۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۶۸۰۲۱
با انتشار بیانیه ای صورت گرفت؛

موضع گیری حجت الاسلام عشایری منفرد نسبت به اظهارات مجتهدشبستری

یکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در پی اظهارات اخیر مجتهد شبستری وی را دعوت به مناظره و گفت‌وگو کرد.
عشایری منفرد عشایری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عشایری منفرد از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم ضمن انتشار بیانیه ای نسبت به اظهارات اخیر محمدمجتهد شبستری موضع گیری و وی را دعوت به مناظره و گفت‌وگو کرد.

متن این بیانیه در ذیل تقدیم خوانندگان محترم رسا می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محمد مجتهد شبستری

پس از انتشار یادداشتهای دو سال اخیرتان، در جدیدترین نوشته خود نوشته‌اید: «...در طی دو سال گذشته من چند مقاله منتشر کرده ام که در آنها اعتبار علم فقه و اجتهاد فقهی در عصر حاضر را به صورت جدی زیر سئوال برده‌ام...» و بعد ابراز شگفتی کرده‌اید که چرا کسی با شما مناظره نمی‌کند.

چنانکه یادداشت‌های مورد اشاره‌تان نیز نشان می‌دهد بخشی از ادعاهای اخیرتان درباره زبان قرآن و بخشی دیگر نیز درباره اجتهاد فقهی است؛ از قضا جوانی این جانب نیز در آموزش و پژوهش‌های مربوط به دو حیطه‌ی «معناشناسی و زیباشناختی قرآن» و «فقه و اصول» سپری شده است.

بنابراین امیدوارم از آمادگی این جانب برای گفتگوی علمی با جنابتان نیز استقبال فرمایید هر چند ۲۶ بهمن 1394در سالن اجتماعات دانشکده الهیات دانشگاه تهران حضرت‌عالی با یکی از اساتید حوزه علمیه قم مناظره‌ای داشته‌اید و اینک نیز دو تن از اساتید حوزه علمیه قم برای مناظره با حضرتعالی اعلام آمادگی کرده‌اند. 

محمد عشایری منفرد، حوزه علمیه قم

گفتنی است، محمد مجتهد شبستری پیشتر در نوشتاری در پایگاه اطلاع رسانی اش نوشت: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم.

متن این نوشتار بدین شرح است:

در طی دو سال گذشته من چند مقاله منتشر کرده ام که در آنها اعتبار علم فقه و اجتهاد فقهی در عصر حاضر را به صورت جدی زیر سئوال برده‌ام. آن مقالات اینها هستند: 1- «چگونه مبانی کلامی و فقهی فرو ریخته است»، 2- «تحریر محل نزاع با فقیهان»، 3- «اگر داعش از فقیهان بپرسد؟»، 4- «مبانی تئوریک داعش»، 5- «چرا دوران علم اصول و اجتهاد فقهی سپری شده است؟».

این مقالات در وبسایت شخصی من و به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است (به سبب سانسور حاکم بر مطبوعات کشور چاپ این مقالات مقدور نبوده است).

اینک من از آقایان صاحب مسند فتوا که در حوزه علمیه قم نشسته اند و مرجع تقلید نامیده می‌شوند و هیچ گونه پاسخی به آن مقالات نداده‌اند، صمیمانه درخواست می‌کنم برای انجام یک مناظره علمی با صاحب این قلم، در دانشگاه تهران یا سیمای جمهوری اسلامی حضور پیدا کنند تا درباره مدعاهای  آن مقالات پنجگانه که با اصل و اساس مشغله بسیار مهم آقایان مراجع در ارتباط است با یکدیگر مناظره علمی کنیم.

مطمئن هستم چنین گفتگویی برای توسعه فرهنگ اسلامی ما و حوزه‌های علمیه بسیار مفید خواهد بود. إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ (قرآن مجید/11/88)/1330/101/ب3

 

 

ارسال نظرات