۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۶۶۸۹۳
در نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی مطرح شد؛

کعبه عامل حفظ دین، اسیر بی لیاقتی امت اسلامی/ بی رحمی دشمنان و جهل دوستان دو درد عظیم جامعه اسلامی است

مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه گفت: کعبه ای دین را حفظ می کند که محل شکستن بتها و زدودن کفر و شرک بود، اما امروز بخاطر نالایقی حکام سعودی خانه خدا در محاصره است و جمعی می گویند باید حج را تعطیل کرد.
نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی امروز در حالی به مناسبت هفته وحدت و قرآن و عترت در ارومیه برگزار شد که امت اسلامی در میان آتش تفرقه و اختلاف می سوزد و ندای مظلومیت بیگناهان جهان را پر کرده است.

اختلافی که از چند صد سال پیش نظام امپریالیسم و لیبرالیسم برای ایجاد آن تلاش کرده و صاحبان مکاتب فکری الحادی مانند اومانیسم، فیمینیسم و فراماسونری تنها راه حذف ندای اسلام خواهی در جهان را کشتن مسلمان به دست مسلمان دانسته اند.

در جهانی که عده ای در زیر سایه نظام چپاولگر سلطه ندای مستانه سر داده و در زرق و برق دنیای پر ستم به عیش از نعماتی که استفاده از آن حق همه است مشغولند، قشری صرفا قربانی مسلمانی خود و عدم فهم دیگر مسلمانان از دین خود می شوند.

مردم ستم دیده و زجر کشیده افغانستان، پاکستان، عراق، فلسطین، سوریه، نیجریه، یمن و مسلمانان بی دفاع دیگر کشورها قربانی تعصبی هستند که ساختار استبداد با کوبیدن بر طبل تفرقه و تحریک انسانهای بی مغز از طریق رسانه ها، بر آن دامن زده و آتش کینه و نفاق را هر چه پر شعله ورتر می کنند.

بی رحمی دشمنان و جهل دوستان دو درد عظیمی است که امروز گلوی امت اسلامی را می فشارد و اندوهی است که به دل انسانهای آگاه و آزاده چنگ زده و زیستن در این دنیا را برای پاکان و صالحان دشوار می کند.

جای بسی تعجب است که چرا مسلمانان به گرد دینی که امت جاهل عرب را با هم آشتی داده و از بادیه ها و صحراها آنان را در یک نقطه جمع و متحد ساخت است، امروز جمع نشده و کلمه توحید را در مقابل کفر و الحاد عامل اتحاد خود قرار نمی دهند!؟

در این نشست که با هدف آگاهی بخشی به امت اسلامی و تلنگری برای هوشیاری برگزار شد، چنین دغدغه هایی مورد بررسی قرار گرفته و فاصله گرفتن از اسلام ناب و اخلاقیات کریمه پیامبر خاتم(ص) و ائمه معصومین(ع) اصلیترین علت شیوع چنین تفرق در بین امت اسلامی معرفی شد.

حجت الاسلام کریم جباری، مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه ظهر امروز در این مراسم، اظهار داشت: وحدت چند مرحله دارد؛ پیرو قرآن کریم شدن و داشتن اخلاق حسنه از مقدمات رسیدن به اتحاد امت اسلامی است.

وی با بیان اینکه نداشتن اخلاق مشکل جامعه امروز است، افزود: اخلاق پیامبراکرم(ص) اخلاقی قرآنی بود و ما از زندگی و اخلاق قرآنی دور شده ایم، وحدت ادب، اخلاق و عشق هست و با جلسه برگزار کردن تامین نمی شود.

*انسانیت شرط اساسی برای رسیدن به وحدت امت اسلامی و جامعه بشری است

مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه گفت: یهود و مشرک با پیامبر خیلی بد برخورد می کردند ولی حضرت محمد(ص) با برخورد کریمانه سبب اسلام آوردن آنان می شدند، ادب و اخلاق ما مسلمانان ضعیف شده است، ما صحبت از وحدت می کنیم، ولی با هم در یک مسجد نماز نخوانده و مرز جغرافیایی و قومیتها را عامل تفرقه کرده ایم.

