۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۶۹۲۱۴
مدیرکل آموزش بزرگسالان جامعه القرآن قم:

اجبار در تربیت قرآنی فرزندان ناصحیح است

حجت الاسلام نجفی با بیان اینکه نباید در تربیت فرزند از اجبار بهره جست، گفت: کلیه رفتارها و آموزش‌ها باید گام به گام و به تدریج و بدون اجبار باشد تا قرآن در روح و جان فرزند نفوذ کند.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علیرضا نجفی مدیرکل آموزش بزرگسالان جامعه القرآن قم امروز در کارگاه آموزشی قرآن کریم در تبریز با بیان اینکه جامعه القرآن کریم خودکفا است، ابراز داشت: این موسسه قرآنی دارای ۸۰۰ شعبه در کل کشور  است و  افراد از چهار سال به بالا را در رده های سنی مختلف آموزش می‌‌دهد.

وی این موسسه را از لحاظ تربیت مربی و تأمین مواد آموزشی خود کفا دانست و ابراز داشت: امکانات گسترده‌‌ موجود، در زمینه‌‌ آموزشهای قرآنی در این موسسه وجود دارد، امروز تنها حامی حقیقی قرآن رهبر انقلاب است و دیگر مسؤولان در این زمینه احساس مسؤولیتی ندارند و نباید آموزش قرآن به خود وا گذاشته شود و در حد شعار باقی بماند.

مدیرکل آموزش بزرگسالان جامعه القرآن قم با اشاره به مهجوریت قرآن در میان مسلمانان، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در جامعه ما تنها در طاقچه اتاف و سفره عقد خلاصه شده است، اگر به قرآن و آموزه های آن تمسک می کردیم امروز شرایط و وضعیت کشور این گونه نبود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم دارای پیشینه غنی تاریخی و علمی است، تصریح کرد: با وجود بزرگان و دانشمندان بسیار در تبریز، این شهر با کل ایران برابری می‌‌کند اما متاسفانه در عرصه قرآنی در منطقه کم لطفیهای بسیاری شده است، والدین امروز نقش اساسی در تربیت قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن در این منطقه دارند.

حجت الاسلام نجفی با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان، گفت: زن و شوهر شب و روز به دنبال کار و رفع مشکلات اقتصادی هستند و به بهانه دغدغه‌ اقتصادی از مسأله بسیار مهم تربیت فرزند غافل هستند، این قشر دچار یک دور باطل هستند، چرا که عدم تربیت صحیح نتیجه ای جز هزینه برای مشکلات ناشی از غفلت خود از تربیت فرزند ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلات تربیتی فرزندان ما با بهره گیری از روانشناسی غربی حل نخواهد شد، اذعان داشت: روانشناس و مشاوری که راهکار تربیتی می دهد باید تفاوت فرهنگی و جنس مردم ما را بداند، اما در امروز چنین اصولی رعایت نمی‌‌شود و نتیجه ای جز انحراف در مسیر نخواهد داشت.

مدیرکل آموزش بزرگسالان جامعه القرآن قم با اشاره به ضرورت تربیت صحیح و قرآنی کودکان، خاطرنشان کرد: دین اسلام دین انسان ساز است، اما کسانی که این دین را معرفی کرده اند در این امر به خوبی عمل نکرده اند، باید از ظرفیتهای حقیقی دین اسلام بعد از فهم صحیح در مدیریت جوامع انسانی بهره برد.

وی بایدها و نبایدهای خانواده‌های قرآنی را مطرح کرد و گفت: برای تربیت یک فرزند قرآنی باید از اختیار فرزند استفاده کرد نه آنکه اجباری در کار باشد، بنابراین در آموزش‌‌های قرآنی استفاده خانواده‌‌ها از رفتارهای اجباری کار ساز نخواهد بود، همچنین مبلغان نیز باید با طرح رذایل اخلاقی شیوه مناسب رهایی از آن را نیز بیان کنند.

این فعال قرآنی اجبار در روند تربیت قرآنی را روشی نا مناسب عنوان کرد و افزود: کلیه رفتارها و آموزش‌ها باید گام به گام و به تدریج و بدون اجبار باشد وگرنه این حرکت متوقف خواهد شد و زمانی که کودک به بزرگسالی رسید این رفتارهایی را که به اجبار یاد گرفته بود کنار می‌گذارد، یعنی اگر امروز به اجبار حافظ قرآن شود در بزرگسالی مسیرش را تغییر خواهد داد./202/854/ب1

ارسال نظرات