۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۶۷۵۷۲
آیت الله مجتهد شبستری:

طرح هجرت پاسخگوی نیاز تبلیغی شهرها و روستاها نیست/ طرح تمرکززدایی از حوزه علمیه قم اجرایی شود

امام جمعه تبریز با بیان این‌که شهرهای مختلف کشور با کمبود روحانی و مبلغ حوزوی رو به رو هستند، گفت: طرح هجرت پاسخگوی نیاز تبلیغی شهرها و روستاها نیست.
آیت الله شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار آیت الله فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که به همت مرحوم آیت الله فاضل پایه‌گذاری شد، ارزشمند است، اظهار داشت: گسترش فعالیت های مؤسسه در شرایط کنونی ضرورت دارد.

وی با بیان این‌که نیازمند تربیت مبلغ برای پاسخگویی به شبهه‌افکنی رسانه‌های غربی و افکار انحرافی و التقاطی فرق ضاله هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرهای مختلف کشور با کمبود روحانی و مبلغ حوزوی رو به رو هستند، حتی طرح هجرت پاسخگوی نیاز تبلیغی شهرها و روستاها نیست.

آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که بایستی فکری به حال شهرستان‌ها و روستاهای بی‌بهره از عالم و مبلغ دینی شود، گفت: بایستی طرح تمرکززدایی از حوزه علمیه قم اجرایی شود و علمای بومی به شهرها و مناطق خود بازگردند؛ برای اجرای این طرح بایستی راهکارهای ترغیبی پیش بینی شود.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: معمولا آقایانی که دارای رتبه عالی علمی در حوزه هستند؛ برای برپایی کرسی تدریس در شهرستان ها حضور نمی یابند، همین مسأله سبب شده که گاه سطح کیفی آموزش در مدارس علمیه شهرستان‌ها در حد حوزه علمیه قم نباشد.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که بیش از 60 هزار طلبه در قم تحصیل می کنند، گفت: تراکم در حوزه علمیه قم بیش از حد شده است، این در حالی است که برخی از شهرهای بزرگ نیز از حضور روحانیت فاضل بی بهره هستند، چه بسیار روستاها و شهرهایی که تنها در ایام تبلیغی از مبلغان حوزوی بهره مند می شوند.

وی با انتقاد از این‌که گاهی روحانیان در روستاها و شهرهای محروم، کوچک و دورافتاده مستقر نمی شوند، افزود: در شرایطی که دشمنان نظام هجمه ای گسترده علیه باورها و اعتقادات دینی مردم آغاز کرده اند، نیاز به روحانیت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی موافق تمرکززدایی از قم هستند، تصریح کرد: توسعه حوزه های علمیه شهرستان‌ها و افزایش ظرفیت پذیرش طلبه در مدارس علمیه بایستی به صورت جدی پیگیری شود، امیدواریم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منشأ خیر و برکت هم در داخل و هم در خارج از کشور باشد./935/202/ب2

ارسال نظرات