۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۴۶۶۹۷۲

فتوای آیت الله مکارم شیرازی درباره ازدواج دختران زیر 13 سال

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ازدواج دختران زیر 13 سال گفت: ما از نظر فتوا اجازه نداده و نمی دهیم و می گوییم این ازدواج ها در گذشته ممکن است جایز بوده باشد اما الان به دلیل مفاسدی که پیدا می کند تا دختر خودش به حد عقل نرسد ازدواجش از طرف ولی درست نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیده فاطمه ذوالقدر دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار اعضای این کمیسیون با حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: ما در کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی همواره تلاش کردیم در راستای تقویت نظام خانواده ایرانی و اسلامی ما است فعالیت داشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه اخیرا پدیده های همچون طلاق و اعتیاد گریبانگیر جامعه اسلامی و سبب خانمان سوزی شده است، ما نیاز داریم که که با مراجع تقلید و علما تعامل بیشتری برای حل مشکلات داشته باشیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این که در حال حاضر 5 میلیون زن بی سرپرست و بد سرپرست در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این زنان به دلیل عوامل گوناگون از جمله اعتیاد همسر یا به زندان رفتن آزاد مجبور هستند که یک خانواده را سرپرستی کنند.

وی ادامه داد: نهادهای گوناگون همچون کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد اما متأسفانه نهاد واحدی که مسؤولیت این 5 میلیون را بر عهده داشته باشد نداریم، همچنین با مشکل افزایش سن ازدواج رو به رو هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که 42 هزار ازدواج زیر 18 سال در کشور انجام شده است، ابراز داشت: قانون مدنی ماده هزار و 42 این اجازه را می دهد که ازدواج زیر 13 سال دختران با اذن پدر و دادگاه انجام شود اما این ازدواج ها با ازدواج های 20 سال پیش متفاوت است و این ها اکثرا خانواده های فقیری هستند که محتاج به شمار می روند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فتوای خود در این زمینه گفت: ما از نظر فتوا اجازه نداده و نمی دهیم و می گوییم این ازدواج ها در گذشته ممکن است جایز بوده باشد اما الان به دلیل مفاسدی که پیدا می کند تا دختر خودش به حد عقل نرسد ازدواجش از طرف ولی درست نیست.

وی در تبیین حد عقل افزود: دختر باید بلوغ عقلی پیدا کند که بتواند تصمیم گیری داشته باشد، اگر پدر از طرف دختر انجام دهد ما حکم به باطل بودن ازدواج می کنیم؛ بنابراین مسأله زیر 13 سال باطل است.

ذوالقدر ضمن تقدیر و تشکر از این فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، این فتوا را سبب حل بخشی از معضلات جامعه زنان عنوان کرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات