۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۶۹۸۹۰
کارشناس مسائل خاورمیانه:

راهپیمایی اربعین ضامن حیات شیعه و عراق است

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت مراسم اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین ضامن ادامه حیات شیعه و عراق است.
رضا میبرابیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا میرابیان کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان در نشست تخصصی «اربعین،ظرفیت و آسیب ها» که عصر امروز دوشنبه در پژوهشگاه مطالعات جهان برگزار شد، گفت: با روندی که اربعین در حال پیشرفت است می توان گفت این مراسم واقعه عاشورا و کربلا را به جهانیان معرفی می کند، باید توجه شود در زمان صدام مردم عراق نمی توانستند برای امام حسین(ع) عزاداری کنند و امروز مراسم اربعین برای مردمان عراق بسیار شگرف است.

وی ادامه داد: پس از سرنگونی صدام دو پدیده در کشور عراق رخ داده است، پس از صدام مردمان عراق یک نوع بازگشت به گذشته را به خود دیده اند، امروز شاهدیم در موضوع اربعین عزاداری های سابق مردم عراق شکل خود را در این سالها پیدا کرده است.

میرابیان با بیان اینکه مراسم اربعین ضامن ادامه حیات عراق و شیعه است، گفت: پس از موضوع اربعین و زنده شدن عاشورا امروز شاهد حشد شعبی(بسیج مردمی عراق) هستیم، داعش کار عراق را تمام شده می دانست اما با اقدامات مرجعیت در عراق و ظهور حشد شعبی مقابل داعش گرفته شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت مراسم اربعین بیان کرد: در مراسم اربعین میزبانان معلول و جانباز ایرانی، معلول و جانباز عراقی بودند که در جنگ جانباز شده اند، هیچ مساله ای مانند اهل بیت و عاشورا نمی تواند ارتباط میان مردمان عراق و ایران را دوباره برقرار کند.

وی افزود: امروز می بینیم کیان شیعه در عراق وجود دارد، آنچه که امروز سبب شده شیعه در عراق وجود داشته باشد مراسم اربعین و حشد شعبی است، همراهی اهل سنت در مراسم اربعین با شیعیان افزایش یافته است، امروز حضور مردم اهل سنت برای زیارت امام حسین(ع) افزایش یافته است، مراسم اربعین است که آینده شیعه و ظهور امام زمان(عج) را معرفی و محقق می کند.

میرابیان با اشاره به آسیب های مراسم اربعین، اظهار داشت: در جهان عرب مردمان عراق به جود و کَرم مشهور هستند، اگر مردم عراق به این شکل از زوار پذیرایی نمی کردند مراسم اربعین به شکل کنونی محقق نمی شد، باید توجه شود بدون هماهنگی با مسؤولان جمهوری اسلامی نباید اقدامی صورت گیرد، عراق نمی تواند ویزا را برای ایران لغو کند زیرا عراق اگر این کار را انجام دهد از سوی دیگر کشورهای عربی تحت فشار قرار می گیرد، همچنین درحال حاضر عراق ظرفیت پذیرش زوار بدون ویزا را ندارد.

میرابیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا امکان دارد مردمان عراق پس از روز اربعین نیز از زوار پذیرایی کنند و موکب ها برپا باشد تا مردم بتوانند بیشتر در کربلا بمانند تا راحت تر به کشور برگردند، گفت: مردم عراق تا حد امکان از زوار پذیرایی می کنند و اینکه بلافاصله پس از اربعین موکب ها را جمع آوری می کنند جزء فرهنگ آنان است و نمی توان بیش از توان و ظرفیت از انها توقع داشت.
وی افزود: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران باید برای این مساله چاره اندیشی کنند، باید مرزهای مشترک میان ایران و عراق افزایش یابد، همچنین باید لوازم و اسباب حضور زوار پس از اربعین نیز از سوی ایران در عراق قرار داده شود زیراکه دولت عراق از منظر مالی دچار مشکل است و نمی تواند بودجه ای را برای این امر در نظر بگیرد./202/811/ب1
                                                                                                                                                        

 

ارسال نظرات