۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۶۷۶۶۹
مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس:

مجموعه‌ای که به دنبال سلامت روحی و جسمی جامعه نباشد مرکز علمی نیست/ داستان جالب میرزای قمی و فتحعلی شاه

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس گفت: اگر مجموعه ای بود که در آن مرکز به دنبال تحقیق و پژوهش برای سلامتی انسان و جامعه نبودند، آن مرکز چه مرکز حوزوی باشد و چه مرکز دانشگاهی، مرکز علمی نیست.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس، صبح امروز در مراسمی که به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد گفت: حقیقت وحدت این دو نهاد مقدس چیزی نیست که امروز به جود آمده باشد، در اصل هویت این دو نهاد این اشتراک و وحدت ریشه در اصل حقیقت و نظام هستی دارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در لسان ائمه اطهار به ویژه امام باقر(ع) این‌گونه مطرح‌شده است که« بدان كه هيچ دانشى چون طلب سلامتى نيست و هيچ سلامتی مانند سلامت قلب و روح نیست»

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی اظهار داشت: بحث‌های مختلف ادبیاتی درباره این حدیث گهربار وجود دارد، به‌طور مثال بهترین علم کدام است؟ آیا دانشی که در طلب سلامتی نکوشد دانش است یا خیر؟ یا اصلاً دانش و علمی وجود دارد یا خیر و مباحث دیگر.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این حدیث اگر مرکزی بود که در آن مرکز به دنبال تحقیق و پژوهش برای سلامتی نبود، آن مرکز چه مرکز حوزوی باشد و چه مرکز دانشگاهی، مرکز علمی نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس ادامه داد: حال این پرسش مطرح می‌شود که سلامتی به چه معنا است و سلامت از چه چیزی؟ عرب وقتی سلامت را استفاده می‌کند در مقابل آن آفت است، این آفت ممکن است عیب، نقص و مانند آن باشد.

وی تأکید کرد: اگر یک مجموعه چه در حوزه و چه در دانشگاه به دنبال برطرف کردن‌ عیب‌ها و نواقص موجود در انسان یا جامعه باشد می‌توان آن مرکز را مرکز علمی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی تصریح کرد: از هیچ‌کسی در این عالم، چه طلبه‌ها که نماینده حوزه هستند و چه دانشجویان که نماینده دانشگاه هستند پذیرفته نیست که بخواهد زندگی خودش را بدون علم سپری کند و عمرش را به پایان برساند.

وی خاطرنشان کرد: در لسان امام صادق(ع) است که اگر کسی تحقیق و تعلم را با تنبلی و سستی فراموش و ترک کرد خداوند خصم او می‌شود، یعنی اگر یک دانشجو یا طلبه اهل تحصیل علم و تفقه نباشد خداوند دشمن او می‌شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه فارس ادامه داد: فقهای ما از این احادیث استفاده کرده‌اند که اگر کسی ارزش تعلیم و تعلم را فراموش کند روز قیامت دچار عقوبت است، اگر کسی به حق این نکته را در زندگی خود مورد توجه قرار دهد دنیا آباد می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس بیان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید «العلم سلطان»، نمی‌گوید عالم سلطان است، می‌فرماید علم سلطان است، منظور از سلطان پادشاه و ملک است یا به معنی حجت‌ داشتن است که باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.

وی تأکید کرد: اگر حوزه و دانشگاه به این حدیث عمل کنند و دنبال علم بروند و علم حاکم شود، در کل نظام هستی صاحب اقتدار می‌شوند، و هرگاه طلبه و دانشجو به دنبال مسائل غیر علمی و حاشیه‌ای بروند از اقتدار آنان کاسته می‌شود.

داستان جالب میرزای قمی و فتحعلی شاه

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس در ادامه با بیان داستانی افزود: «فتحعلی شاه مقلد مرحوم میرزای قمی بود، یک روزی فتحعلی شاه به قم آمده بود و صبح یک روز خواست که حمام برود، میرزا هم همان روز به حمام رفت، میرزای قمی وارد حمام شد، دید که فتحعلی شاه آنجا است.

میرزای قمی رو کرد به فتحعلی شاه و گفت سؤالی دارم و آن اینکه شما الآن اینجا چه دارید؟ گفت من مملکت دارم، لشکر و خزانه دارم، میرزای قمی گفت الآن چه دارید؟ گفت الآن یک لنگ دارم، میرزا گفت اما من هر چه دارم همراهم است، هر علمی که دارم و هر درسی که خوانده‌ام الآن پیشم است.

اگر ما دو تا را همان‌طوری که الآن هستیم ما را در صحرا رها کنند من چیزی از دست ندادم اما تو همه چیز را از دست می‌دهی، پس به هوش باش و شروع کرد به نصیحت کردن، فتحعلی شاه از این نکته‌سنجی میرزای قمی خوشش آمد و رو کرد به مرحوم میرزا و گفت از من چیزی بخواه، میرزای قمی گفت می‌ترسم چیزی بخواهم و گوش نکنی، شاه گفت هر چه بگویی گوش می‌کنم.

میرزا گفت از حمام بیرون برویم من سوار الاغم می‌شوم و تو افسار آن را به دست بگیر، بیرون آمدند و جناب میرزا سوار الاغ شده بود و شاه هم افسار آن را گرفته بود، تا خانه میرزا با همین وضع آمدند و میرزا به فتحعلی شاه گفت که برویم در منزل ما صبحانه بخوریم.

در خانه فتحعلی شاه به میرزای قمی گفت درست است که من به تو گفتم که چیزی از من بخواه اما این همه چیز در همه عالم است چطور این را خواستی و راضی شدی که من کوچک شوم، میرزای قمی گفت این واقعه که امروز در قم اتفاق افتاد، به شهرهای دیگر هم می‌رسد، مردم می‌گویند که مقام فقاهت و علم را ببینید که چه اندازه است که حتی فتحعلی شاه افسار الاغ میرزای قمی را گرفته است، این باعث می‌شود تا مردم به تحصیل علم تشویق شوند و بچه‌هایشان را طلبه کنند».

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ص) به سه رسالت طلبگی اشاره کرد و افزود: «مَن‏ تَعَلَّمَ‏ لِلَّهِ‏، وَ عَمِلَ‏ لِلَّهِ، وَ عَلَّمَ لِلَّه»، هر کس برای خدا علم بیاموزد و با خدا معامله کند، و برای خدا به دیگران بیاموزد و تبلیغش برای خدا باشد، خداوند این فرد را با عظمت در ملکوت یاد می‌کند.

وی در پایان گفت: عالم واقعی کسی است که این آثار را در خودش نمی‌بیند، یعنی طوری نشود که اگر توانستیم چهار تا فرمول را حل کنیم احساس کنیم کسی هستیم و نخوت و غرور در ما تجلی کند.

شایان ذکر است این مراسم به همت حوزه علوم اسلامی نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور تعدادی از مبلغان این نهاد و دانشجویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد./201/919/ب1

ارسال نظرات