۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۶۷۵۰۲
کارشناس عرفان های کاذب مطرح کرد؛

خطر جدی مصادره معنویت در اسلام

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به کمبود تولید محتوا در حوزه برای نقد عرفان های کاذب، گفت: موج های جدید معنویت گرایی به دنبال مصادره معنویت از ادیان الهی هستند و ما هم باید در این زمینه هوشیار باشیم.
حجت الاسلام رسول حسن زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رسول حسن زاده، کارشناس عرفان های نو ظهور، شب گذشته در پنجمین نشست هم اندیشی با موضوع عرفان های کاذب که در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به جشنواره سالانه پژوهشی المصطفی را با موضوع معنویت گرایی در جهان معاصر ابراز کرد: امسال در این زمینه مقالات خوبی رسیده و حدود 100 مقاله در حوزه معنویت گرایی آمده است.

وی با بیان این که ما نیاز به تولید علم در حوزه معنویت های نو پدید دارم، خاطرنشان کرد: محدودیت و فقر شدید منابع در این حوزه بسیار زیاد است و نیاز به تولید داریم؛ طلاب علاقه مند با حضور در این جشنواره حوزوی علاوه بر مزایای معنوی و شناسنامه علمی برای نویسندگان، می تواند فعالیت ها را جهت دهی کند.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان این که در حوزه معنویت گرایی همایش های زیادی برگزار می شود، ابراز داشت: نگرانی ما این است که معنویت گرایی فارق از دین در مجامع علمی باب شود و برخی با استفاده از متد و روش های علمی فارق از حوزه دین به معنویت بپردازند که این نگران کننده است.

وی با اشاره به این که هدف ما از برگزاری جشنواره تولید علم و تولید محتوا است، گفت: یکی از کارهای مقدماتی در این حوزه ایجاد نظام موضوعات برای این حوزه است زیرا ما دچار فقر موضوعی هستیم؛ از این جهت ما نظام موضوعاتی را طراحی کردیم تا علاقه مندان بتوانند با مراجعه به ما موضوعات علمی پژوهشی را دریافت کنند و به کارها جهت دهی کنیم.

کارشناس عرفان های نو ظهور با طرح موضوعی با عنوان «هویت جمعی» در عرصه نقد معنویت گرایی جدید و شبه جنبش های معنوی اظهار داشت: ما دچار تشتت خاصی در نقد معنویت گرایی جدید هستیم و ما را نسبت به آینده این فضا نگران کرده است زیرا احساس اشباع در حوزه معنویت پژوهی وجود دارد.

وی افزود: ما چند نوع جهت گیری نقد داشته ایم و یکی از آسیب های این جهت گیری ها اشباع است و راه حل آن هم ایجاد هویت جمعی است.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان این که یکی از راه های نقد آشنا سازی سطحی در رابطه با عرفان های نو ظهور است، خاطرنشان کرد: این راه ایجاد حساسیت برای طلاب جهت ورود به میدان فعالیت جدی برای نقد عرفان های کاذب نمی کند.

وی آسیب دیگر تشتت در نقد معنویت گرایی را ایجاد یک فضای جدید دانشگاهی و سکولار دانست و افزود: عده ای می گویند که ما می خواهیم علمی کار کنیم و به معنویت گرایی به عنوان یک پدیده علمی نگاه کنیم که خود این جریان فارق از دین می تواند آسیب رسان باشد.

کارشناس عرفان های کاذب با بیان این که نگاه ما به این کار نگاه جنگ نرمی است و ارزشی نگاه می کنیم، گفت: فهم مردم از هر مفهومی به چیزی تعلق می گیرد که تولیدات آن بیشتر باشد و ما در این عرصه به توافق هایی رسیده ایم و باید این ظرفیت را گسترش دهیم و فعال کنیم.

وی با بیان این که در حوزه معنویت گرایی جدید مشکل عمده ما در رابطه با مبانی است، گفت: ما باید در حوزه های دین شناسی و ادیان مطالعات خود را افزایش دهیم و این را پروژه زندگی خود قرار دهیم؛ از این جهت ارتباط با اساتیدی که در این زمینه کار کرده اند بسیار مهم است.

حجت الاسلام حسن زاده اذعان کرد: معنویت گرایی جدید قرائت های مختلف از معنویت را از دین های مختلف با خود همسو می کنند و ما باید قرائت معنوی جهانی که این ها دنبالش هستند و می خواند ارائه دهند را بدانیم.

وی با بیان این که برخی عرفان ها برای مصادره قرائت معنویت در اسلام به سراغ تصوف رفته اند، تصریح کرد: موج نگرانی ما ازاین جهت است که در معرض هجوم یک ایدئولوژی و باور جدید هستیم که می خواهد فرهنگ دینی و تفکر ما را مصادره کند؛ ما باید هوشیار باشیم و راه حل این است که از مراجع و بزرگان خود جدا نشویم.

کارشناس معنویت گرایی نو پدید با اشاره به این که رویکردهای معنویت گرایی جدید را غربی ها هم از دیدگاه های مختلف نقد می کنند، ابراز داشت: این یک نگرش خوبی می تواند به پژوهش گران بدهد و ما هم می توانیم با منابع و رویکردهای متفاوت نقد معنویت گرایی آشنا شویم./843/203/ب3

ارسال نظرات