۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۷۰۰۵۷

انتقاد مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از عملکرد وزارت ارشاد

نیلی در نشست خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی از عملکرد ضعیف وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نشر سخن گفت و بی‌مدیریتی در بخش‌های مختلف را دلیل این امر دانست.
نیلی مدیر عامل مجمع ناشران اتقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی که در ساختمان مجمع برگزار شد با اشاره به اینکه در رابطه با وضعیت نشر در برخی حوزه‌ها نگرانی‌هایی در میان همه اهالی نشر وجود دارد، اظهار داشت: وزارت ارشاد کمیت افراطی را در دستور کار خود قرار داده است، در واقع وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نشر به کمیت‌گرایی و نگاه تکاثری دامن می‌زند در حالی که تمام دلسوزان فرهنگی می‌دانند این نوع کمیت‌گرایی باعث ضربه به محتوا و فرهنگ می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی در وزارت ارشاد در بحث نمایشگاه کتاب یا برای جایزه به ناشران کمیت را در نظر می‌گیرند باعث تولید کتاب کم تیراژ و کم محتوا و به طور کلی بی‌ارزش می‌شود، وقتی متراژ غرفه کتاب‌ها در نمایشگاه منوط به کمیت می‌شود به این معنا است که ناشر تعداد کتاب خود را بالا ببرد و کاغذ مصرف نماید و به طور کلی عناوین خود را تنها بالا ببرد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد: اهمیت به کمیت باعث شده است خیلی از ناشران کتاب‌ها را به صورت ماکت در می‌آورند و این در حالی است که کتاب در تعداد محدود 10 الی 15 کتاب در کتابخانه‌های خصوصی از جمله ارشاد تنها وجود دارد و اصلا تولید نشده است.

نیلی یادآور شد: کتاب‌ها در این شرایط از نظر محتوایی ضعیف و غیر قابل استفاده است، اخیرا یکی از نویسندگان ادبی به نام لیلی گلستان از طیف جریان ضد انقلاب گفته بود 96 درصد کتاب به درد نخور است، این اتفاق در حوزه کتاب باعث می‌شود که تیراژ و شمارگان کتاب پایین رفته و تاثیرگذاری محتوایی نیز از بین می‌رود، تورم عناوین و تکثرگرایی افراطی در سیاست‌های ارشاد باعث ارتقای سطح فرهنگ نمی‌شود بلکه مانع کتاب‌خوانی است.

وی افزود: حمایت ارشاد به صورت عملی از فعالیت‌های غیر نشر مشهود است، کسب و کارهایی که با کاغذ سر و کار دارد اما با ارتقا فرهنگ کاری ندارد امروز کاملا روشن می‌باشد، با مراجعه به ده عنوان پر شمارگان کتاب‌ها در اوایل سال 95 می‌توان به این موضوع پی برد، کتاب‌های پر شمارگان در فروردین، اردیبهشت، خرداد، مرداد و شهریور کتاب‌های کمک درسی بوده‌اند، متوسط شمارگان هرکدام از این عناوین در 6 ماه اول سال 82 هزار نسخه است، همین امر باعث می‌شود که ناشرانی که کتاب با 200 نسخه می‌زند در شمارگان متوسط وزارت ارشاد قرار می‌گیرند.

سیاست‌های غلط ارشاد به حوزه نشر ضربه می‌زند

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سیاست وزارت ارشاد در بحث نشر باعث ضربه به ناشران شده است‌، خاطرنشان کرد: وقتی کتاب کمک درسی در بازار راحت‌تر عرضه می‌شود ناشر به سمت چاپ این نوع کتاب‌ها می‌رود و در این حالت یارانه‌ها نیز به این سمت هدایت می‌شود و این مشکل از ناشران کمک آموزشی نیست بلکه سیاست غلط وزارت ارشاد است، به همین منظور شاهد هستیم جمع شمارگان کتاب کمک درسی 6 ماه اول 2 میلیون نسخه است و از نظر موضوع نیز کتب کمک درسی، دعا و زیارت در اینجا در صدر قرار می‌گیرد.

وی ابراز داشت: اگر در سیاست‌های وزارت ارشاد تغییرات جدی اتفاق نیافتد فرهنگ ما رو به افول خواهد رفت، یکی از ضعف‌ها در سیاست‌های تشویقی ارشاد است، تا به حال کسی به این نکته توجه کرده است که برای یک کتاب که جایزه تعلق می‌گیرد بعد از آن چه اتفاقی برای چاپش خواهد افتاد؟، عموما کتاب‌هایی نیاز به تشویق دارند که در بازار به آن نگاه می‌شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان کرد: در اسکار کتاب‌هایی که مورد نظر مخاطبین و منتقدین بوده است مدنظر قرار می‌گیرد، این امر در کشور ما برعکس است و آنچه دیده نشده است برتر می‌شود، البته در سیاست‌های تنبیهی هم شرایط خوب نیست، متاسفانه سیاست‌های نظارتی در ارشاد دچار خلل است.

