۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۶۸۰۷۵

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

ضرورت تبیین و تبلیغ حکم الهی وقف، اوقاف آماده همکاری با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درموقوفات و احیای 40 هزار متر زمین موقوفه در مریوان، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین  علی محمدی در آیین کلنگ زنی مرکز موقوفه اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار در شیراز بیان کرد: باید خدمات موقوفه ها و وقف در جامعه برای مردم بیان شود،؛ زیرا در حال حاضر 70 هزار مسجد و بیش از یک سوم مراکز درمانی موقوفه در کشور داریم که خدمات ارزشمندی به مردم ارائه می دهند

وی افزود: اگر این موقوفات درکشورنبود و برای انجام فعالیت ها امکانات را از بخش خصوصی اجاره می کردیم، مشمول پرداخت هزینه های گزافی بودیم که امروز به برکت نیت خیر مردم ایران اسلامی شاهد موقوفه های فراوان و عام المنفعه در کشور هستیم.

محمدی با بیان اینکه کسی نمی تواند ادعا کند که تاکنون از خدمات موقوفه ها درکشور استفاده نکرده است اظهار داشت: وقف یکی از کامل ترین احکام خداوند است که کارکردهای مختلف دارد و تا امروز از طریق وقف در قالب های مختلف به مردم خدمات رسانی شده است.

وی اضافه کرد: نباید سرمایه وقف را زیر سوال ببریم بلکه این حکم الهی باید همواره مورد توجه جامعه باشد و این درحالی است که برخی افراد در مقام مشاوره دیگران را به دوری از وقف ترغیب می کنند که این افراد باید بدانند اگر موقوفات از مردم گرفته شود اتفاق خوشایندی در جامعه نخواهد افتاد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: مردم کشور ما در امور خیر پیشگام هستند که این امور خیر را باید به سمت وقف هدایت شود زیرا وقف میراثی ماندگار است زیرا وقف در طول تاریخ رواج داشته و مردم از برکات و خدمات ارزشمند آن بهره برده اند و این روش باید ادامه یابد.

حجت الاسلام محمدی عنوان داشت: بنابراین صاحبان تریبون، فکر و اندیشه باید حکم الهی وقف را تبلیغ کنند و خدمات و برکات در این زمینه را برای مردم تبیین کنند.

وی با بیان اینکه امروزه وقف ها باید متناسب با نیازهای روز انجام شود افزود: باید یک قیام و جهاد عمومی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در کشور ایجاد شود.

او گفت: به تازگی دو تن از مراجع عظام تقلید کشورمان آیت الله سبحانی و آیت الله جوادی آملی اموالی را که در اختیارشان بوده وقف و متولی آنها را مشخص کرده اند که این یک کار ارزشمند و الگوسازی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف  با بیان اینکه جهاد با مال و جان یکی از راه های نجات و سعادت بشر است بیان کرد: در شرایط کنونی جهاد با مال یک اقدام مهم و سرنوشت ساز برای کشور ماست.

او اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در مقابل توطئه دشمنان اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که یکی از مولفه های این مهم، کارهای عام المنفعه و در اختیار قرار دادن بخشی از سرمایه های افراد متمکن به افراد کم بضاعت است که به معنای وقف است.

کلنگ مرکز اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار موقوفه حاج محمدحسن کاظمی شیرازی با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در شیراز به زمین زده شد.

این مرکز در زمینی به مساحت سه هزار و 500 متر مربع در شش طبقه و با اعتباری بیش از 60 میلیارد ریال در مدت زمان سه سال احداث می شود.

 

 اوقاف آماده همکاری با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درموقوفات

مهندس عبدالرضا عابد قائم مقام سازمان اوقاف و امورخیریه در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ضمن قدردانی از تلاش‌های وی در راستای توجه و حمایت از موقوفات، اظهار کرد: استاندار و مردم این استان نگاه ویژه‌ای به موقوفات، امامزادگان و بقاع متبرکه دارند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های زیادی در حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه وجود دارد، افزود: با وجود همه این محدودیت‌ها و مشکلات کارهای خوبی در حوزه اوقاف و امور خیریه در این استان انجام شده است.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه، کهگیلویه و بویراحمد را استانی خاص دانست و یادآور شد: مردم این استان اعتقادات و ارادت خاصی به امامزادگان، بقاع متبرکه و اهل بیت (ع) دارند.

وی به وجود مشکلات فیزیکی و عمرانی امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که باید با هم‌اندیشی و همکاری مسئولان مربوطه راهکارهای مناسبی برای رفع آنها پیدا کرد.

این مسؤول، ورود و حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را یکی از عوامل مؤثر در رفع مشکلات این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یکی از ضرورت‌های اساسی در رفع مشکلات امامزادگان و بقاع متبرکه است.

عابد با بیان اینکه سرمایه‌گذاران تقریباً در همه استان‌های کشور آمار بالایی ندارند، گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور پایین‌تر است.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه رایزنی و فراهم کردن زمینه ورود خیرین به حوزه اوقاف را از دیگر عوامل مؤثر در توسعه و رفع مشکلات بقاع متبرکه دانست و گفت: باید مسؤولان مربوطه با برگزاری جلسات مختلف زمینه حضور این افراد را فراهم کنند.

وی با تأکید بر تبیین و آثار وقف برای مردم، گفت: باید رویکردهای فرهنگی و اجتماعی وقف از طرق مختلف به خصوص رسانه‌ها برای مردم تبیین شود.

این مسؤول اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه وقف را یکی از عوامل مؤثر بر توسعه و نهادینه شدن این فرهنگ عنوان کرد و بیان داشت: اگر اثرات و برکات معنوی وقف در حوزه‌های مختلف برای مردم تبیین شود می‌تواند موجب فراهم شدن زمینه حضور افراد بیشتری به خصوص خیرین به این عرصه  باشد.

