۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۶۷۶۶۰
مبلغ بین المللی:

آشنایی با فرهنگ و زبان لازمه اصلی تبلیغ بین المللی است

امام جماعت سابق نیوزلند، فعالیت در عرصه تبلیغ بین الملل را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر طلبه ای می خواهد در این عرصه فعالیت مؤثری داشته باشد، باید شناخت مناسبی از فرهنگ کشور مقصد داشته باشد.
تبلیغ

حجت الاسلام ابوالفضل صبوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تبلیغ در فضای بین الملل را از مهم‌ترین عرصه های تبلیغی دانست و تأکید کرد: اگر بخواهیم در عرصه بین الملل، تبلیغ مؤثری داشته باشیم، شرط اول تسلط به زبان و شناخت فرهنگ کشور مقصد است.

وی افزود: آشنایی با فرهنگ آن کشور و هم چنین تسلط بر زبان سبب خواهد شد تا مبلغ بتواند مطالب و مبانی مورد نظر خود را به خوبی منتقل کند و هرچه این تسلط بیش‌تر باشد، اثرگذاری هم بالاتر خواهد رفت.

امام جماعت سابق نیوزلند، راه اندازی نهضت زبان آموزی در حوزه های علمیه را شامل دو مرحله دانسته و تصریح کرد: آموزش زبان باید در سرفصل های دروس رسمی حوزه های علمیه قرار گیرد و علاوه بر زبان عربی که به طور متداول در حوزه های علمیه وجود دارد، باید آموزش مکالمه به زبان عربی و زبان های دیگر در برنامه های حوزه قرار گیرد.

وی افزود: هنگامی که مسلمانان سایر کشورها با ما برخورد می کنند، احساس می  کنند که ما به زبان عربی مسلط هستیم و این موضوع با توجه به سابقه ای که در حج و سفرهای عتبات داشته ام را به عینه مشاهده کرده ام و از این رو باید برای راحتی در ایجاد ارتباط، مکالمه زبان عربی به طلبه ها آموزش داده شود.

حجت الاسلام صبوری، آموزش زبان دوم را برای طلاب فعال در عرصه بین الملل ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: باید آموزش زبان های انگلیسی، روسی، اسپانیولی و..، به عنوان درس اختیاری ولی با تأکید فراوان در سرفصل های درسی حوزه قرار گیرد تا طلبه ها بتوانند با توجه به علاقمندی و استعداد خود، مسلط به زبان های دیگری هم بشوند.

وی افزود: در بحث دوم نیز، باید یک برنامه ریزی دقیق برای طلبه های مستعد سطح 3و 4 صورت بگیرد تا هدف از آموزش زبان مشخص شود و این روشی که یک طلبه 2 تا 3سال یک زبان را آموزش می بیند و در آخر بدون هیچ خروجی آن را رها می کند، خیلی مناسب نیست و ما باید با یک روش صحیح و برنامه ریزی دقیق و جامع، تعداد مبلغان مورد نیاز در کشورهای مختلف را مشخص کنیم و بر مبنای نیازمندی ها، آن ها را آموزش داده و زبان های مورد نیاز به آن ها آموخته شود.

امام جماعت سابق نیوزلند ابراز کرد: برخی مواقع پیش می آید که ما بیش از 1000 طلبه را برای تبلیغ بین المللی آموزش می دهیم اما امکان اعزام حتی یک نفر از آن ها را نداریم که این مسأله سبب می شود تا طلبه ها احساس کنند که اتلاف زمان و عمر کرده اند و ما باید در بحث آموزش ها، سیاست گذاری مناسبی داشته باشیم و خروجی محور فعالیت کنیم و اگر نیاز است که برای یک منطقه 20 مبلغ تربیت شود، 40نفر را آموزش بدهیم تا نهایتاً تعداد مورد نیاز ما، تربیت شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلبه هایی که قصد حضور در خارج از کشور به عنوان مبلغ را دارند باید توجه کنند که این کار بسیار سخت و طاقت فرساست و باید تسلط لازم به قرآن، احادیث، فرهنگ کشور مورد نظر و زبان را داشته باشند وگرنه از دایره اثرگذاری آن ها کم می شود/872/303/ب3

ارسال نظرات