۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۶۸۲۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

کار فرهنگی و استدلالی راه ترویج حجاب است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حجاب یک دستور دینی و قرآنی است که تنها راه ترویج آن کار فرهنگی، استدلالی و ترویجی است.
حجت الاسلام والمسلمین ایازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام سیدمحمدعلی ایازی، استاد علوم قرآن و تفسیر دانشگاهای قم و مفید در نشست کرسی آزاد اندیشی دینی با موضوع «الزام یا عدم الزام حجاب در عصر پیامبر(ص)» امروز 28 آذر در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به بررسی تاریخی این موضوع با توجه به آیات و روایات پرداخت.

وی با بیان اینکه حجاب یک تکلیف شرعی و نه حقی عمومی است و وقتی به حجاب به منزله یک حق عمومی نگاه کنیم معنایش این است که حکومت یا جامعه حق دارد در اجرای آن دخالت کند، افزود: الزام حکومت به رعایت حجاب به جای تشویق و مفید بودن منجر به ظاهرسازی، نفاق و ریا می شود.

استاد علوم قرآن و تفسیر دانشگاه های قم و مفید ادامه داد: به همین دلیل باید با آموزش، فرهنگ سازی و به شکلی غیرمستقیم و بدون اجبار جامعه را دعوت به رعایت حجاب کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی عقاید متفاوت درباره احکام حجاب در اسلام پرداخت و تصریح کرد: عده ای احکام اسلامی را بر 2 دسته تقسیم می کنند که دسته ای مسائل فردی است و حکومت حق دخالت در آن را ندارد و دسته ای از احکام دارای ابعاد اجتماعی اند که باید حکومت دینی در آنها دخالت کرده و نگذارد معطل بمانند.

استاد علوم قرآن و تفسیر دانشگاه های قم و مفید گفت: این افراد معتقدند که حجاب ابعاد اجتماعی دارد و از مهمترین دلایلشان این است که عدم رعایت حجاب موجب فساد جامعه می شود بنابراین حکومت باید به نفع رعایت حجاب دخالت کند.

حجت الاسلام ایازی درادامه با اشاره به به اصل مساله حجاب در آیه 59 سوره احزاب و آیه 31 سوه نور اظهار کرد: بر این اساس کسی در میان عالمان اسلامی در اصل مساله حجاب تردید ندارد.

وی با بیان اینکه از طرفی داشتن حجاب و پوشش برای آدمی نمادی از تمدن انسانی است که بشریت به تدریج از دوران بدوی خود به آن روی آورده است، تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که نخستین باری که در قرآن به حجاب اشاره شده در سوره احزاب است که در سال پنجم یا ششم هجری و مصادف با سال هجدهم بعثت رسول اکرم(ص) بوده و آن هم به صورت توصیه و نه دستور الزامی شرعی بوده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: الزام حکمی حجاب در سال بیست و یکم بعد از بعثت رسول مکرم اسلام (ص) صادر شده و این گونه ترتیب بیان و تدریجی بودن، خود معنادار است و چنین دریافت می شود که داشتن حجاب در اولویت رسالت حضرت محمد(ص) نبوده است./201/934/ب1

ارسال نظرات