۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۶۹۶۲۱

واکنش آیت الله علیدوست به برخی جوسازی ها درباره نشست دوره ای اساتید

آیت الله علیدوست با بیان این که روحانیت باید هادی، مراقب، حامی و ناقد نظام باشد، به برخی جوسازی ها درباره نشست دوره ای واکنش نشان داد.
آیت الله علیدوست

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، غیر انقلابی خواندن نشست دوره ای اساتید را نادرست خواند و با اشاره به جو سازی برخی در فضای مجازی در این باره، گفت: درباره این که حضرت آقای اعرافی مطلبی درباره حوزه انقلابی بیان نکردند به قصد همراهی با اساتید نشست دوره ای بوده یا نه این به خودشان مربوط می شود که باید اثبات یا انکار کنند.

وی افزود: اما بنده با توجه به شناختی که دارم قطعا انکار می کنم چون ما درباره شخص ناشناخته ای قضاوت نمی کنیم و سابقه ایشان مشخص است، اما این که گفته شود که جمع نشست دوره ای اگر از حوزه انقلابی صحبت می شد همراهی نبود و اگر صحبت نمی شد همراهی بود قطعا حرف نادرستی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هزار استاد در این نشست شرکت می کنند، اظهار داشت: فرضا که ما فرض را بر این بگذاریم که عده بسیار کمی از این تعداد مثلا با حوزه انقلابی یا انقلاب فاصله داشته باشند یقینا نسبت به هزار استاد این صحبت نادرست است.

وی ادامه داد: باید ریشه یابی شود که چه کسانی این مطلب را القا می کنند، اگر ما وانمود کردیم در جمع هزار نفری اساتید همراهی کردن آنها به این است که از حوزه انقلابی صحبت نشود آیا این اعتراف به نوعی شکست نیست که مثلا نظام نتوانسته روحانیت را با خود همراه کند، این بسیار حرف نادرستی است.

آیت الله علیدوست با بیان این که اگر افرادی جاهلانه این حرف ها را می زنند باید فکر خود را اصلاح کنند، ابراز داشت: اگر افرادی عامدانه این سخنان را مطرح می کنند باید برخورد مناسبی با این تفکر صورت گیرد، اساتید عموما معتقد به نظام، انقلاب، رهبری و ولایت فقیه هستند.

وی عنوان کرد: ممکن است کسی در شکل همراهی با دیگری اختلاف سلیقه داشته باشد، اختلاف در تاکتیک بوده و در استراتژی نیست و در کار است نه این که در اصل محتوا باشد، از این جهت اینگونه مسائل را نباید دامن زد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: صحبت از حوزه انقلابی کردن بحث خوبی است اما آیا در هرجلسه ای باید از هر مطلب خوبی گفته شود، ضمن این که اگر از تحول حوزه صحبت شود آیا این به نوعی صحبت از حوزه انقلابی نیست، یکی از شاخصه های بارز حوزه انقلابی این است که تحول و اقتضائات زمان و مکان را در نظر می گیرد بدون این که از هنجارها خارج شود به اقتضائات زمان و مکان جواب می دهد، مطلب نه درباره شخص حضرت آقای اعرافی و نه اصل قضیه درست است، بهتر است که این مطلب گفته نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم انقلابی ماندن حوزه اضافه کرد: ما باید ببینیم انقلابی را چه معنا می کنیم، اگر انقلابی را به این معنا بگیریم که روحانیت باید نظامی را که مولود خودش بوده صیانت فکری در ساحت نظریه پردازی کرده و از مبانی آن دفاع کند و هم در رفتار و عمل حمایت خو درا نشان دهد این کاملا لزومش روشن می شود.

آیت الله علیدوست با بیان این که روحانیت باید هادی، مراقب، حامی و ناقد نظام باشد، گفت: هادی در نظر بگیریم برای این که خطوط کلی را به نظام بگوید و راهنمایی کند، حوزه غیر انقلابی نمی تواند هادی برای انقلاب باشد، باید مراقبت باشد و نمی تواند بگوید عیسی به دین خود و موسی به دین و من کاری به نظام ندارم.

وی افزود: حوزه باید ناقد باشد، الزاما حوزه انقلابی این نیست که همه کارها را توجیه کند، باید اگر مواردی را می بیند که نیاز است تذکر دهد و نقد کند و هر جا هم نیاز به حمایت باشد باید حامی نظام باشد؛ ما نمی خواهیم از تک تک افراد و از همه نظرها دفاع شده باشد این را کسی عهده دار نمی شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات