۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۶۸۰۳۴
آیت الله بهشتی:

وحدت به معنای کوتاه آمدن از اصول مذهب نیست

نماینده مردم فارس در خبرگان با تأکید بر این که وحدت به معنای کوتاه آمدن از اصول مذهب نیست، گفت: لزومی ندارد که برای وحدت از عقاید خاص مذهب خود تنزل کنیم، ما می توانیم با همه مسلمانان وحدت داشته باشیم چون اشتراکات بسیاری با یکدیگر داریم.
آیت الله بهشتی

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت هفته وحدت، اتحاد و یکپارچگی را اصلی قرآنی عنوان کرد و عدم تحقق وحدت در امت اسلامی را ناشی از عدم عمل به آموزه های قرآن دانست.

وی افزود: دلیل عدم تحقق وحدت را خداوند متعال در دو آیه بیان کرده است، در آیه ای می فرماید که برای تحقق وحدت امت باید خداوند را پرستید و توحید در عبادت داشت، اگر توحید در عبادت نبوده و شرک عبادی وجود داشته باشد و نسبت به دستورات الهی کوتاهی شود اتحاد محقق نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در آیه ای دیگر وجود دارد که مانع تحقق امت واحده نبودن تقوا است، اظهار داشت: اگر ما بخواهیم امت واحده را در جهان اسلام محقق کنیم باید تقوا از سوی همه رعایت شود.

وی ادامه داد: این تقوا ابعاد گوناگونی دارد و فقط تقوای فردی نیست بلکه شامل تقوای سیاسی، تقوای اجتماعی و تقوای اقتصادی هم می شود که مسلمانان باید رعایت کنند، در صورتی که این تقوا به ویژه تقوای سیاسی در بین مسلمانان تحقق پیدا کند و مسلمانان گرایش به شرق و غرب نداشته باشند و تقوای الهی را در تمامی برنامه ها و افکار رعایت کنند امت واحده تحقق پیدا می کند.

آیت الله بهشتی ابراز داشت: هرجا که وحدت نیست و دو گروه یا چند گروه با یکدیگر اختلاف دارند یا همه آن ها و یا حتی بعضی از آن ها از تقوا برکنار هستند، کافی است که بعضی از تقوا منحرف باشند که باز هم اختلاف به وجود می آید، وقتی همه اهل تقوا باشند امت واحده هم محقق می شود.

وی با تأکید بر این که وحدت به معنای کوتاه آمدن از اصول مذهب نیست، عنوان کرد: لزومی ندارد که برای وحدت از عقاید خاص مذهب خود تنزل کنیم، ما می توانیم با همه مسلمانان وحدت داشته باشیم چون اشتراکات بسیاری با یکدیگر داریم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جنبه های اشتراکی بسیار بیشتر از جنبه های اختلافی است، مثلا ما شیعیان با مسلمانان سنی فقط در مسأله امامت با یکدیگر اختلاف داریم اما در مسائل کلی اختلافی نداریم، در فروع هم که تأثیری ندارد.

وی اضافه کرد: در مذهب خودمان در فروع بین فقها اختلاف است در حالی که در هیچ اصلی با یکدیگر اختلاف ندارند، با اهل هم اتفاق و جهت وحدت بسیار زیاد است که توحید، نبوت، معاد، وحی و قبله از جمله آنان است، از نظر منافع امت هم با یکدیگر مشترک هستیم اگر گروهی از امت در جایی ضرر کند این ضرر برای همه است و اگر می خواهیم این ضرر پیدا نشود باید متحد باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هرکدام از مذهب ها می توانند به دستورات مذهب خود عمل کنند، گفت: در عین حال از نظر تاکتیک و روش برخورد با غیر مسلمانان و استکبار می توانیم با هم اتفاق و اتحاد داشته باشیم./1323/ت302/ج

ارسال نظرات