۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۶۸۰۲۴
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشریح کرد؛

سخنان پیامبر درباره ریزرفتارهای روابط میان مرد و زن در آخرین دیدار با امت اسلامی

بانکی پورفرد با اشاره به سخنان پیامبر اسلام درباره روابط میان زن و مرد در آخرین دیدار با امت اسلامی، گفت: بسیاری از مردم بر روی ریزرفتارها حساس نیستند و به آثار سوء آنها بر سبک زندگی خود توجه ندارند، باید این سخنان کاربردی را بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم‏، زن باید در برخورد با نامحرم برخورد متکبرانه داشته باشد.
بانکی پورفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، بعد از ظهر امروز در نشست سبک زندگی اسلامی، گفت: متأسفانه امروز بسیاری مردم بر روی ریزرفتارها حساس نیستند و به آثار بسیار مهم آنها بر زندگی خود توجه کافی ندارند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) در آخرین فرمایشات خود قبل از رحلت و خداحافظی با امت اسلامی، اهمیت بالای ریزرفتارها در ارتباط زن و مرد را متذکر شدند و امروز ما هم باید به این فرمایشات به دقت نگاه کنیم و آنها را در سبک زندگی خود وارد کنیم، باید این سخنان گهربار و کاربردی را بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «اگر مردی با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت او را با غل و زنجیر وارد می کنند و امر می کنند که او را در آتش بیاندازید»، همچنین فرمودند «اگر مردی با زن نامحرمی شوخی کلامی کند در روز قیامت او را در آتش محبوس می کنند و به ازای هر یک کلمه 1000 سال به حبس  او اضافه می شود».

بانکی پورفرد بیان داشت: روزی ابابصیر نزد امام محمد باقر(ع) رفت و امام(ع) او را تحویل نگرفتند، سؤال کرد که چه شده که رفتار شما با من تغییر کرده است و مرتکب چه امر ناپسندی شده ام، امام(ع) فرمودند که تو در حین آموزش قرآن به یک خانم با او شوخی کلامی کرده ای، ابابصیر اظهار پشیمانی و توبه کرد و به دستور امام(ع) دیگر آن جلسه قرآن را تشکیل نداد، ابابصیر شخصی نابینا بوده و  توبه هم کرده بود، جلسه هم جلسه آموزش قرآن با آن همه فضیلت است، از اینجا باید پی به عمق فاجعه ببریم که شوخی با نامحرم چه آثار بدی می تواند داشته باشد که امام(ع) اجازه ندادند جلسه قرآن ادامه پیدا کند.

وی ابراز داشت: باید بسیار مراقب رفتارها و ریزرفتارهای خود در روابط میان زن و مرد در جامعه باشیم تا از آسیبها و خطرات آن در زندگی خانوادگی و جامعه بکاهیم، بسیاری از مشکلات خانوادگی و نزاعها میان زن و شوهر که منجر به افزایش طلاق و مشکلات فراوان و بیماریهای روانی در خانواده ها و جامعه می شود، آثار منفی همین ریزرفتارهاست که ما به آنها اهمیت زیادی نمی دهیم و روی آنها حساس نیستیم.

کارشناس و محقق مسائل خانواده، افزود: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «اگر زنی نسبت به مرد نامحرمی نرمش داشته باشد و آن مرد بر اثر این نرمش و کرنش زن، مرتکب حرامی با او شود، او را ببوسد یا بغل کند یا شوخی کند یا به او دست بزند و یا مرتکب فحشا و گناه بزرگتری شود، همان گناهی را که برای آن مرد می نویسند، برای آن زن نیز نوشته می شود».

بانکی پورفرد ‏توضیح داد: نرمشی که در حدیث نبی مکرم اسلام(ص) آمده همان برخوردی است که امروزه در جامعه اصطلاحاً به آن برخورد باز خانمها با آقایان گفته می شود، توجه شود که منظور از نرمش، انجام اعمال خلافی مانند دست دادن با نامحرم یا شوخی کردن و سایر موارد نیست، بلکه یعنی زن بدون  هیچ تفاوتی در برخورد میان زن و مرد و بدون تکبر با مرد بیگانه برخورد و صحبت داشته باشد.

وی گفت: نکته دیگری که در حدیث وجود دارد اینست که زن هیچ قصد خلاف شرعی را ندارد، اما مرد بر خلاف میل زن با او عمل حرام و غیرشرعی انجام می دهد، یعنی اگر زن هم هیچ تمایلی برای عمل گناه و حرام نداشته باشد، باز هم به خاطر نرمشی که قبل از آن انجام داده است، مستحق عذابی برابر با عذاب آن مرد گناهکار است، البته اگر زن در برابر آن گناه مقاومت کند و مرد به زور غلبه کند، دیگر گناه آن را برای زن نمی نویسند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اظهار  داشت: در تعالیم اسلامی آمده که زن باید در برابر مرد نامحرم متکبرانه برخورد کند، امروز ضررهای فراوان برخورد باز خانمها در جامعه و در خانواده ها مشاهده می شود، وقتی پیامبر اسلام(ص) در آخرین ملاقات با امت اسلامی این موارد را مطرح می کنند، یعنی رعایت این موارد ضروری است.

بانکی پورفرد ‏ابراز داشت: پیامبر خاتم(ص) درباره پلیدی عمل وصف زنان برای مردان نامحرم، می فرمایند «اگر کسی وصف زیبایی زنی را در حضور مردی کند و در نتیجه آن، فتنه ای از ناحیه مرد اتفاق بیفتد و گناهی صورت گیرد، شخص وصف کننده از این دنیا خارج نمی شود، مگر آنکه مورد غضب خداوند قرار می گیرد و کسی که غضب خداوند شامل حال او شود، آسمانها و زمینهای هفتگانه به او غضب می کنند».

وی تصریح کرد: امروزه فضای مجازی می تواند بستر بسیاری از گناهان باشد، اگر شخصی وصف زیبایی زنی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انجام دهد، این شخص مصداق همان وصف کننده در حدیث نبی مکرم اسلام(ص) است، امروزه از این موارد در شبکه های مجازی فراوان دیده می شود و لازم است تا عاقبت شوم این گناه بزرگ برای مردم تبیین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: در میان سخنان پیامبر(ص) شخصی برخاست و پرسید که آیا اگر آن دو شخص وصف کننده و گناهکار توبه کنند و خودشان را اصلاح کنند، باز هم مشمول غضب خداوند می شوند یا خیر، پیامبر(ص) فرمودند «خیر، اگر توبه کنند و خودشان را اصلاح کنند، دیگر مشمول عذاب الهی نمی شوند».

بانکی پورفرد ‏اظهار داشت: بسیاری از جوانان ما که به خصوص گرفتار گناهان در فضای مجازی شده اند، قبح و عاقبت شوم این گناهان را نمی دانند و اگر برای آنها توضیح داده شود و توبه کنند و خودشان را اصلاح کنند، از عذاب الهی و عاقبت بد در دنیا و آخرت دور می شوند، راه باز است، اصلاح به این معناست که شخص زمینه های گناه را از بین ببرد و از مسیر اشتباه خود برگردد./201/869/ب1

ارسال نظرات