۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۶۸۹۵۰
معاون آ‌موزش مرکز فقهی ائمه اطهار:

کتاب های جدید درسی نباید مایه علمی طلاب را ضعیف کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: کتاب های جدیدی که می خواهد بیاید نباید سبب رقیق شدن مایه علمی طلاب نشود و مبانی علما و قدما را باید به آیندگان برسانیم و نباید از بین برود.
حجت الاسلام صرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی صرفی معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به مبادی تصوریه جایگاه تراث در تحول حوزه گفت: ابتدا باید مشخص شود که تراث و تحول چیست.

وی افزود: مراد از تراث آثار برجسته ای است که از علمای سلف به عنوان هدیه و یادگار به ما رسیده است، برای تدوین این کتاب ها یعنی تراث علمی خون های بسیاری ریخته شده تا تراثین اصلی یعنی کتاب و روایات احیا شوند و الا کتاب ها موضوعیت ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آنچه موضوعیت دارد ثقلین است، اظهار داشت: برای رسیدن به آن ها نیازمند آثار فاخر و تراث علمی هستیم، همین که به تراث نگاه شود روحیه تحول خواهی در انسان زنده می شود، وقتی لمعه، کفایه و رسائل را می بینیم بر خلاف آنچه که در ذهن طلاب فرو کردند که این کتاب ها سبب ناامیدی است اما در حقیقت امیدوار کننده است.

وی ادامه داد: ذات تحول در این کتاب ها کاملا مشاهده می شود و انسان را تشویق می کند تا تلاش کند و بتواند همانند مرحوم آخوند و مرحوم شیخ بدون رقیق کردن مایه های علمی و با استفاده از روش آن ها و با حفظ کتاب ها حرف جدید و تازه ای بزنیم.

حجت الاسلام صرفی با بیان این که برخی از شاگردان می پرسند چرا باید کفایه بخوانیم در حالی که همه دنیا آخرین کتاب های روز خود را می خوانند، ابراز داشت: جواب این است که علوم دینی و حوزوی با سایر علوم تفاوت دارد.

وی عنوان کرد: در علوم تجربی، فیزیک و ریاضیات ما باید به روز بوده و آخرین تحقیقات را داشته باشیم اما در علوم دینی که نمی خواهیم شرع جدید درست کنیم بلکه می خواهیم بدانیم که اهل بیت(ع) چه فرمودند از این رو وظیفه و رسالت اصلی این است که بدانیم کلام آن ها چیست.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: برای فهمیدن کلام اهل بیت(ع) باید به کسانی مراجعه کرد که به عصر تشریع نزدیک تربوده اند، قطعا فهم و همت آن ها از ما بیشتر بوده است؛ بنابراین این قیاس مع الفارق است از این رو دلیل نمی شود که کتاب ها را کنار بگذاریم بلکه حتما باید از آن ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: خود کفایه و رسائل یک کتاب تحول خواه است، ما در علوم دینی هر اندازه به متونی مراجعه کنیم که به عصر تشریع نزدیک تر باشند موفق تر خواهیم شد؛ این کتاب ها باب تحول را روی ما باز می کند؛ کتاب های جدیدی که می خواهد بیاید نباید سبب رقیق شدن مایه علمی طلاب نشود و مبانی علما و قدما را باید به آیندگان برسانیم و نباید از بین برود./1323/202/ب3

ارسال نظرات