۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۶۷۷۴۰
مدیر کل ارشاد مازندران:

نگاه سطحی به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه آسیب زا است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که متأسفانه پیرامون مسأله وحدت حوزه و دانشگاه ورود منطقی و مناسبی نداشتیم، گفت: برخورد سطحی و تعارفی نسبت به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه موجب شده امروز شاهد یک وضعیت ایده آل در این باره بناشیم.
مدیرکل ارشاد مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عصر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد استان در ساری برگزار شد با تأکید براین که برگزاری این گونه همایش ها باید مستمر و همیشگی باشد، گفت: باید نسبت به این گونه مسائل مهم به صورت ریشه ای پرداخته شود.

وی با بیان این که متأسفانه پیرامون مسأله وحدت حوزه و دانشگاه ورود منطقی و مناسبی نداشتیم، افزود: برخورد سطحی و تعارفی نسبت به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه سبب شده امروز شاهد یک وضعیت ایده آل در این باره نباشیم.

مدیر کل فرهنگ وارشاد مازندران با تأکید براین که اگر برداشت صحیحی از وحدت حوزه و دانشگاه داشتیم امروز شرایط ایده آل ترین در این خصوص داشتیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه این برداشت عمیق نبود و طرح هایی که تاکنون در این خصوص اجرا شده مطلوب امام راحل و مقام معظم رهبری نبوده است.

جاودانی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه دو بال برای رسیدن یک جامعه به تکامل و کمال است، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو مرکز و پایگاه مهم علمی و دینی نیست، بلکه تلاش و هدف اصلی حوزه و دانشگاه ساختن انسان و ایران و همچنین صیانت از کیان دین و باورهای اعتقادی است.

وی با اشاره به این که نقش حوزه  ودانشگاه در جریان پیروزی نهضت عظیم اسلامی نیز پررنگ بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه در پیروزی انقلاب پیشگام بوده و دانشگاه نیز همراه بسیار خوبی در این نهضت بوده است.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عده ای تلاش کردند تا تعارضی میان علم و دین به وجود آوردند، ادامه داد: همین تعارض موجب پیدایش مکاتب فکری شده که متأسفانه برخی از این مکاتب فکری در مسیر انحراف و گمراهی قرار دارند.

جاودانی با اشاره به این که غرب در حوزه تمدن بشری قدم هایی برداشته است، اما جامعه ایده آلی را نتوانسته تشکیل دهد، تصریح کرد: امروز غرب گرفتار بحران عمیق هویت است که ناشی از نبود معنویت و دین در این کشورها است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که حوزه های علمیه در ایران قدمت هزار ساله دارند، گفت: در طول تاریخ در حوزه های علمیه دروس مختلفی تدریس می شد که امروز برخی از این دورس در دانشگاه های کشور تعلیم داده می شود.

وی با بیان این که در گذشته علوم دینی و جدید در کنار هم نبود و این نگاه برای رشد و تعالی کشور وجود نداشت، ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی این نوید داده شد که باور و نگاه دینی در کنار مدرنیته می تواند سعادت و تعالی بشر را در دینا و آخرت تأمین کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران با اشاره به این که اگر نگاه ما به وحدت حوزه و دانشگاه عمیق و منطقی تر بود امروز از برکات بیشتری بهره مند می شدیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تئوری های سطحی برای وحدت حوزه و دانشگاه موجب عدم رشد و تحقق عملی در این خصوص شده است.

وی بیان این که هدف از تأکید وحدت حوزه و دانشگاه پیشرفت و تعالی کشور است، گفت: دانشگاه در بخش علوم تجربی و حوزه در بخش علوم انسانی فعالیت می کنند؛ بنابراین تعامل، تبادل افکار و اندیشه ها، گفتمان و تحقیق و پژوهش میان این دو مرکز گامی موثر برای رسیدن به اهداف نظام اسلامی است.

جاودانی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را نیازمند راه کار اصولی دانست و بیان داشت: وحدت این دو مرکز دینی و علمی کشور تنها با شعار علمی نمی شود، بلکه ما نیازمند برنامه ریزی مناسب در این خصوص هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران دنبال کردن صحیح دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه را سبب تحقق زیربنای وحدت حقیقی دانست و خاطر نشان کرد: امروز نهاد رهبری در دانشگاه ها یکی از مهم ترین عوامل نزدیکی میان حوزه و دانشگاه است.

جاودانی با بیان این که امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش های صورت گرفته در گذشته زمینه برای تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه فراهم تر از هر زمان دیگری است، گفت: باید با آسیب شناسی  واکاوی مسائل گذشته با یک نگاه جدیدی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه گام برداریم.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران ادامه داد: فصل مشترک سخنان و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری این است که بتوانیم انسان متعالی و جامعه اسلامی و انقلابی بسازیم و به عنوان یک الگوی مناسب به دنیا معرفی کنیم./202/950/ب1

ارسال نظرات