۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۶۸۷
به بهانه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛

همایش «ارائه الگوی مردمی آموزش قرآن در مشهد به جهان اسلام» برگزار شد

نخستین همایش «ارائه الگوی مردمی آموزش قرآن کریم در مشهد به جهان اسلام» با حضور جامعه قرآنی و مسؤولان برگزار شد.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین همایش «ارائه الگوی مردمی آموزش قرآن کریم در مشهد به جهان اسلام» امشب با حضور جامعه قرآنی و اقشار مختلف مردم و مسؤولان در محل مسجد کرامت برگزار شد.

سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این همایش گفت: قطعا انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگی مربوط است که یکی از آنها فعالیتهای قرآنی به ویژه علوم و هنرهای قرآنی و حفظ و تلاوت است که مشهد در این زمینه با برخورداری، سابقه ای کهن، ظرفیت بزرگی دارد.

وی افزود: در این عرصه مشهد دارای شاخصه هایی است که به طور قطع می تواند به عنوان مزیت مشهد میان سایر پایتختهای فرهنگی جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وجود محافل سنتی قرآن در مشهد آن را از سایر پایتختهای فرهنگی جهان اسلام متمایز می کند

سرابی با بیان اینکه جلسات و محافل سنتی حفظ و تلاوت قرآن، مشهد را به عنوان قطب فعالیتهای قرآنی نسبت به اقصی نقاط کشور و جهان اسلام ممتاز کرده است، تصریح کرد: این جلسات اثرگذاری زیادی بر جریان فعالیتهای قرآنی کشور داشته و نخبگان برجسته قرآنی در عرصه بین المللی برخاسته از این جلسات سنتی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، جلسات سنتی مذهبی قرآنی را الگوهای بسیار مناسبی برای معرفی به جهان اسلام برشمرد و گفت: این همایش باید از یک سو سبب همت ما برای تقویت جلسات سنتی شود و از سوی دیگر آغازی برای معرفی جریان غنی قرآنی مشهد در سال 2017 باشد.

در ادامه این همایش از سادات فاطمی به عنوان قاری بین المللی پیشکسوت مشهد و نیز شهید محسن حاجی حسنی کارگر به عنوان جوان نمونه موفق قرآنی تجلیل شد.

پیشگامی مشهد در فعالیتهای قرآنی مرهون حضور فعال رهبر معظم انقلاب در این عرصه است

سادات فاطمی در ادامه طی سخنانی به خاطرات خود از جلسات قرآن صبحهای جمعه که پیش از انقلاب با حضور رهبر معظم انقلاب در مسجد کرامت برگزار می شد، اشاره و اظهار کرد: از دلایل اینکه مشهد در عرصه قرآن پیشکسوت محسوب می شود، حضور رهبر معظم انقلاب در خط مقدم فعالیتهای قرآنی این شهر و  تشویقها و تأکیدات ایشان نسبت به انس با قرآن است.

وی با بیان اینکه اصولا سبکهای جدید قرائتهای جهان اسلام، از مشهد به سایر شهرها رواج می یافت، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز هر سال شاهد دیدارهای چندساعته رهبری با قاریان و حافظان قرآن و توصیه های ارزنده ایشان جهت انس و تدبر در قرآن هستیم.

این قاری پیشکسوت تأکید کرد: باید خداوند را بابت زندگی در چنین کشوری شاکر باشیم و شکر این نعمت به این است که در عمل گوش به فرمان رهبری باشیم و صرفا شعار ولایتمداری ندهیم.

صرفا به قرائت قرآن بسنده نکنیم

سادات فاطمی خطاب به قاریان یادآور شد: اگر در قرائت قرآن صرفا به لحن و تجوید اکتفا کرده و مفاهیم قرآن را درک و عمل نکنیم دچار خسران خواهیم شد.

مصطفی حاجی حسنی کارگر نیز در ادامه گفت: با توجه به تردیدی که نسبت به مقام برادرم و شهید بودنش داشتم، یک روز پیش از رفتن بر سر مزارش به خوابم آمد و از پیوستن آقای عباسی(قاری جوان مشهدی) به خودش در تاریخ مشخصی خبر داد که درست در همان تاریخ خبر درگذشت آقای عباسی طی سانحه تصادف را شنیدیم و از آن زمان یقین پیدا کردم که برادرم به عنوان شهید زنده و ناظر ما است./201/930/ب1

ارسال نظرات