۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۸۰۳
استاد حوزه علمیه:

تفکر جامعه جهانی به دنبال تغییر سبک زندگی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفکر جامعه جهانی به دنبال تغییر سبک زندگی است، گفت: دین اسلام در تمام مراحل زندگی برای بشریت برنامه ریزی کرده و اگر ما زندگی خود را طبق برنامه دین اسلام تنظیم کنیم دچار مشکلات نمی شویم.
سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت‌الاسلام طاها موسوی استاد حوزه علمیه قم در جلسه گفتمان دینی که امروز در دانشکده علوم قرآنی بندرعباس برگزار شد گفت: مفهوم سبک زندگي از زمره مفاهيمي است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسي و مطالعات فرهنگي براي بيان پاره اي از واقعيت هاي فرهنگي جامعه آن را مطرح و به کار مي برند.

وی افزود: سبک زندگی به مجموعه رفتارها و الگوهای هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی است، اطلاق می‌شود و نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش‌های فرد است.

استاد حوزه و دانشگاه با تشریح اهمیت و لزوم تغییر سبک زندگی، خواستار توجه بیشتر همه نهادها و مردم به اجرایی شدن مولفه‌های سبک زندگی اسلامی شد.

وی، سبک زندگی اسلامی را سبک زندگی شیعی، ارزشی، ایدئولوژیک، جهادی، انقلابی، دینی و تعابیر معادل سبک زندگی غربی را سبک زندگی اروپایی، مسیحی و آمریکایی دانست.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: آن چه در تعاریف سبک زندگی، جلوه گر می‌شود آن است که این تعریف قرابت بسیاری با مفهوم هویت پیدا می‌ کند اما با این تفاوت که افزون بر هویت، مناسبت ها و رفتارهای عینی و واقعی زندگی را نیز شامل می‌شود.

هنجارهای اجتماعی نتیجه عدم برنامه ریزی زندگی بر اساس خواسته دین است

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: با شناخت کافی انسان از دستورات اسلام و قرآن و آموزه‌ های دین مبین اسلام در بطن زندگی، قطعاً سبک زندگی اسلامی نه تنها در زندگی او نهادینه شده، بلکه در زندگی افراد جامعه نیز تعمیق می‌ شود.

وی با بیان اینکه در متون اسلامی مولفه‌های زیادی از سبک زندگی اسلامی وجود دارد که باید با ترویج آنها، مردم را نجات داد گفت: برای پایه گذاری زندگی بر اساس دین باید تعریفی از دین داشته باشیم تا زمانی که دین را تعریف نکنیم و نشناسیم نمی توانیم زندگی خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه تفکر جامعه جهانی به دنبال تغییر سبک زندگی است، افزود: دین اسلام در تمام مراحل زندگی برای بشریت برنامه ریزی کرده و اگر ما زندگی خود را طبق برنامه دین اسلام تنظیم کنیم دچار مشکلات نمی شویم.

مدرس حوزه بیان کرد: هنجارهای اجتماعی و یا وجود برخی مشکلات خانوادگی مانند طلاق و اعتیاد ناشی عدم برنامه ریزی زندگی بر اساس خواسته دین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امروزه زنان ایرانی ثابت کردند که حجاب محدودیت نیست، رانندگی بانوان با چادر و یا حضور آنان در محل کار با چادر نشان می دهد که حجاب برای زن محدودیت نیست.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: حجاب برای مردان محدودیت است، به این معنا که زنان با چادر و حفظ حجاب، مردان را تحریک نمی کنند و این برای مردان محدودیت می آورد، حجاب سبب ارزشمندی زن در جامعه و عامل مهم مصونیت وی از آسیب ها است.

والدین سطح آگاهی های خود را مطابق با موضوعات روز جامعه ارتقا بخشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: والدین نباید اجازه دهند که فرزندانشان بیشتر از آنان بدانند، باید در جهت ارتقای سطح سواد و آگاهی های خود همت تلاش کنند و به دنبال کسب علم بروند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر فرزندان بیشتر از والدین علم و اگاهی داشته باشند گاها سرخود از خود کارهایی را انجام می دهند چون معتقدند که والدینشان چیزی از مسائل روز نمی دانند.

حجت‌الاسلام موسوی همچنین گفت: بسیاری از فرزندان فکر می کنند بیشتر از والدین علم و دانش دارند و به پدر و مادر خود توهین می کنند که آتش جهنم برای چنین افرادی آماده است./202/851/ب1

ارسال نظرات