۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۶۹۷۵
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای:

محدودیت ها در حوزه بانکی رفع نشده است

علی باقری گفت: آمریکا حتی یک قدم هم نتوانسته در اهدافش جلوتر برود. نمونه امروزی چنین مسأله ای جنگ عربستان و یمن است که آل سعود حتی یک قدم هم به اهدافش نزدیک نشده و این به معنای شکست است.
علی باقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی باقری، معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عصر امروز در نشست دانشجویان بسیجی دانشگاه فردوسی پیرامون موضوع «رابطه با آمریکا» به به مناسبت ایام بزرگداشت روز دانشجو برگزار شد، روز دانشجو را نماد استکبار ستیزی در جامعه انقلابی ایران دانست و گفت: جنبش دانشجویی در این روز آگاهانه دشمن اصلی را شناخت و با وجود این که حکومت شاهنشاهی نظام استبدادی تشکیل داده بود، نوک پیکان حمله خود را به سمت آمریکا گرفت.

باقری «روشن بینی در درک جریان دانشجویی»، «لزوم وجود دشمن ستیزی در عین دشمن شناسی» و «استقلال خواهی» را پیام های آشکار حادثه 16 آذر سال 32 دانست و اظهار کرد: استقلال طلبی از فطریات بشر است و استقلال یک کشور در واقع همان آزادی در عرصه بین المللی است که در عرصه های تفکر، تشخیص، تصمیم، اقدام و عمل تعریف می شود. البته آزادی هر کشور برای کشورهای دیگر محدودیت ایجاد می کند.

وی با تصریح بر این که «تردیدی در دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: آمریکا با سه مقوله جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت ما دشمن است. آمریکا در جریان کودتای 28 مرداد و سرنگونی مصدق و حمایت از شاه و پس از آن در جریان مبارزه با انقلاب اسلامی نشان داد که با جمهوریت ما دشمن است؛ کمک او به صدام در زمان جنگ تحمیلی هم جلوه هایی از دشمنی آمریکا با ایرانیت را نشان داد.

باقری با بیان این که «تفاوت آمریکا در دشمنی با ایران در مقایسه با دیگر کشورها این است که آمریکا حاضر به هزینه دادن در این باره است»، افزود: آمریکا در فرمایشات امام خمینی(ره) به معنای مظهر اتم استکبار و سلطه جهانی است.آزادی و استقلال در تقابل بین آمریکا و کشورهای جهانی این گونه تعریف میشود که «وقتی تو می خواهی مستقل باشی داری سلطه مرا محدود می کنی.»

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که انقلاب اسلامی مناسبات مورد علاقه آمریکا در منطقه را برهم زده است، گفت: نمونه این مسأله، پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه بر اسرائیل است. آمریکا حتی یک قدم هم نتوانسته در اهدافش جلوتر برود. نمونه امروزی چنین مسأله ای جنگ عربستان و یمن است که آل سعود حتی یک قدم هم به اهدافش نزدیک نشده و این به معنای شکست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه گفته می شود که همه تحریم ها برداشته شده اما در مسأله بانکی هنوز محدودیت ها و تحریم ها رفع نشده؛ با وجود این که در آلماتی رفع موانع بانکی یکی از شروط ما بود./820/پ203/ج

ارسال نظرات