۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۶۹۶۱۶
امام جمعه تبریز:

اجرای مرتبه عملی امر به معروف نیازمند اذن حاکم شرع است

آیت الله مجتهد شبستری تجاوز بر مقدار لازم در امر به معروف را بدون اشکال و ضمان دانست و گفت: امام راحل در رابطه ضرب دارد که اگر مطلوب بدون ضرب حاصل نشود، در این صورت ضرب لازم و جایز است، در مرتب اعلام انزجار قلبی و لسانی اذن حاکم شرع لازم نیست، اما در مرتبه عملی و ضرب نیازمند اذن حاکم شرع و ولی فقیه است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به جلوگیری از منکر به صورت عملی، اظهار داشت: اگر با مراتب نخست و دوم امر به معروف به نتیجه نرسید، نوبت به مرتبه عملی امر به معروف خواهد رسید.

وی امر به معروف یدی را برای تأدیب مرتکب دانست و ابراز داشت: امام راحل در مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر بر رعایت «ایسر فالایسر» تأکید دارد، اگر تصرف بر فاعل منکر و هل دادن آن برای جلوگیری از آسیب رساندن به مظلوم مانند گرفتن چاقو از دست آن لازم و مقدم بر کتک است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اگر دفع منکر متوقف بر ورود به خانه ای شخصی باشد در امور مهم که شارع بر آن رضایت ندارد مانند قتل نفس محترمه در این صورت مانعی ندارد، گفت:‌ اگر سارق وارد خانه ای شخصی بشود برای جلوگیری از این امر می تواند وارد باغ شود و در خانه تصرف کند، اگر برای جلوگیری از منکر ضرری برای خانه برسد ضامن نیست.

وی افزود: در شرایطی که لازم دفاع مترتب بر ضرر است، در این شرایط آمر و ناهی ضامن نیست، چرا که بدون ضرری نمی توانست در برابر مرتکب از شخص مورد حمله قرار گرفته دفاع کند، اگر مرتکب ضرری وارد کند، در این صورت مرتکب در قبال ضرر وارده کرده ضامن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در جایی که دفع منکر بر اضرار مترتب نیست، در این صورت شخص آمر و ناهی در صورتی که ضرر وارد کردند ضامن خواهند بود، در جایی که ابزارآلات گناهی که از طریق آن به معصیتی ارتکاب نشده است مانند ظرف شراب که مالیت دارد، در این صورت نمی تواند تصرف و تعرض کند.

وی تجاوز بر مقدار لازم در امر به معروف را بدون اشکال و ضمان دانست و گفت: امام راحل در رابطه ضرب دارد که اگر مطلوب بدون ضرب حاصل نشود، در این صورت ضرب لازم و جایز است، در مرتب اعلام انزجار قلبی و لسانی اذن حاکم شرع لازم نیست، اما در مرتبه عملی و ضرب نیازمند اذن حاکم شرع و ولی فقیه است.

آیت الله مجتهد شبستری «انکار بالید» را کنایه از ورود با قدرت دانست و گفت: دایره قدرت وسیع است، بنابراین می توان جلوی منکر را با رسانه و هنر و قدرت این دو یا موارد دیگر گرفت، بنابراین ورود عملی نیز دایره آن وسیع است، گاهی می شود با کار فرهنگی جلوی منکرات را گرفت./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات