۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۴۶۹۴۸۷
از سوی انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه صورت گرفت؛

بررسی درآمدی بر روش تفسیر سیاسی قرآن کریم

نشست علمی بررسی درآمدی بر روش سیاسی قرآن کریم با ارائه حجت الاسلام والمسلمین نظرزاده برگزارشد و نظریه سیاسی بودن آیات قرآن کریم مورد نقد وبررسی قرار گرفت.
انجمن علمی مطالعات سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نظرزاده در کرسی ترویجی درآمدی بر روش تفسیر سیاسی قرآن کریم که شامگاه امشب در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه واقع در بلوار جمهوری اسلامی برگزار شد با بیان این که تفسیر سیاسی قرآن کریم را دارای دو روش دانست و گفت: نخستین روش، تفسیر موضوعی قرآن کریم است که کتاب های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه سیاسی ادامه داد: دومین روش نیز تفسیر سیاسی تمام آیات قرآن کریم است؛ در این نشست روش دوم مبنی بر امکان تفسیر سیاسی تمام قرآن کریم و ارائه آن به حکومت ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین نظرزاده اضافه کرد: تاکنون شخصی در زمینه تفسیر سیاسی اقدام نکرده است گرچه در برخی تفسیرها مسائل سیاسی روز بیان شده است اما آن را تفسیر سیاسی نام گذاری نکرده اند زیرا تحلیل های آنها در عرصه عمل به یک نظام منسجم متکی نیست بلکه وضعیت موجود را انتقاد می کنند.

وی با بیان این که سیاست تمامی عرصه های زندگی انسان را در بر گرفته است، اظهارداشت: تدبیر حیات انسانی بر عهده سیاست است؛ سیاست در حال اجرای نظامی است که در آن تمامی نیازهای انسان وجود دارد همچین در تلاش است اصول مربوط به حیات طیبه را در اختیار او قرار دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه سیاسی با اشاره به مبحث هم گونگی دنیا و آخرت در نگاه قرآنی بیان داشت: در سایر اندیشه های سیاسی پیوستگی و همراهی دنیا و آخرت وجود ندارد بلکه نگاه آنها دنیایی است؛ گرچه مطرح کردن بحث سعادت در اندیشه اندیشمندان یونان باستان را می توان هم گونگی دنیا و آخرت دانست اما به این مطلب تصریح نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: همه انسان ها در مقابل احکام و خطابات الهی مشترک هستند چه پامبر باشد چه کافر به غیر از مواردی همانند امر به نمازشب که پیامبر اکرم را مورد خطاب قرار داده است بنابراین اگر حاکم یا سیاستمداری قصد استقاده از قرآن را داشته باشد نمی توان گفت فقط می تواند از خطابات سیاسی قرآن کریم استفاده کند بلکه تقوای سیاسی و آماده سازی زمینه های تکامل روحی انسان ها وظیفه حاکم است.

گفتنی است، گزارش کامل نشست علمی بررسی درآمدی بر روش سیاسی قرآن کریم و نظریه ناقدان این نظریه از خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./1324/

ارسال نظرات