وی انسانیت شرط اساسی برای رسیدن به وحدت امت اسلامی و در کل جامعه بشری خواند و ادامه داد: اخلاق و رفتار علوی عامل جذب مخالف است، فردی از شام به مدینه آمده، امام سجاد(ع) را می بیند بر اساس ذهنیت خود شروع به توهین و جسارت می کند، حضرت پس از اتمام حرف او می فرماید که آیا نهار خورده ای مسکن داری؟ این اخلاق امام است.

حجت الاسلام جباری با تاکید بر این مسأله که وحدت اسلامی همان است که پیامبر اکرم(ص) اجرا کردند، خاطرنشان کرد: در فتح مکه حکم حضرت این بود که هر کس به خانه ابوسفیان رفت خون او محترم و هر کس لا اله الا الله گفت مسلمان است.

وی با توجه به قباحت اهانت به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی، یادآور شد: پیرو امام صادق(ع) و مراجع یا پیرو شافعی همه به آنچه که حق دانسته و احکام دین و مذهب خود عمل می کنند، امام شافعی فرد عالمی بوده است و از اینکه کسی از او پیروی کند باید خوشحال باشیم.

پژوهشگر دینی با بیان اینکه بهترین کتب را علمای شیعه و سنی هر دو نوشته اند، پس چرا از منابع هم استفاده نمی کنیم؟ گفت: حقیقت تشیع همین حفظ وحدت است و حاکمان اسلام همه احترام دارند، بر این اساس باید کاری کرد که دیگران فوج فوج به دین وارد شوند نه اینکه فوج فوج افرادی از دین بیرون شوند!

وی با اشاره به وجود درگیریهای لفظی بین مذاهب و خرده گیری به احکام و عقاید هم، خواستار شد: در اینکه کی به چه شکلی وضو می گیرد و نماز می خواند، نمانیم، امروز کفر و الحاد از غرب وارد جهان اسلام شده و ایمان مردم ما را به یغما می برد.

*ارائه منطقی اسلام سبب جذب افراد به این دین الهی است
مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) به موافق و مخالف احترام گذاشته با عقلانیت و منطق اسلامی عمل می فرمودند و منطق اسلامی با حفظ شئونات اخلاقی به هر انسان سالمی ارائه شود، می پذیرد.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان زود عصبانی شده و از کوره در می رویم، افزود: هیچ انسانی بی فکر به دنیا نمی آید و بی فکری مربوط به تربیت افراد است، معنویت و پاکی را همه حس کرده و مثل آب زلال انسانهای پاک با هم مخلوط می شوند.

حجت الاسلام جباری یادآوری کرد: خدای متعال در نماز و عبادات خم و راست شدن ما را نمی خواهد، بلکه اخلاص ما را می خواهد، انسانیت، عقلانیت، معنویت، مسلمانی و در نهایت شیعه بودن همه با اخلاص و صدق دل محقق می شود.

وی با انتقاد از فراموشی داشتن خلوص نیت و اخلاق کریمه در جامعه دینی، گفت: کرم و بزرگی اهل بیت(ع) در جامعه امروز ما چه جایگاهی دارد؟ هر کسی به حقی که رسیده است باید عمل کند نه اینکه حقایق را برهان قرار داده و وحدت اسلامی را به این طریق از بین ببریم.

*پرستش بندناف یا الحاد محل اختلاف عقیده با مسلمانان است نه تفاوت در مذاهب

استاد دانشگاه ارومیه با بیان اینکه پرستش قورباغه، بند ناف، آلات تناسلی اختلاف هست نه آنچه در بین شیعه و سنی وجود دارد، ابراز کرد: مسجد شیعه و سنی فرقی ندارد و هر دو محل عبادت خدای واحد است، پس هر دو باید به مسجدهای هم رفته و بر اساس احکام خود عمل کنند.

