۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۶۶۶۱۴
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

روش‌های آموزشی حوزه و دانشگاه مطلوب نیست/ حوزه نباید نظام آموزشی دانشگاه را دنبال کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: امروز روش های آموزش در حوزه و دانشگاه نادرست است و حوزه علمیه نباید روش ناقص آمورشی دانشگاه را دنبال کند.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه» که به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی بعدازظهر امروز یکشنبه برگزار شد با نقد نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، گفت: متأسفانه در حوزه آموزش، پژوهش و سنجش محصلان به خطا رفته ایم.

وی ادامه داد: آنچه در دانشگاه، آموزش و پرورش و حوزه وجود دارد یک نظام آموزشی نادرست است، دو نظام در این راستا متصور است، بخش نخست می گوید دانش آموز، دانشجو و طلبه باید حافظه محور تحصیل کند و مهارت هایی را از استاد دریافت کرده و حافظه خویش را انباشته کنند، وی می تواند شب امتحانی مطالعه کند و در امتحان موفق شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حدود نیمی از آمار تحقیقات کشور شامل پایان نامه و رساله های دکتری بوده و باید وضع این رساله ها بررسی شود، می بینیم که برخی از مقالات عینا مانند دیگری است، کپی از دیگر رسالات به راحتی صورت می گیرد، البته اقداماتی در این زمینه انجام گرفته ولی کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر تحقیق به معنای واقعی تحقیق می بود اتقاق خوبی صورت می گرفت، نیاز نیست یک تحقیق حجم و متن زیادی داشته باشد بلکه مقالات چند صفحه ای دنیا را دگرگون کرده است، به طور مثال می بینیم در حوزه  علمیه حاشیه نویسی زیاد شده است به طور مثال حدود 100 حاشیه رسمی بر کفایه الاصول نوشته شده است.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روش های آموزشی نامناسب است، تصریح کرد: نظام آموزشی که امروزه در آموزش و پرورش صورت می گیرد فقط به حافظه می پردازد، متأسفانه حوزه علمیه نیز در سالهای اخیر به این سمت رفته است، دانشگاه ما به شکل ناقص الخلقه از سیستم های آموزشی دنیا  گرفته شده است و متأسفانه حوزه علمیه نیز سیستم آموزشی خویش را به طور ناقص از دانشگاه گرفته است.
 
وی با اشاره به روش آموزشی فراگرفت متعال، ابراز داشت: نظام آموزشی مطلوب نظام آموزشی پرورش متعال است، در این نظام استعدادهای ذاتی جوان پرورش می یابد، انسان ذاتا حقیقت طلب و به دنبال زیبایی و هنر است، باید این استعداد را پرورش داد، باید استعداد انسانی که فطرتا خداپرست است را پرورش داد تا خداپرست شود، تمام مهارت هایی که متناسب شأن انسانی است در انسان وجود دارد، نظام آموزشی پرورش معال مبتنی بر فطرت است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به آمار محصلان و اهمیت آن، گفت: در ایران اسلامی چند برابر دیگر کشورها دانشجو و دانش آموز مشغول تحصیل هستند، حضور صِرف خطیب و مستمع در حوزه و دانشگاه مرسوم شده که اشتباه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه مضموم آن تحقق یافته است، گفت: 70 هزار عضو هیأت علمی دانشگاه داریم اما آیا 70 هفتاد نظریه پرداز داریم، آن توقعی که از حوزه ها تصور می‌شود از حوزه دیده نمی شود، چند نفر از افرادی که در دروس خارج فقه تحصیل می کنند مجتهد می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز برآیند و حاصل زحمات نظام و دولت و حوزه ها مطلوب نیست، امروز حوزه علمیه از سنت های آزموده فاصله گرفته و به دانشگاه نزدیک شده است، نظام دانشگاه نیز بدترین نظام را در پیش گرفته است، امروزه روش سنجش به طور کامل نادرست است، همه با یک روش سنجیده می شوند این روش علمی و عادلانه نیست.
 
وی ادامه داد: حضور مراقب در جلسات امتحانی بی اعتمادی به طلبه یا دانشجو است، باید به دانشجو یا طلبه اعتماد کرد، شاید متون درسی یا تدریس استاد اشتباه است. وحدت حوزه و دانشگاه در وحدت سوری و ساختاری نیست، دانشگاه هایی برای تروریج علوم اسلامی به طور مثال دانشگاه امام صادق(ع) مفید یا باقرالعلوم(ع) تشکیل شده اند در تولید علم موفق نبوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به معنای  وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: باید در نگاه و مبانی  هستی شناسی وحدت صورت گیرد، در منطق علم نیز باید از تجارب حوزه و دانشگاه استفاده شود، متأسفانه این اتفاق نیفتاده است، البته حوزه علمیه در این چند سال به اندازه چند صد سال رشد کرده است، دانشگاه نیز این‌چنین است، البته در تولید علم موفق نیستیم ولی در تربیت نیروی سالم موفق شده ایم، هیچ زمان و مکانی نداریم که به این اندازه دانشگاهیان مؤمن باشند، دانشجویان انقلابی و مؤمن هستند ولی در در مقام تولید علم به توفیق نرسیده ایم./811/201/ب2

ارسال نظرات