۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۶۶۹۷۷
از سوی استاد حقوق بین الملل دانشگاه قم مطرح شد؛

دلایل نامشروع بودن دخالت عربستان در یمن

قاسمی به بیان دلایل نامشروع بودن دخالت عربستان در یمن و سوریه پرداخت و حضور ایران و روسیه در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این کشور دانست.
قاسمی معاون ‌آموزش دانشگاه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قاسمی در همایش بررسی ابعاد حقوقی جنایات آل سعود از نظر حقوق بین الملل که عصر امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد با بیان این که بررسی عملکرد دولت عربستان در قبال دیگر دولت ها، ملت ها و سرزمین های اسلامی بسیار با اهمیت است، گفت: دولت عربستان عضو بسیاری از معاهدات و میثاق های بین المللی نیست که این عدم عضویت راه عدم نظارت سازمان های بین المللی را برای عربستان باز کرده است.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه قم ادامه داد: بررسی نقش دولت عربستان در تولید نا امنی و ترویج تروریسم در کشورها ی اسلامی نیز بسیار با اهمیت است؛ به قدری گزارش در این زمینه از عربستان وجود دارد که فردی نمی تواند آن را انکار کند به طوری که گروه های افراطی جلساتشان را در عربستان برگزار می کنند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر نامشروع بودن دخالت دولت عربستان در سوریه بیان داشت: از نظر حقوق بین الملل هیچ دولتی حق ندارد در صلاحیت داخلی کشوری دیگر دخالت کند که مهمترین صلاحیت داخلی تشکیل حکومت یک کشور است؛  در اسناد مختلفی از جمله بند 7 ماده 2 منشور ملل متحد همچنین در رای دیوان قضایی در ماجرای شکایت نیکاراگوئه از آمریکا به جهت حمایت آمریکا از شورشیان آن کشور به این نکته اشاره شده است.

معاون آموزش دانشگاه قم ادامه داد: دخالت در امور یک کشور به نفع شورشیان ممنوع است اما مداخله کردن در امور یک کشور با درخواست دولت قانونی آن کشور مانعی ندارد بنابراین مداخله نظامی دولت روسیه در سوریه همچنین کمک مستشاری ایران به سوریه که به درخواست دولت سوریه است مشکلی ندارد.

وی در زمینه تشخیص دولت قانونی یمن بیان داشت: اگر گفته می شود ایران از دولتی در یمن حمایت می کند که دولت قانونی نیست بلکه دولت قانونی فروپاشیده شده است باید گفت رئیس جمهور یمن پیش از بحران یمن استعفا کرده است و رییس جمهور مستعفی مشروعیت لازم برای درخواست کمک از عربستان را دارا نیست.

قاسمی ادامه داد: اکنون یمن بر اساس اعتراف همگان دارای یک نهاد مشروع به نام مجلس است که این مجلس در جلسه ای که به حد نصاب رسیده است اتئلاف را به رسمیت شناخته است بنابراین ایران از دولت قانونی و مشروع یمن حمایت می کند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر تفاوت مداخله ایران در عراق با مداخله عربستان در سوریه اظهارداشت: عربستان یک کشور بزرگ ساحلی را  محاصره کامل دریای و هوایی کرده است که به منع ورود مواد غذایی حتی آب آشامیدنی منجر شده است بنابراین موجب ایجاد گرفتاری و مشکلاتی برای مردم می شود در نتیجه اساس دخالت عربستان غیرقانونی است./1324/پ202/ج

ارسال نظرات