانسه در ادامه افزود: امروزه در مواجهه مستقیم با دستگاه ناسیونالیست عربی و استکبار جهانی هستیم، نیروهای واکنش سریع ما در همه جای این جبهه حضور دارند به این دلیل که امنیت خود را به جای مرزهای کشور خودمان در مدیترانه تأمین می کنیم.

وی با اشاره به گستردگی فعالیتهای تروریستی داعش در حدود 140 کشور جهان، تصریح کرد: ما مرزهای خود را تا مدیترانه و باب المندب امتداد داده‌ایم که این موقعیت ویژه ای برای اقتدار کشور است، قدرتهای جهانی حقی ندارند که اتحاد جبهه مقاومت را بکوبند و تلاش کنند تا با تضعیف جریان مقاومت نظام بشار اسد را از بین ببرند، دفاع از حرم جان صدها هزار انسان را نجات می‌دهد و از آن مهمتر این است که جان فرزندان خود را از طریق جریان مقاومت و دفاع از حرم تأمین کرده‌ایم./1304/پ201/ج1

ارسال نظرات