۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۶۷۱۸۶
عالم اهل سنت خراسان شمالی:

تکیه بر اشتراکات مذهبی سبب تقویت وحدت اسلامی می‌شود

عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: تکیه بر اشتراکات مذهبی و اجتناب از پرداختن به اختلافات، سبب تقویت وحدت و انسجام در بین امت اسلام می‌شود.
آخوند الله یار درخشان - عالم اهل سنت خراسان شمالی

آخوند الله‌یار درخشان، عالم اهل سنت استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت میلاد حضرت محمد (ص) و هفته وحدت، اظهار کرد: دشمنان همواره تلاش می‌کند بين پيروان شيعه و سني تفرقه ايجاد كنند؛ ازاین‌رو شیعیان و اهل سنت بايد با اتكا بر مشتركات و توسعه آنها، روح اتحاد و همبستگي خود را از دست ندهند.

وی با تأکید بر دوری از پرداختن به اختلافات مذهبی، اضافه کرد: سياستهاي تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام و مسلمين از گذشته‌های دور وجود داشته و در حال حاضر هم با دامن زدن به اختلافات ادامه دارد؛ به همین دلیل باید مسلمانان با توجه به اصول مسلم و مشتركات اسلامي نگذارند مورد سوءاستفاده استكبار جهاني قرار بگيرند.

آخوند درخشان با تأكيد بر شناخت نقاط اشتراك مذاهب اسلامي، تصريح كرد: نقاط اشتراك عقاید پيروان شيعه و سني خداوند تبارك و تعالي، پيامبر اسلام (ص)، دين مبين اسلام و قرآن است و مسلمانان می‌توانند با الگو قرار دادن و پيروي از اين اصول والا و ارزشمند به وحدت و اتحاد اسلامي برسند.

وی خاطرنشان كرد: مسلمانان می‌توانند با تمسك به اين اصول در برابر خشونت، جنگ‌طلبی، ظلم و نسل‌کشی ايستادگي و مقاومت كرده و با جان و دل از ارزش‌های والاي اسلامي حافظت و صيانت كنند.

آخوند درخشان افزود: مسلمانان به‌ویژه پيروان شيعه و سني باید همواره سيره نبي مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) را الگوي خود قرار داده و از طرح مسائل تفرقه‌انگیز و اختلافات اجتناب كنند تا بدين وسيله در مسير پيشرفت و برادري گام بردارند.

وی اضافه كرد: به فضل الهی در ایران اسلامی، پيروان شيعه و سني با انسجام، همبستگي، آرامش و در كمال وحدت و اتحاد در كنار يكديگر زندگي می‌کنند و همواره اقدامات تفرقه‌انگیز دشمن را خنثي کرده و می‌کنند.

آخوند درخشان تصریح کرد: تنها راه مقابله با دشمن سلطه‌گر، تکیه بر اتحاد ناگسستني بين مسلمانان اعم از پيروان شيعه و سني است؛ زیرا وحدت اسلامی مشت محكمي بر دهان دشمنان زده و نقشه‌ها و توطئه‌های آنها را با شكست مواجه می‌کند.

وي ادامه داد: مسؤولان و مردم بايد تلاش كنند با برگزاري جشن‌ها و برنامه‌های متنوع مشترک و با مشاركت هر چه بيشتر پيروان شيعه و سني اندك فاصله‌های موجود را به حداقل رسانده و در راستای اتحاد و همبستگي هر چه بيشتر شيعه و سني گام بردارند.

آخوند درخشان تصريح كرد: خوشبختانه اكنون وحدت موجود بين پيروان شيعه و سني در استان خراسان شمالي مثال‌زدنی است؛ به‌گونه‌ای که این استان در كشور به‌عنوان الگويي براي ساير استانها به شمار می‌رود.

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 936 هزارنفری استان خراسان شمالی، ترکمن‌های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.

یادآور می‌شود، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی (ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد (ص)، (دوازدهم ربیع‌الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد./302/9314/ب1

ارسال نظرات