۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۴۶۹۷۲۷
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

یاری مظلوم یک وظیفه اجتماعی است

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که از ادله‌های مختلف مشخص می‌شود که یاری مظلوم یک وظیفه اجتماعی است،‌ گفت: خداوند یک وظیفه اجتماعی برای مسلمین قرار داده است تا یاور مظلوم باشند و حق مظلوم را از ظالم بستانند، از این رو رسانه دینی می‌تواند نقش مهمی در یاری مظلوم داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، یک‌شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن اشاره‌ مختصر بر مباحث مطرح شده در جلسه گذشته، اظهار داشت:‌ پیگیری مطالبات به حق مردم، رفع ظلم، تظلم خواهی و یاری مظلوم از اهداف و وظایف جزئی‌تر یک رسانه دینی است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که برخی اوقات پیگیری مطالبات حق مردم، واجب می‌شود، ابراز داشت:‌ بر رسانه دینی واجب است تا در چنین مواقعی پیگیری‌های لازم را برای یاری مظلوم و گرفتن حق او انجام دهد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر اساس ادله‌هایی که بیان شده است نمی‌توان گفت یاری مظلوم مجاز و جائز است، بلکه یاری مظلوم در برابر ظالم واجب است.

وی در ادامه افزود: مواردی از ادله وجود دارد که یاری بر مظلوم را عملی مستحب و دارای فضیلت بالایی دانسته‌اند اما از هیچ ادله‌ای نمی‌توان استفاده کرد که یاری مظلوم و رساندن صدای او به مسؤولان و حاکم اسلامی امری مباح باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برای درک بهتر لزوم و وجوب یاری مظلوم، ضروری است تا با مراجعه به ادله اربعه، مطلوب و محبوب بودن رفع ظلم در نظر مولا مشخص شود.

وی با قرائت آیه 72 سوره انفال، تصریح کرد: مضمون این آیه آن است که اگر مؤمنین به سبب قرار گرفتن در ظلم مشرکین و کفار، شما را به یاری طلبیدند، بر شما واجب است تا آنها را یاری کنید و سایه ظلم را از سر آنها بردارید. به همین جهت در عصر کنونی رسانه بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان آیه «وَ الَّذينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ»، تأکید کرد: قرآن کریم در آیه 38 و 39 سوره شوری در صدد تجلیل از انسان‌هایی است که دعوت الهی را اجابت کرده‌اند که در ادامه با بیان صفاتی از این انسان‌ها به آیه 39 می‌رسد و با آوردن واژه « الْبَغْيُ» می‌فرماید، انسان‌هایی که دعوت الهی را اجابت کرده‌اند و...، برای رفع ظلم و تجاوز به یاری دیگران می‌شتابند.

وی با بیان این که از آیات ذکر شده دانسته می‌شود که یاری مظلوم یک وظیفه است،‌ اظهار داشت: خداوند یک وظیفه اجتماعی برای مسلمین قرار داده است تا جامعه مسلمین یاور مظلوم باشند و تلاش کنند تا حق مظلوم را از ظالم بستانند، از این رو رسانه دینی می‌تواند نقش مهمی در یاری مظلوم داشته باشد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ابراز داشت: روایات مختلفی وجود دارد که بر لزوم و وجوب یاری مظلوم هستند و از هیچ یک از ادله نمی‌توان از آن مباح بودن یاری مظلوم استفاده کرد بلکه همه ادله یا واجب و یا مستحب هستند.

وی به وجود سه دسته از روایات ویژه یاری مظلوم اشاره و خاطرنشان کرد: دسته‌ای از روایات ضرورت یاری مظلوم را به عنوان یک وظیفه اجتماعی بر مسلمین تعیین می‌کند، از این رو روایتی که در صفحه 359 جلد 72 کتاب بحار الانوار از رسول اکرم(ص) نقل شده است صریحاً بیان می‌کند، کسی که به داد مظلوم برسد و از ظالم حق مظلوم را بستاند، این شخص در بهشت با پیامبر اکرم(ص) مصاحبت خواهد داشت.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه با اشاره به روایات مختلفی که در باب دفاع از مظلوم در مقابل ظالم وجود دارد، به توضیح، تشریح و تفسیر هر یک پرداخت و خاطرنشان کرد: از مجموع روایات به دست می‌آید که عمل ظالم از گناهان کبیره‌ است بنابراین یاری مظلوم واجب خواهد بود از این رو رسانه دینی با برگزاری برنامه‌های خاص می‌تواند در تحقق این مهم نقش اساسی ایفا کند. /878/203/ب3

اکتای بهمنی
ارسال نظرات