۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۶۸۶۰۰
ولایتی:

ایران پرچمدار بازسازی فرهنگ اسلامی است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار بازسازی فرهنگ اسلامی یاد و بر لزوم تلاش همگانی جهت ترویج این فرهنگ تاکید کرد.
علی اکبر ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل امروز در مراسم هفته پژوهش که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، با اشاره به این که فرهنگ و تمدن اسلامی یک امر سابقه‌دار و با قدمت در تاریخ بشر و اسلام است، اظهار داشت: ایرانی‌ها اصولا مردم فرهنگی بوده و هستند و خواهند بود و بیشترین نقش در شکل‌گیری تمدن اسلامی هم داشتند.

وی ادامه داد: ایران پرچم‌دار بازسازی فرهنگ اسلامی است، البته این امر در طول تاریخ اسلام به همین شکل بوده است، یکی از راه‌ها برای انتقال فرهنگ از یک قوم به قوم دیگر ترجمه است، البته این سعه صدراسلام در انتقال باعث اشاعه آن به همه دنیا شده است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل تاکید کرد: قرآن کریم همواره درباره تدبر و تفکر سخن می‌گوید و هیچ‌کس از روی اجبار این دین را نمی‌پذیرد، در واقع از توحید تا نبوت تدبر و تفکر وجود دارد و هر سخن نیکی از سوی اسلام پذیرفتنی است، برعکس برخی ادیان، اسلام در هر تمدنی خوب آن را انتخاب می‌کند و این هنر اسلام است.

ولایتی یادآور شد: تمدن مسلمانان هم تمدن اسلامی است، آنچه در یونان، مصر، بین النهرین و هند از طریق نهضت ترجمه انجام شده بی‌نظیر بوده و تا به حال هم نمونه آن انجام شده است، در اصل اتهام کتاب‌سوزی کاملا یک ادعای واهی است.

وی افزود: اکثر دانشمندان ما سعی می‌کردند زبان‌های دیگر بیاموزند، برای نمونه فارابی زبان یونانی آموخت و کتاب‌های ارسطو و افلاطون را ترجمه کرد، اما شواهد نشان می‌دهد در گذشته ترجمه از کیفیت بالایی برخوردار نبوده است، ابن سینا در همین راستا می‌گوید من از سن 18سالگی به بعد از کتاب‌ها چیزی به دانش من اضافه نشد.

رییس شورای عالی بیداری اسلامی با بیان این که یک راه انتقال دیگر فرهنگ اسلامی کتاب است، خاطرنشان کرد:  در کنار کتاب راه دیگر انتقال فرهنگ ارسال دانشمند بوده است، در گذشته علما زینت دربار پادشاهان بودند، در واقع پادشاهان از حضور شعرا، علما و اندیشمندان در کاخ خود بهره می‌بردند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل ابراز داشت: اسلام جمع‌کننده همه تمدن‌ها بود، تا جایی که اروپائیان باروت و کاغذ را اختراع مسلمانان می‌دانند، زیرا مسلمانان از چین آنها را وارد کردند، اما اینکه همه فکر می‌کنند غرب علم و پیشرفت را درست کرده کذب است زیرا مسلمانان خیلی قبل‌تر از غرب به علم دست پیدا کرده بودند.

ولایتی با اشاره به سخنان کلینتون که گفته بود داعش را ما به وجود آوردیم، تصریح کرد: رهبر داعش از میان همان بعثی‌های عراق است که به خدا اعتقادی نداشتند، در واقع این گروه‌های تروریستی بدل بیداری اسلامی در قالب داعش القاعده و دیگر تکفیری ها هستند که با شعار الله اکبر سر مردم بی‌گناه را می‌برند، برای ما آنها تروریست هستند اما در غرب ذهن مردم را با خراب کردن وجهه اسلام شست و شو می دهند.

وی در پایان گفت: کمک به ترجمه و انتقال مفاهیم اسلامی نشانگر آن است که مردم تشنه حقایق هستند.

گفتنی است پس از سخنان ولایتی رونمایی از دو پروژه در زمینه کارهای پژهشی و همچنین رونمایی از 110 عنوان از تازه‌های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات در حوزه فرهنگی و بین الملل انجام شد./816/پ202/ج

ارسال نظرات