۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۶۹۵۶۲
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

اولویت حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت خروج مفاهیم فقهی از ابهام است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اولویت حوزه‌های علمیه اعم از شیعه و اهل سنت این است که مفاهیم فقهی از فضای ابهام خارج و تعریف دقیق از آن ارائه شود.
مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی امروز در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مبارزه با افراط گرایی که دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: این کنفرانس با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز افراط‌گرایی در ابعاد وسیعی ریشه‌های تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فقهی و دینی دارد که باید به فهم و کشف آن پرداخت و چاره‌ای جز ایجاد مطالعات جامع از مناظر مختلف نداریم.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه خاستگاه و جایگاه مبارزه با خشونت باید مطالعات دانشی داشته باشد، عنوان کرد: درباره مبارزه با خشونت و افراط اگر ما به یک دانش اکتفا کنیم کافی نیست باید بسیج علمی و مطالعاتی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: باید خشونت و افراط در علوم مختلف همچون جامعه شناسی، روان‌شناسی، علم جغرافیا، فقه و تاریخ مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: کشورهایی که از خشونت متضرر می‌شوند می‌توانند در این زمینه همکاری علمی و حقوقی انجام دهند که راهبردهای کلان بر اساس دانش و حقوق مبتنی بر اسلام و نگاه تخصصی به انجام رسانند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید مبارزه علمی مبتنی بر همه علوم باشد که منجر به استحکام خشونت نشود، بیان داشت: کنفرانش پیش رو طی فراخوانی برخی از عالمان رشته های مختلف را دعوت کرده که از زاویه دانش مطبوع خود به بحث افراط‌گرایی و خشونت پرداخته است

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه مقالات ارائه شده به واکاوی ریشه خشونت به مثابه پدیده اجتماعی می‌پردازد، عنوان کرد: پاره‌ای از مقالات در چارچوب فقه شکل گرفته و دنبال فهم اشتباهات و خطاهای مدعیان فقه رفته است.

وی افزود: برخی مقالات به شیوه تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری به بحث خشونت و افراط‌گرایی پرداخته است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما ادعا نداریم که به همه آنچه باید دست پیدا کردیم اما این کنفرانس نقطه خوبی برای شروع است، اظهار داشت: فراخوان همه علوم رهاورد این کنفرانس است که امید داریم ابعاد گسترده یافته و جهت مبارزه با خشونت و افراط منتهی به راه‌حل‌های علمی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه برخی ذهنیت‌های غلط در علوم اسلامی لانه گزیده است که در این کنفرانس به آن پرداخته می‌شود، گفت: گاهی برخی ذهنیت‌ها بیشترین سهم را در تولید خشونت داشته است.

وی افزود: بسیاری از مفاهیم فقهی در وضعیت غیرشفاف تبیین نشده و مبهم مانده است همین امر سبب شده که کج‌اندیشان مجال پیدا کرده با سوء برداشت از متون دینی دست به خشونت و افراط بزنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: اولویت حوزه‌های علمیه اعم از شیعه و اهل سنت این است که این مفاهیم از فضای ابهام خارج و تعریف دقیق از آن ارائه شود که سوءبرداشت از آن به وجود نیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به عامل دیگر درباره خشونت، عنوان کرد: عامل دیگر درباره خشونت کاستی موجود در علوم دینی است که ما در علوم دینی و فقه هنوز به بسیاری از مسائل روز نپرداختیم به عنوان مثال فقه به مسائل اقتصادی پرداخته اما هنوز به روابط امت‌ها و هم‌زیستی آنها نپرداخته است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه این کنفرانس شامل مراسم افتتاحیه و برگزاری 4 پنل بررسی مقالات و ایده‌ها است، گفت: این پَنل‌ها شامل بررسی مسایل فقهی مرتبط با خشونت، جامعه‌شناسی و علل ریشه‌های آن، بررسی روانشناسی خشونت و خشونت و رابطه آن با روابط بین الملل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 20 میهمان خارجی از کشورهای عراق و تونس در این کنفرانس حاضر می‌شوند که در پایان نیز مقالات برتر در قالب کتاب منتشر خواهد شد./201/807/ب1

ارسال نظرات