۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۴۶۷۷۴۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

ثبت نخستین وقف جمعی داورزن از سوی 92 واقف، ثبت 60 موقوفه با مشاوره بزرگترین واقف سبزوار وقف و تقدیر امام جمعه مشهد از رسانه ملی و استانی در ارتقای فرهنگ رضوی عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، محمد رضا محسن آبادی، رییس اداره اوقاف شهرستان داورزن بیان داشت: به همت مرکز فرهنگی قرآنی بقعه متبرکه امامزاده سید ناصر(ع) روستای چشام  175 متر مربع زمین به ارزش 35 میلیون ریال جهت توسعه این آستان مقدس توسط 92 واقف خیر اندیش وقف شد.

وی با بیان اینکه وقف جمعی فرصتی است برای سرمایه های کوچک که زمینه را برای واقف شدن همه مردم با هر شرایط مالی فراهم می کند افزود: در این وقف مشارکتی 53 خانم خانه دار و 39 آقا که اکثرا کشاورز و کارگر بودند توانستند با وقف زمین بقعه متبرکه نام خود را در ردیف واقفان قرار دهند.

محسن آبادی تصریح کرد: در این طرح خانواده ها برای آشنایی فرزندان و تبلیغ سنت حسنه وقف به نیابت از فرزندان خردسال خود در این طرح مشارکت داشتند.

وی در ادامه گفت: وقف تنها عملی است که با آن پرونده انسان بعد از مرگ باز است و این عامل سبب شد که اهالی چشام به نیابت از درگذشتگان خود نیز وقف کنند. خانواده فخر النساء مقیسه بانوی پیشکسوت قرآنی روستای چشام با خرید و وقف 23 متر مربع بیشترین مشارکت را در این کار خیر انجام داده است.

طرح وقف جمعی آستان مقدس امامزاده سید ناصر(ع) به مدت دو ماه از ابتدای ماه محرم تا آخرماه صفر ادامه داشت که با استقبال خوبی از طرف اهالی روستای چشام روبه رو شد.

60 موقوفه با مشاوره بزرگترین واقف سبزوار وقف شده است

حجت الاسلام حسین نیساری، در همایش«یاوران وقف» در مسجد امام حسین(ع) ششتمد بیان داشت: وقف همچون خمس، زکات و صدقه یکی از راهکارهای اجتماعی دین اسلام است که بیان می کند انسان نباید نسبت به جامعه و مردم بی تفاوت باشد.

وی با توجه به عملکرد علما در طول تاریخ در زمینه وقف، تصریح کرد: کمک به کاهش فقر در جامعه، جهاد اقتصادی و تبیین درست اثرات وقف از مسایل مهمی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام نیساری با اشاره به موقوفات آیت الله میرزا ابراهیم شریعتمدار، بزرگترین واقف سبزوار گفت: این عالم ربانی بیش از 10 موقوفه با نیت مصارف خیریه وتحصیل طالبان علم به ثبت رسانده که با راهنمایی و مشاوره وی 60 موقوفه دیگر توسط خیران نیک اندیش وقف شده است.

وی یادآور شد، از ابتدای سال جاری تا کنون 18 وقف در زمینه فرهنگی، قرآنی و عمرانی در سبزوار به ثبت رسیده است.

یادآور می شود، آیت الله میرزا ابراهیم شریعتمدار، از فضلا و علمای برجسته نامی قرن سیزدهم هجری و بزرگترین واقف سبزوار است.

رییس جدید اوقاف شهرستان خواف معرفی شد

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اوقاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه اصل کار اوقاف اجرای امینانه نیت واقف می‌باشد، گفت: شهرستان خواف دارای موقوفات زیادی می‌باشد که مسئولین شهرستان با همکاری با اداره اوقاف  تلاش بسیار زیادی در حفظ این موقوفات کرده اند و سعی در حفظ نیت واقفان و جلب اعتماد آنان نسبت به این امر خدا پسندانه کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از موقوفات شهرستان خواف جزء میراث فرهنگی و از ابنیه تاریخی شهرستان می‌باشند که تنها با همکاری ادارات مرتبط می‌توان آنها را  به بهره‌برداری رساند و در کنار حفظ این بناها هم، مردم از آنها استفاده کنند.

در ادامه این مراسم فرماندارخواف در این مراسم افزایش فعالیت های اداره اوقاف در مسائل فرهنگی، اجتماعی را خواستار شد و بر تعامل این اداره با سایر دستگاهای شهرستان تاکید کرد.

حجت الاسلام رمضانپور، امام جمعه شهرستان در جلسه معارفه رئیس جدید اوقاف خواف گفت: بايد نگاه مردم نسبت به وقف عوض شود تا شاهد احياء موقوفات و گسترش فرهنگ وقف باشيم زيرا با اين کار موجبات پيشرفت شهر و روستاها فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وقف به برکت انقلاب اسلامی در ایران زنده شده است از تلاش‌های آقای چنداول در حفظ اموال موقوفه و شناسایی موقوفات تقدیر کرد.