وی ضمن انتقاد از این مسأله که مساجد جهان اسلام از پیرها پر شده و جوانان ما در عالم دیگری تربیت می شوند، یادآور شد: مساجد هر روز زینت داده و بزرگتر می شوند در حالی که بر اساس روایات به دست امام زمان(عج) چنین قصرهای زینت داده ای ویران می شوند.

حجت الاسلام جباری اظهار داشت: سجده بر سنگ و چوب و برگ جایز است و تاکید بر استفاده از مهر نشده است، ما چون به احکام تسلط نداریم از انجام واجبات در مساجد دیگر مذاهب می مانیم و زبان، قومیت و فرقه وسیله ارتباط مسلمانان نیست، قرآن زبان مشترک امت اسلامی و هدایتگر آنان است که در کلام ائمه(ع) تفاسیر آیات آن بیان شده است.

وی با استناد به حدیثی از نبی خاتم(ص) تعصب را مانع از ورود به بهشت عنوان و اضافه کرد: شیعه یا سنی یا هر مذهبی باید اخلاق را ملاک عمل خود قرار دهند، ولی ما در عمل به اخلاق کریمه از برخی کشورهای غیر اسلامی عقب مانده ایم، باید به خوبیهای دیگران نمره داد و ضعفهای خود را انکار نکرد.

*برای اثبات مذهب خود نباید اقدام به رد مذهب دیگری کرد

مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه با اشاره به تلاشهای نظام سلطه و استکبار برای ایجاد تفرق بین مسلمین، گفت: با پول نفت و دلارهای آمریکایی کتابهای بسیاری نوشته شده تا اثبات کنند که شیعیان از اول تا به امروز کافر بوده اند و تکفیریها مسلمان را کتک می زنند تا به اجبار اعتراف کند که کافر است، در حالی که صدر اسلام کافر را اسیر می کردند تا مسلمان شود.

پژوهشگر دینی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه برای اثبات مذهب خود نباید اقدام به رد مذهب دیگری کرد، افزود: مسلمانان فریب خورده با هم می جنگند، ما داعش را محکوم می کنیم ولی این جبهه طرز تفکری است که باید ریشه آن شناسایی شده و درمان شود.

وی با اشاره به روایتی در مورد مجازات ظالمان، ادامه داد: در صدر اسلام خانمی به خاطر بستن گربه ای به درختی و ممانعت از غذا خوردن آن حیوان به جهنم رفت، چطور انتظار است که فردی بمب به خود بسته، بی گناهان را کشته و به بهشت برود.

*کعبه عامل حفظ دین، اسیر بی لیاقتی امت اسلامی است

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه تا زمانی که کعبه پا برجا است، دین آسیبی نمی بیند، اضافه کرد: کعبه ای دین را حفظ می کند که محل شکستن بتها و زدودن کفر و شرک بود، اما امروز بخاطر نالایقی حکام سعودی خانه خدا در محاصره است و جمعی می گویند باید حج را تعطیل کرد.

وی ادامه داد: آستانه تحمل مردم کم شده و رفتارهای غیر کریمانه که مورد سرزنش امام علی(ع) و دیگر ائمه مهدین است در جامعه اسلامی شیوع یافته است و آیا امروز این تحمل را داریم که از بزرگتران دیگر مذاهب و ادیان سخن حق را بشنویم؟

مدیر فرهنگی و برنامه ریزی دانشگاه ارومیه همدلی و همگرایی را مشترکات امت اسلامی خواند و افزود: بیایید کارهای همدیگر را خنثی نکنیم، اگر در جایی مسلمان کار خوبی کرده است آن را کامل کرده و خطا و اشتباهات یکدیگر را با حوصله و تحمل برطرف کنیم./936/504/ب3

ارسال نظرات