۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۶۷۹۰۳
امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی:

وحدت شیعه و سنی در خراسان شمالی الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی است

امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی گفت: وحدت بی‌نظیر موجود در بین پیروان شیعه و سنی این استان، الگوی مناسبی نه‌ تنها برای سایر استانهای ایران، بلکه برای تمام کشورهای اسلامی است.
آخوند صمدی - امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی

آخوند رحیم‌بردی صمدی، امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت هفته وحدت، بر تقویت و تحکیم بیش از پیش وحدت در بین پیروان مذاهب اسلامی در سراسر دنیا تأکید کرد و گفت: هر اندازه وحدت اسلامی بیشتر باشد به همان میزان موفقیت و ایستادگی مسلمانان در برابر دشمنان و دنیای استکبار بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه امروز در بسیاری از مناطق مسلمان‌نشین دنیا جنگ و درگیری وجود داشته و دشمنان اسلام برای مسلمانان تعیین تکلیف می‌کنند؛ نتیجه کم‌توجهی به وحدت است.

عضو شورای فتاوای اهل سنت استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه به برکت انقلاب و نظام اسلامی وحدت مناسبی بین شیعه و سنی در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: در خراسان شمالی وحدت بین پیروان شیعه و سنی بی‌نظیر و به تمام معنا ستودنی است.

آخوند صمدی با بیان اینکه هیچ‌گونه اختلاف و درگیری بین شیعیان و اهل سنت در استان خراسان شمالی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این منطقه تمامی افراد اعم از شیعه و سنی در کنار یکدیگر با صفا و صمیمیت و همگرایی در حال زندگی بوده و مراودات و رفت و آمدهای آنها فارغ از مذهب و قوم ادامه دارد.

وی که مدير حوزه علميه اهل سنت حنفيه بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی هم است، افزود: وحدت ستودنی موجود در بین شیعیان و اهل سنت خراسان شمالی سبب شده تا این استان از امنیت کاملی برخوردار باشد.

آخوند صمدی گفت: وحدت بی‌نظیر موجود در بین پیروان شیعه و سنی در این استان، الگوی مناسبی نه‌ تنها برای سایر استانهای ایران، بلکه برای تمام کشورهای اسلامی است.

به گفته وی، به دلیل وحدت مناسب شیعیان و اهل سنت در استان خراسان شمالی، گروه‌های وهابی و سلفی به هیچ عنوان نتوانسته‌اند افکار و اندیشه‌های خود را در بین این مردم رواج دهند؛ به‌ گونه‌ای که حتی یک مورد گرایش به سمت افکار تند سلفی و وهابی در منطقه راز و جرگلان استان خراسان شمالی گزارش نشده است.

آخوند صمدی خاطرنشان کرد: باید مسلمانان سراسر دنیا موضوع وحدت را جدی‌تر گرفته و برای تحکیم و تقویت آن تلاش کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسم و برنامه‌های جشن مشترک در هفته وحدت و حضور شیعیان و اهل سنت در مراسم یکدیگر سبب افزایش وحدت و انسجام بین آنها می‌شود؛ از این‌ رو ضروری است قدر فرصت ویژه هفته وحدت را دانسته و این رویه را در طول سال هم ادامه دهیم.

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 936 هزارنفری استان خراسان شمالی، ترکمن‌های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.

یادآور می‌شود، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی(ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد(ص)، (دوازدهم ربیع‌الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به‌ عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد./9314/302/ب2

ارسال نظرات