۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۶۷۹۶۲
امام جمعه زرقان:

ایجاد جبهه متحد در برابر دشمنان مهم‌تر از پرداختن به اختلافات است

امام جمعه زرقان گفت: شناخت دشمنان قسم‌خورده و دولت‌های خودفروخته همچون عربستان نباید فراموش شود و ایجاد جبهه متحد در مقابل اسرائیل و آمریکا و داعش بسیار مهم‌تر از پرداختن به اختلافات است.
هفته وحدت

حجت‌الاسلام محمدهادی ربانی، امام‌جمعه زرقان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: دروغ همه مدعیان نجات و رهبری جامعه بشری بیش از پیش روشن شده است و نه‌تنها مشکلی را حل نکرده‌اند بلکه بشریت را به سمت تحیر و سرگردانی برده‌اند.

ضرورت شناخت مسؤولیت مسلمان بودن

وی با اشاره به ضرورت یکپارچگی امت اسلامی افزود: اکنون بستر مناسبی فراهم شده است که اسلام ناب و حقیقت تعالیم اسلامی که به همه جهات زندگی بشر اعم از روحی و جسمی توجه کرده به دنیایی که تشنه درک حقائق است شناسانده شود.

حجت‌الاسلام ربانی اظهار داشت: ضروری است مسؤولیت‌های مسلمان بودن خود را دریابیم و به مهم‌ترین هدف مسلمان بودن در عصر حاضر که یکپارچگی جهان اسلام است توجه کنیم.

وی همچنین با اشاره به ضرورت شناخت عوامل بدبختی‌ها و مشکلات جهان اسلام ادامه داد: مهم‌ترین عامل شکست و بدبختی جهان اسلام اختلاف و دودستگی است که دشمنان اسلام وارد اسلام کرده‌‌اند و ملت‌های مسلمان را در مقابل یکدیگر قرار داده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای این‌که دنیا اسلام ناب را بشناسد و با اهداف رسالت پیامبر که ایجاد قسط در جهان، مبارزه با استکبار و سلطه‌گری، آزادگی و تحقق عدالت است آشنا شوند نیاز است، همه یکپارچه شوند.

وی ادامه داد: با یکپارچگی جهان اسلام و شناسانده شدن اسلام ناب و پیامبر گرامی اسلام به جهانیان خواسته‌های روحی و باطنی بشر تأمین می‌شود و انسان‌ها از تحیر و سرگردانی نجات می‌یابند و به آرامش و امنیت می‌رسند.

حجت‌الاسلام ربانی شیرازی با بیان این‌که اگر اسلام واقعی به دنیا شناسانده شود روز عزای دشمنان است، تأکید کرد: از دیگر وظایف مسلمانان در عصر کنونی دشمن‌شناسی و آشنایی با ترفندها و نقشه‌های دشمنان برای از هم پاشیدن وحدت و اتحاد اسلامی و رویارو کردن امت اسلامی است.

قرآن، پیامبر و قبله مهم‌ترین عامل وحدت جهان اسلام

وی با بیان این‌که قرآن کتابی است که هم شیعیان و هم اهل سنت به آن معتقدند ادامه داد: یکی از عواملی که سبب وحدت میان جهان اسلام می‌شود، کتاب هدایت و سعادت بشر، یعنی قرآن است، زیرا در آن مبانی ایجاد یک جامعه مطلوب و ایده‌آل برای مسلمانان و جامعه بشری ذکر شده است.

امام‌جمعه زرقان با بیان این‌که اعتماد و اعتقاد به پیامبر اسلام یکی دیگر از عوامل وحدت جهان اسلام است، یادآور شد: سیره نبوی مشترک بین ما و اهل سنت است، زیرا ما معتقدیم آنچه که از ائمه اطهار به ما رسیده کلام پیامبر است و اهل سنت هم معتقدند آنچه علمای اهل سنت گفته‌اند سیره و سخن پیامبر است.

وی با بیان این‌که قبله واحد یکی دیگر از مشترکات و عوامل وحدت میان شیعه و سنی است، بیان کرد: نباید مسائل را به‌گونه‌ای مطرح کنیم که برخی از حاشیه‌ها به‌جای متن و برخی از فروعات به‌جای اصل قرار گیرند.

پرداختن به مسائل حاشیه‌ای گناه و معصیت بزرگی است

حجت‌الاسلام ربانی شیرازی ابراز کرد: برخی این حاشیه را مطرح می‌کنند که چرا شیعیان در اذان به ولایت حضرت علی(ع) شهادت می‌دهند، این در حالی است که همه علما و مراجع تقلید اتفاق نظر دارند که شهادت به ولایت مولای متقیان جزو اذان نیست و به قصد رجا بیان می‌شود.

وی ادامه داد: در مسأله خلافت و جانشینی نیز نباید اشتباه کرد، حضرت علی(ع) در طول ۲۳ سال خانه‌نشینی قبل از خلافت همواره به مسأله بقای اسلام توجه داشتند به طوری که خلیفه دوم بر اساس منابع اهل سنت ۷۰ بار گفت «لولا علی لهلک عمر».

امام‌جمعه زرقان یادآور شد: در مسأله حمله به منزل خلیفه سوم نیز، حضرت علی(ع) برای حفظ و بقای اسلام حسنین را برای دفاع از منزل خلیفه به همراه تعدادی دیگر از اصحاب و یارانشان فرستادند و از خلیفه سوم دفاع کردند.

وی با بیان این‌که نباید عده‌ای در زمان ما بیایند و مسأله جانشینی برحق امیرمؤمنان را بزرگ کنند تا میان مسلمانان اختلاف بیفتد، ادامه داد: اختلاف‌افکنی و تفرقه انداختن میان مسلمان یک گناه و معصیت بزرگ است.

هر مذهبی می‌تواند به اعتقادات خودش پایبند باشد

حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: نتیجه این معصیت پیدایش افکار متعصبانه در میان اهل سنت و شکل‌گیری گر‌و‌ه‌های تکفیری همچون داعش، طالبان و القاعده است که ضربه سهمگینی به اسلام وارد می‌کند و تصویر زشت و ناپسندی از اسلام در دنیا به نمایش می‌گذارد.

وی ادامه داد: در مقابل هم برخی از شیعیان افراطی از روی غفلت یا غرض‌ورزی مسائلی را مطرح می‌کنند یا به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند که این نیز اشتباه است و در جای خود باید با آن مقابله کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اعتقادات شیعه در جای خودش محفوظ است و ما به ولایت ائمه اطهار اعتقاد داریم و هیچ کسی نباید از اعتقادات خودش عدول کند زیرا اعتقاد به اهل‌بیت و ائمه اطهار همان عروۀ الوثقی است که در قرآن ذکر شده است.

وی ادامه داد: اما سیره امیر مؤمنان به ما نشان می‌دهد که اختلاف‌افکنی یک گناه بزرگ است و همه باید به این مسأله پایبند باشند، البته هر مذهبی می‌تواند به اعتقادات خودش پایبند باشد.

امام‌جمعه زرقان در پایان گفت: شناخت دشمنان قسم‌خورده و دولت‌های خودفروخته همچون عربستان نباید فراموش شود و ایجاد جبهه متحد در مقابل اسرائیل و آمریکا و داعش بسیار بسیار مهم‌تر از پرداختن به اختلافات است./302/919/ب1

ارسال نظرات