۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۶۷۹۹۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد؛

سیره نبوی سرلوحه فعالیت مردم و مسؤولان باشد

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر الگوبرداری از رسول گرامی اسلام در رفتارهای شخصی و اجتماعی، گفت: باید سیره توأم با رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) سرلوحه فعالیتهای تمام مردم و مسؤولان باشد.
میلاد حضرت محمد(ص)

حجت‌الاسلام محمد اسدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالروز میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت، اظهار کرد: ضروری است سیره نبوی بیش از پیش در جامعه اسلامی ترویج شود.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری مردم از الگوي مناسب فردی و اجتماعی، افزود: مردم و مسؤولان جامعه اسلامي بايد سيره عملي و روش اخلاقي حضرت محمد (ص) را سرلوحه رفتارهاي شخصي و اجتماعي خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره به اخلاق و رفتار حضرت محمد (ص)، گفت: اخلاق و عملكرد پيامبر اكرم (ص) در صدر اسلام نقش مهمي در جذب اعراب جاهلي آن زمان به دين مبين اسلام داشت.

وي اظهار كرد: اخلاق انساني پيامبر گرامي اسلام (ص) كه از آموزه‌های ديني و قرآني نشأت گرفته بود، توانست جاهليت عميق اعراب و تعصب‌های خشك و بی‌اساس آنها را تغيير دهد.

حجت‌الاسلام اسدی خاطرنشان كرد: در عصر جاهليت، حضرت محمد (ص) براي ابلاغ و ترویج اسلام و آموزه‌های قرآنی زحمات و سختی‌های فراواني متحمل شد؛ اما با وجود اين باز هم با قاطعيت و صراحت برای پيشرفت اسلام تلاش می‌کرد.

وی با بيان اينكه يكي از خصوصيات بارز حضرت محمد (ص) صداقت و امانت‌داری بود، افزود: براي اينكه جامعه اسلامي به‌سوی پيشرفت و توسعه گام بردارد بايد تمام مردم و مسؤولان صداقت و امانت‌داری را سرمشق خود قرار دهند.

به گفته حجت‌الاسلام اسدی هم‌اکنون صداقت و امانت‌داری در جامعه اسلامي وجود دارد اما اندك است؛ ازاین‌رو بايد با سرمشق قرار دادن اخلاق محمدي اين صفت‌ها در جامعه توسعه يابد.

وي با اشاره به اينكه مهرورزي و مدارا از ديگر صفات رسول خدا (ص) است، ادامه داد: حضرت محمد (ص) با همه با محبت، مهرورزي و مدارا رفتار می‌کرد به‌گونه‌ای که حتي در برابر دشمنان هم مدارا می‌کرد و اكثر اوقات اين اخلاق سبب گرايش آنها به دين اسلام می‌شد.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: اگر مردم و مسؤولان سيره عملي و روش اخلاقي پيامبر مكرم اسلام (ص) را سرمشق خود قرار داده و با آگاهي و شناخت، صفات برجسته آن حضرت را در زندگي خود به كار برند بسياري از ناهنجاری‌های اجتماعي و معضلات اخلاقی از جامعه ما رخت برمی‌بندد.

گفتنی است، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی (ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد (ص)، (دوازدهم ربیع‌الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد.

لازم به یادآوری است، حدود 10 درصد از جمعیت 936 هزارنفری استان خراسان شمالی، ترکمن‌های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند./302/9314/ب1

ارسال نظرات