 

احیای 40 هزار متر زمین موقوفه در مریوان

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی از احیای 40 هزار مترزمین مزروعی موقوفه روستای لنج‌آباد از توابع شهرستان مریوان خبر داد و اظهار کرد: در راستای حفظ و صیانت از حقوق موقوفات و جلوگیری از موقوفه‌خواری و تصرف غیرقانونی املاک موقوفه و با تلاش و پیگیری 3 ساله همکاران حقوقی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مریوان موقوفه وسیع و ارزشمند مسجد روستای لنج‌آباد با حکم دادگاه احیاء شد.

وی تصریح کرد: این موقوفه ارزشمند شامل زمین زارعی به وسعت 40 هزار مترمربع است که توسط واقف خیراندیش مرحوم آغابزرگ حیدری حدود 100 سال پیش با نیت هزینه‌های مسجد روستای لنج‌آباد وقف شده است که ارزش تقریبی این موقوفه در حدود 3 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان خاطرنشان کرد: با اخذ حکم دادگاه موقوفه مذکور از تصرف خارج و به وقفیت بازگشت و مراحل اخذ اسناد مالکیت آن نیز آغاز شده که امیدواریم با همکاری اداره ثبت اسناد شهرستان مریوان و سایر نهادهای مرتبط بزودی شاهد اخذ اسناد مالکیت این موقوفه باشیم.

نوروزی احیاء موقوفات را از اولویت‌های اصلی این اداره کل دانست و گفت: پیگیری حق و حقوق قانونی موقوفات چه در دورترین و صعب‌العبورترین روستاها و کوه‌ها و چه در مراکز شهرهای استان در دستور کار این اداره کل و ادارات اوقاف شهرستان‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با احیای موقوفات استان شامل توسعه فرهنگ وقف و خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مردم شریف استان باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: در سال‌جاری بیش از 50 سند مالکیت موقوفات شهرستان مریوان اخذ شده است.

 

 همزمان با هفته وحدت یک قطعه زمین برای ساخت درمانگاه حضرت محمد(ص) در زاهدان وقف شد

حجت الاسلام هاشم رعنایی رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان زاهدان با اعلام این خبر افزود: واقف خیراندیش آقای عیسی اسمعیل زائی یک قطعه زمین 1050 متری واقع در بلوار کشاورز زاهدان را برای ساخت درمانگاه وقف کرد.

رعنایی گفت: این زمین بالغ بر 4میلیارد ریال ارزش مادی دارد و واقف خیر اندیش این موقوفه را به مناسبت هفته وحدت با نام درمانگاه حضرت محمد(ص) نام نهاد .

وی افزود: وقفنامه عادی این موقوفه به ثبت رسیده است و قرار است پس از انجام مراحل قانونی و ثبتی با مشارکت خیرین سلامت استان و کشور برای ساکنین شمال شهرستان زاهدان برای خدمت رسانی احداث شود.

 
مدیریت موقوفات و حمایت از برنامه های قرآنی رسالت خطیر اوقاف است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه که به استهبان سفر کرده در این شهر گفت:‌ استان فارس از حیث تعدد امامزادگان در کشور حایز رتبه نخست است و از موقعیت ویژه ای برخوردار است که بیانگر میزان علاقه مندی و ارادت مردم این خطه کشور به خاندان اهل بیت علیه السلام است.

 حجت الاسلام والمسلمین  علی محمدی در جمع نمازگزاران امامزاده پیرمراد استهبان به نقش سازمان اوقاف و امور خیریه در بازسازی اماکن مذهبی و امامزادگان اشاره کرد و گفت:‌ استهبان می تواند با توجه به جایگاه مناسب خود از حیث تعدد موقوفات و علاقه مندی مردمانش به خاندان نبوت،محور تبلیغ قرآن و معارف اهل بیت علیه السلام در کشورباشد.

وی ادامه داد: مدیریت موقوفات و حمایت از واقفین و برنامه های قرآنی در سطح کشور  رسالت خطیری است که به انجامش به نحو مطلوب  پایبندیم.

بر اساس این گزارش ‌در این استان بیش از یک هزار و 408 بقعه متبرکه وجود دارد که بیش از یک هشتم کل کشور محسوب می شود و یک ششم موقوفات کشور نیز در این استان قرار دارد.

حجت الاسلام سید عباس موسوی مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس اعلام کرد: رئیس سازمان اوقاف با هدف بازدید از مجموعه قرآنی بیت الاحزان و اماکن مذهبی استهبان به این شهرستان سفر کرده است و میزان رضایتمندی وی از این شهرستان بسیار مطلوب است.

موسوی افزود: استهبان از قدیم الایام موقوفات زیادی داشته که این امر حکایت از جایگاه موقوفات و فرهنگ وقف در بین مردمانش دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت:دیدار با مسئولان ادارات و نواحی در شیراز،کلنگ زنی یک مجموعه خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار در مرکز استان از جمله برنامه های نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف در استان فارس است.

موسسه قرآنی بیت الاحزان از سال 75 در روستای محمد آباد خیر استهبان در 180 کیلومتری شرق شیراز تاسیس شده است و نزدیک 140 شعبه در کشور دارد.

این موسسه در زمینه اعزام حافظان قرآن به خارج و نیز دعوت حافظان خارجی به ایران فعالیت دارد.

مدیریت این موسسه با حجت الاسلام علیرضا شاهسونی است که در زمینه حفظ و تفسیر قرآن برای برادران و خواهران به صورت هیات امنایی فعالیت می کند./1325/303/ب3

 
ارسال نظرات