۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۶۷۸۰۲
آیت الله جوادی ‌آملی:

وحدت از بهترين رهاوردهای ائمه است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به ایام هفته وحدت خاطرنشان کرد: وحدت از بهترين رهاورد های ائمه است؛ يك بيان نوراني از حضرت امير در نهج‌البلاغه است كه فرمود در بين امت اسلامي هيچ كسي به اندازه من حامي وحدت نيست بعد هم فرمود من از سنّت الهي خبر مي‌دهم مي‌گويم سنّت الهي اين است كه هيچ جامعه‌اي با اختلاف خير نمي‌بيند و هيچ جامعه‌اي از اتحاد آسيب نديده است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله در درس اخلاق این هفته خود با تبریک ایام میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام و حضرت امام صادق علیه السلام اظهار داشت: بهترين عيدي براي علاقه‌مندان به قرآن و عترت, شناخت مقام شامخ نبوّت، رسالت، امامت و خلافت و همچنین وظايفي كه ما در برابر اين ذوات قدسي و عمل به آن وظایف می باشد.

وی ادامه داد: ذات اقدس الهي به وجود مبارك رسول گرامي فرمود برخي امور در درون عقل مردم به صورت ضعيف هست، تو بايد اينها را شكوفا كني اما برخي از اين امور اصلاً در درون عقل مردم نيست، تو بايد آنها را كم و بيش با این امور آشنا كني. خداوند می فرماید: علمي كه من در اين دو بخش به تو آموختم و تو به جامعه منتقل مي‌كني، يك علم نافذ است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در توضیح علم نافذ بیان داشت: در دعاهاي سحرهاي ماه مبارك رمضان ما از خدا هر علمي را طلب نمي‌كنيم؛ علمي كه فقط صورت حصولي و ذهني باشد و درگوشه ذهن تعبيه شده باشد، كارآيي ندارد ما از خدا علم نافذ مي‌طلبيم علمي كه ما را از جهالت عملي نجات دهد، وقتي جهالت عملي، علم را معزول مي‌كند اين شخص مي‌شود عالم بي‌عمل اما علم الهي هيچ عاملي او را معزول نمي‌كند مي‌شود علم نافذ. اگر كسي از آن علم سهمي برد يقيناً عمل مي‌كند.

وی در خصوص کمالات علوم الهی خاطرنشان کردند: به ما هم دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهي از خدا علم نافع طلب كنيم؛ گاهي نافع بودن علم به لحاظ معلوم است كه انسان بايد چيزهايي خوبي را فراهم كند سِحر و شعبده و اين گونه از علوم, علوم نافع نيست. بخش ديگر، علمي است نافع ولي در اثر اينكه جهالت ، فرمانرواي درون هست اين علم را به منزله حاكم معزول قرار مي‌دهد لذا به ما گفتند كه «اعوذ بك من علم لا ينفع» علم غير نافع يا در اثر آن است كه معلومش سودآور نيست يا در اثر اينكه خود علم كارآيي ندارد اما علم الهي هر دو كمال را دارد يعني هم معلومش سودآور است هم علم كارآيي دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص رهاورد انبیاء الهی از منظر قرآن کریم اذعان داشتند: اين را ذات اقدس الهي درباره رهاورد انبيا مخصوصاً به وجود مبارك رسول گرامي  فرمود﴿وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ﴾ بنابراين ما منتظريم اين ذوات قدسي كه عِدل قرآن كريم‌اند آنچه را آوردند ما آن را بشنويم و عمل كنيم.

وی ابراز داشت: ما بايد اين دل‌ها را مزرعه كنيم منتها به ما گفتند آنچه مزرعه دل را شكوفا می كند «اشك چشم» است؛ اين را بارها به ما فرمودند كه اگر كسي با دشمن بيرون بخواهند بجنگد آهن لازم است با دشمن درون بخواهد بجنگد آهن مشكل را حل نمي‌كند، «آه» مشكل را حل مي‌كند كه «سلاحه البكاء» اين اشك چشم، آن مزرعه را آماده مي‌كند تا «يثيروا لهم دفائن العقول» آدم يك علم نافع پيدا كند.

مفسر برجسته قرآن کریم تاکید کرد: وجود مبارك پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) آمده با جاهليت مبارزه كرده چه جاهليت درون, چه جاهليت بيرون. رهاورد حضرت اين است كه اگر جامعه بخواهد عقلاني بشود و از جاهليت نجات پيدا كند اين دين را در حِصن و در دژ الهي قرار بدهيد، دژبان آن هم خداست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام هفته وحدت خاطرنشان کرد:  وحدت از بهترين رهاورد های ائمه است؛ يك بيان نوراني از حضرت امير(سلام الله عليه) در نهج‌البلاغه است كه حضرت نامه‌اي براي كسي نوشت  و فرمود در بين امت اسلامي هيچ كسي به اندازه من حامي وحدت نيست بعد هم فرمود من يك حرفي مي‌زنم از سنّت الهي خبر مي‌دهم نه از تاريخ تا شما بگوييد تاريخ براي گذشته است و آينده شايد عوض بشود، من از سنّت الهي خبر مي‌دهم مي‌گويم سنّت الهي اين است كه هيچ جامعه‌اي با اختلاف خير نمي‌بيند و هيچ جامعه‌اي از اتحاد آسيب نديده است!

وی ادامه داد: شما ببینید اين داعش و تكفيري محصول كدام اختلاف است؟ بيگانه هم منتظر نشسته كه يك اختلافي رخنه كند كه اين اختلاف را چماق قرار بدهد در حالی که انسان فكر دارد، فكر در بحث‌هاي كلامي است اين اختلاف نظر و تضارب آرا چيز خوبي است اما مادامي كه از حوزه علمي و انديشه بيرون نرود. اينها بيانات نوراني اين ذوات قدسي است كه جامعه را معطر مي‌كند و فرق نمي‌كند بين حيات و ممات آنها, كلمات ائمه سراسر نور است «كلامكم نور» حالا لازم نيست انسان در حضور خود امام باشد با كلمات او, با كتاب او, با سيره و سنّت او كه مأنوس است اين كلام هم در بين جامعه منتشر مي‌شود./1323/د102/ج1

ارسال نظرات