۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۶۷۱۳۹
احمد توکلی:

برخی با پول، خرید رأی و دروغ گویی نماینده می شوند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریشه های ایجاد فساد اقتصادی، گفت: اقتصاد نفتی، اقتصاد دولتی، رشد تمایلات اشرافی و رفاه طلبی در مسؤولان ازجمله عوامل ایجاد فساد در اقتصاد است.
احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در همایش «فساد در اقتصاد ایران» که بعد از ظهر امروز سه شنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان این که مساله مبارزه با فساد اگر بخواهد دنبال شود نباید سیاست زده شود،گفت: فساد یعنی سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب منافع شخصی، اگر در بخش عمومی انسان های خیرخواه و توانا برای عموم تصمیم گیری کنند کار مناسب است اما اگر این تصمیم گیری برای گروه یا حزبی صورت گیرد فساد رخ می دهد.

وی ادامه داد: فساد وقتی سیستمی می شود که برخی از ناظران شامل مجلس، بازرسی‌کل و قوه قضاییه به فساد حتی جزیی آلوده شوند، در مراحل بالاتر مفسدین در مجاری بالای کشوری نفوذ می کنند که به نام فساد قانونی معروف است، این فساد به سمت دسته ای خاص می رود.
توکلی تاکید کرد: متاسفانه در کشور دستگاه های نظارتی دچار مشکل بوده و در مرحله دوم نیز مشکلاتی را داریم.

 وی با اشاره به ریشه های ایجاد فساد اقتصادی، گفت: اقتصاد نفتی، اقتصاد دولتی، رشد تمایلات اشرافی  و رفاه طلبی در مسؤولان، جایگزینی ایدئولوژی ثروت به جای «اعتقاد به خدمت» بعد از دفاع مقدس، یارگیری برای کسب و حفظ قدرت از طریق تقسیم مسؤولیت ها، عدم رعایت روش های عقلانی و علمی در اداره کشور به ویژه در بودجه ریزی ازجمله عوامل ریشه ای رشد فساد اقتصادی است. اگر شایسته سالاری وجود نداشته باشد نرخ رشد و سرمایه گذاری کاهش می یابد.

فساد سیاسی نگاه مردم به نظام را تغییر می دهد
توکلی با اشاره به یکی از عیوب فساد سیاسی، تصریح کرد: کاهش اختصاص منابع به خدمات اجتماعی از جمله آسیب های فساد سیاسی است، فساد سیاسی به مال دوستی و فردگرایی منجر می شود، آزادی را از بین می برد، امروز برخی با پول، خرید رای و دروغگویی نماینده می شوند. فساد سیاسی با اقتصاد کشور و اخلاق و دین در تعارض است، مردم با دیدن فساد سیاسی با نظام دچار مشکل می شوند.

وی با اشاره به یکی از برجسته ترین مشکلات فساد در کشور، گفت: وقتی بودجه می خواهد نوشته شود بسیار از موارد قانونی تغییر می یابد، متاسفانه لایحه بودجه ای نیست، بودجه سال 92 نیز به طور مثال مناسب برای بودجه نبود.

توکلی با اشاره به مشکلات ایجاد شده از مناطق آزاد در کشور، اظهار داشت: در نشریه گزارش آماری عملکرد مناطق آزاد در سال 1391 گمرک آمده که هیچ صادراتی ار مناطق آزاد رخ نداده است، مگر علت بوجود آمدن مناطق آزاد برابر شدن صادرات و واردات نبوده است.

افزایش تعداد مناطق آزاد عقلانی نیست
وی افزود: در این دولت افزایش چند منطقه ازاد و ویژه پیشنهاد شد که در کمیسیون به 100 منطقه افزایش یافت، این کار کاملا غیر عقلانی است، زیرا واردات در این مناطق افزایش یافته و تبادل پول زیاد می شود، ولی فقیرها فقیر تر و پولداران ثروتمندتر می شود. اگر رانت اطلاعاتی وجود نداشته باشد فساد کمتر ایجاد می شود، باید رسانه ها از آزادی بیشتری برخوردار باشند تا فساد اقتصادی کاهش یابد./811/پ202/ج

 

 

 

ارسال نظرات