سیدابوالفضل محمودی، رئیس جدید اداره اوقاف و امور خیریه خواف نیز با تاکید بر احقاق کامل حقوق موقوفات، گفت: احیاء و احقاق حقوق موقوفات شهرستان خواف مستلزم همکاری و تعامل تمامی ادارات این شهرستان با اداره اوقاف شهرستان می باشد.

بزرگترین موقوفه داورزن در خدمت مدد جویان شهرستان

عواید موقوفه آل احمد، بزرگترین موقوفه داورزن با رویکرد اقتصاد مقاومتی  برای رفع نیازها ی مدد جویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان هزینه می شود.

تامین هزینه های درمان، تهیه سبد کالا و مایحتاج زندگی، تهیه دارو برای بیماران روانی، خرید لوازم پزشکی و توانبخشی، لوازم بهداشتی برای 15 ضایعه نخاعی شهرستان داورزن از محل درآمد این موقوفه صورت می گیرد.

موقوفه آل احمد با داشتن چاه عمیق، استخرهای پرورش ماهی و آبیاری تحت فشاربه یک مجتمع کشت و صنعت در شهرستان تبدیل شده که این موقوفه در آبان ماه 1349 توسط واقف خیر اندیش ابوالقاسم آل احمد سبزواری وقف امور عام المنفعه، درمان بیماران، آموزش و پژوهش، امداد و نجات و ایتام شده است.

انتشار اوراق وقف علم و فناوری، موجب تقویت حرکت علمی کشور می شود

علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند اداره کل اوقاف و امور خیریه در انتشار اوراق وقف علم و فناوری، مشارکت اقشار مختلف مردم در این امر خداپسندانه را موجب تقویت حرکت علمی کشور و کمک به رفع نیازهای این حوزه دانست.

رشیدیان ادامه داد: از طریق اوراق وقف علم و فناوری ضمن ترغیب مردم به وقف، سرمایه مورد نظر برای انجام کارهای پژوهشی و فناورانه را نیز تامین کند.

وی با بیان اینکه امکانات دولتی پاسخگوی نیازهای وسیع عرصه تعلیم و تربیت نیست خواستار مشارکت خیرین در طرح وقف علم و فناوری شد.

رسانه استانی در  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی  نیازهای جامعه معلولان  آمادگی کامل دارد

علی رضا آینه دار، قائم مقام صدا وسیمای خراسان رضوی در نشست کمیته استانی هماهنگی و پیگیری مناسب سازی فضاهای عمومی استان  برای معلولان، گفت: صدا وسیمای خراسان رضوی پتانسیل آگاه سازی  مردم و مسئولان  نسبت به مشکلات افراد کم توان و معلولان سطح شهر را با تولید برنامه های مختلف صوتی و تصویری   در قالب های مختلف انیمیشن ، مستند، فیلم، زیرنویس و .. را دارد.  چنانچه این کار پیش از این نیز در چارچوب تعهدات سازمانی و وظاایف ذاتی رسانه، تحقق حقوق شهروندی و پرداختن  به مباحث عام المنفعه  صورت گرفته است.

وی همچنین  با اشاره به اینکه  تولید برنامه های فرهنگی  در رسانه هزینه بر است، تصریح کرد: رسانه آماده است  با مشارکت نهادهای ذینفع ،تولید برنامه  برای  معلولان را در دستور کار خود به صورت ویژه قرار دهد  و از پخش  کارهای تولید شده  در این زمینه در صورتی که استانداردهای  لازم رسانه ای را داشته باشد، استقبال کرد.

در این نشست اعضا کمیته مناسب سازی فضاهای عمومی استان با تاکید بر نقش بی بدیل رسانه در  آموزش، تاثیر گذاری، فرهنگ سازی و اطلاع  رسانی، خواستار تولید و پخش برنامه های مناسب در این زمینه شدند. 

 تقدیر امام جمعه مشهد از رسانه ملی ورسانه  استانی خراسان رضوی در ارتقا فرهنگ رضوی

نماینده ولی فقیه  در استان خراسان رضوی  و امام جمعه مشهد مقدس  با ارسال نامه ای  به آقای دکتر علی عسکری،  رئیس سازمان صدا وسیما  از فعالیت ها  و اقدامات موثر و بصیرت افزای  رسانه ملی علی رغم همه کمبودها  و به دور از التهاب های اجتماعی  در تولید برنامه های موثر و بصیرت افزا  در راستای منویات مقام معظم رهبری  در مقابل رسانه های بیگانه  و جنگ رسانه ای  تقدیر و تشکر کرد.

همچنین در این نامه  از  صدا وسیمای خراسان رضوی  و همکاران خدوم این نهاد  در راستای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی  و معرفت افزایی  و ارتقا فرهنگ  رضوی  و فرهنگ میزبانی، تبیین و ارتقا مولفه های دینی  و مذهبی  و از طرفی  ارائه تصویر  شایسته از مراسم و حضور پرشور  و گسترده مردم  در پایتخت معنوی  ایران اسلامی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی قدردانی ویژه کرد./303/930/ب1

ارسال نظرات