۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۶۸۰۳۱

توضیح مؤسسه فقاهت درباره حواشی یک کرسی علمی در حوزه

مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی با ابراز تأسف از صدور دومین بیانیه علیه برگزاری یک نشست علمی به توضیحاتی برای رفع شبهات مطرح شده در این بیانیه پرداخت.
حجت الاسلام مهدی مهدوی، مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی

حجت الاسلام مهدی مهدوی، مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری رسا، نکاتی را در رابطه با بیانیه اخیر اساتید حوزه قم علیه نشست های بررسی زوائد علم اصول بیان کرد که در ادامه تقدیم می گردد.

حجت الاسلام مهدی مهدوی در ابتدای این گفتگو خطاب به منتشر کنندگان این بیانیه اینطور گفت: بنده به اساتید محترمی که اقدام به انتشار چنین بیانیه هایی می کنند که سراسر مملو از تهمت، افترا و ادعاهای بدون سند و دلیل است، توصیه می کنم به جای نسبت دادن آن به «جمعی از اساتید»، نام خودشان یا لااقل تعدادشان را بنویسند، چرا که این نوع بیانیه ها با این نوع ادبیات سخیف، واقعا در شأن فضلا و اساتید محترم حوزه علمیه قم نیست؛ هر چند اگر واقعا به گفته های خود ایمان دارند اصلا وجهی ندارد که نام خود را پنهان کنند.

وی در ادامه با گلایه از رفتار غیرمنطقی برخی اساتید افزود: متأسفانه اطلاعات عزیزانی که این بیانیه را منتشر کرده اند بسیار ناقص است و انتظار می رود قبل از انتشار بیانیه، کمی بیشتر راجع به وقایع مربوطه اطلاعات کسب کنند، تا خدایی نکرده منجر به تحریف واقعیات نشود.

حجت الاسلام مهدوی در ادامه به بیان چند نکته در مورد بیانیه اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: نکته اول آنکه پیش کرسی نظریه پردازی در دو جلسه برگزار شد و ما هم در هر دو جلسه شرکت کردیم؛ نخستین جلسه مورخ 6خرداد 94، و دومین جلسه هم همانطور که در بیانیه اساتید آمده بود در مورخ 27آبان94 برگزارشد، بنابراین جلسه ای که در بیانیه اساتید به عنوان نخستین جلسه ذکر شده است در واقع دومین جلسه بوده است؛ البته داوران محترم با ادامه جلسات و تبدیل شدن آن به کرسی نظریه پردازی موافقت نکردند و به همین دلیل هم جلسه سومی دیگر برگزار نشد، پس اصلا امتناعی از جانب ما نبوده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی مسئولین و اساتید محترم، داوری در مسائل علمی و نظریه پردازی را با قضاوت و داوری قضایی اشتباه گرفته اند، ابراز داشت: این افراد گمان می کنند پس از داوری چند نفر در یک کرسی محدود، دیگر جای بحث نیست وگویا حکم قطعی صادر شده است؛ اگر ما این منطق را بپذیریم که اصلا باب تولید علم باید بسته شود، چرا که بالاخره هر نظریه ای عده ای مخالف از اساتید و علمای آن علم خواهد داشت، همانگونه که نظریه استاد هم موافقین و مخالفینی دارد.

مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی افزود: خوب این غیرمنطقی است که ما دائم مخالفت چند استاد را به رخ بکشیم، در حالیکه اساتیدی هم هستند که با اصل یا بخش های زیادی از نظریه موافقند و نکته دیگر آنکه در جلسه مذکور، داوران محترم به جز آیت الله علیدوست، شئون داوری را رعایت نکرده و انتهای جلسه در قامت ناقد ظاهر شدند و هر کدام به صورت مستقل شروع به نقد مباحث کردند، یعنی عملا با این کار صلاحیت داوری را از خود سلب نمودند. جالب بود که یکی از آقایان داور بعد از انتهای جلسه که طلاب به ایشان هجمه آوردند که چرا نقد کردید و شئون داوری را رعایت نکردید، گفتند من ترسیدم شما گول زرق و برق مباحث را بخورید لذا خواستم شما را از گمراهی درآورم.

وی تأکید کرد: در مورد جناب استاد محمد محمدی قائینی که می دانید ایشان به درخواست  برخی از بزرگان به همدان رفته اند و کرسی درس خارج هم دارند، ما ایشان را بیش از یک ماه پیش به مؤسسه دعوت کردیم و به طور کامل برنامه های علمی مؤسسه را برایشان توضیح دادیم؛ بعد از این جلسه بود که با ایشان تماس گرفتیم و دعوت کردیم که در یکی از همایش های ما در موضوع «بررسی زوائد علم اصول» شرکت کنند، ایشان هم قبول کردند، یعنی در واقع تماس با ایشان قبل از تماس با آیت الله قائینی که در قم ساکن هستند بوده است.

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه ما همزمان با حجت الاسلام والمسلمین قائینی با حدود 40 استاد دیگر نیز تماس گرفتیم، ابراز داشت: بسیاری از اساتید محترم از جمله جناب آیت الله قائینی از حضور در جلسات امتناع کردند ولی برخی اساتید محترم هم مثل حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی دعوت ما را پذیرفتند؛ حال شما خود قضاوت کنید، آیا تشابه اسمی دو استاد محترم، تقصیر ماست؟ البته تصور ما این بود که این دو بزرگوار فقط در نام خانوادگی مشترک هستند برای همین به دوستان تأکید کردیم که هم در پیامک های تبلیغاتی و هم در بنرها و پوسترها نام کامل استاد دعوت شده را قید کنند تا سوء تفاهمی نشود.

وی عنوان کرد: واقعا از اساتیدی که ما را متهم به سوء استفاده از نام حجت الاسلام والمسلمین قائینی کرده اند تعجب می کنم که با چه سند و مدرکی ما را متهم می کنند؟ گذشته از این، ما آبرو و اعتبار خود را به قدرت و اتقان بحثهای علمی مان می دانیم نه به مایه گذاشتن از اسم و رسم افراد، البته ما این نوع نامه نگاری ها و بیانیه ها را که در آن مراعات تقوی و اخلاق نشده است، دون شأن آیت الله قائینی می دانیم و با شناختی که از تقوا، متانت، حلم و منطق ایشان داریم مطمئنیم که ایشان هم از این نوع ادبیاتی که در بیانیه استفاده شده است راضی نیستند.

مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در بیان نقد دیگری به این بیانیه عنوان کرد: یکی دیگر از شواهد اطلاعات غلط و ناقص دوستان بیان این جمله است که «تالیفات خود را از معرض نقد صاحب نظران حوزوی پنهان نگهداشته اند»، چرا که با کمی پرس و جو می توانستند مطلع شوند که ما با حدود 200 تن از بزرگان و اساتید از جمله مدیریت سابق و فعلی حوزه، اعضای شورای عالی، برخی از اعضای مجلس خبرگان، برخی از اعضای جامعه مدرسین، اساتید درس خارج و سطح عالی دیدار داشتیم و نه تنها تألیفات خود را به آنها هدیه کرده ایم بلکه از آنها تقاضا نموده ایم مباحث موجود در کتابهای مؤسسه را به طور جدی نقد کنند، حال از شما می پرسم آیا مجموعه ای را در قم سراغ دارید که تولیدات خود را قبل از چاپ این گونه در معرض نقد و بررسی اساتید قرار داده باشد؟./1330/ت302/س

ارسال نظرات