وزیر ارشاد باید به قوانین این وزارتخانه عمل کند

نیلی عنوان کرد: وزیر ارشاد لطف کنند کتاب قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سوی خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده است مطالعه کنند و پاسخگو اجرایی نشدن قانون باشند.

وی با اشاره به بخشی از وظایف مندرج در قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کتاب قانون ارشاد وظایفی چون رشد فضایل اخلاقی در جامعه براساس ایمان و تقوا، استقلال فرهنگی، جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاه‌سازی جهانیان نسبت به اهداف انقلاب، گسترش مناسبات فرهنگی با مسلمانان، ایجاد وحدت میان امت اسلامی ذکر شده است اما در تولید کتاب‌های امروز ما این نکات رعایت نمی‌شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته جبهه انقلاب از وزیر ارشاد اجرای وظایف مندرج در قانون ارشاد است، اظهار کرد: وضعیت آشفته کتاب و نشر در حوزه تولید و توزیع به عدم اجرای قوانین برمی‌گردد، همچنین نظارت بر فعالیت ناشران و کتاب‌فروشان وظیفه ارشاد است، یعنی ارشاد باید تشخیص دهد که این دو صنف در جهت فرهنگ و اهداف اسلامی و نظام حرکت می‌کنند یا خیر؟.

نیلی افزود: آیا کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند با چارچوب قوانین مندرج در ارشاد سنخیت دارد یا خیر؟، دولت اگر غیر از این عمل کند درست نیست، وزیر باید پاسخگو عمل به قانون باشد، اگر کسی به این قوانین عمل نکند خلاف فرهنگ عمل کرده است و باید وزیر پاشخگو این رعایت نکردن قوانین باشد، در همین راستا دو گزارش محرمانه به وزارت ارشاد سابق داده شده و کتاب‌هایی در آنجا ذکر هم گشت و هم اکنون شاهد هستیم آن کتاب‌ها در حال چاپ و قابل دسترسی است.

وی اضافه کرد: کتاب‌هایی که مروج خیانت زنان به شوهران خود است و استدلال برای خیانت به همسران را قوی می‌کند در راستای ترویج فضایل اخلاقی است، آیا خانواده مقدس نیست، تخریب خانواده و ترویج خیانت به خانواده به نفع چه کسی تمام می‌شود؟

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد: کتاب‌هایی که در ترویج همجنس‌گرایی در حال چاپ است به ویژه در 6 ماه امسال آیا در راستای ترویج فضایل اخلاقی است و برای مقابله با فساد است؟، یا کتاب‌هایی که اقوام ما را به تمسخر می‌گیرد یا ملل اطراف ما را تنجیس می‌کنند در راستای قانون حرکت می‌کنند، از سوی دیگر کتاب‌هایی که در بحث روانشناسی موضوع خود ارضایی، رقص، ارتباط با نامحرم و سبک زندگی غربی رواج می‌دهند براساس قانون مجوز می‌گیرند؟

نیلی یادآور شد: در این شرایط کسانی که این نوع کتاب‌ها را منتشر می‌کنند بهترین غرفه‌ها را در نمایشگاه نیز به آنها می‌دهند و جایزه کتاب سال هم می‌گیرند، در واقع حمایت از جریان دل‌بسته و پایه کار انقلاب اسلامی محدود و قطره چکانی شده و بالعکس جریان غیر مومن به اهداف انقلاب در حال افزایش چشمگیر و تصاعدی است.

عدم مدیریت صحیح در حوزه نشر امری جدی است

وی در رابطه با موضوع معافیت مالیاتی موسسات نشر گفت: مالیات یکی از مسائلی است که همچنان عملکرد وزارت فرهنگ در این امر ضعیف است، زیرا کتاب‌فروشان و ناشران همچنان درگیر موضوع مالیات هستند، عدم مدیریت در حوزه نشر بحث جدی است، ناشران و نویسندگان ما در بحث اقتصادی هیچ‌گاه به اندازه این دوره در شرایط ولنگاری نبوده‌اند، هم چیز در این دوره در امان خداست، کتاب‌فروشی جمع می‌شود مهم نیست، کتاب‌فروشی‌های با سابقه مذهبی و غیر مذهبی در حال تعطیلی است اتفاقی نمی‌افتند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ناشران با مشکل نقدینگی مواجه هستند اما اتفاقی رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: این امر به خاطر ضعف مدیریت است و هیأت نظارت یکی از وظایفه‌اش پاسخگویی به مسائل روز حوزه کتاب است اما در هییت نظارت چنین اتفاقی نمی‌افتد، اکثر اعضای کمیته هیأت نظارت می‌گویند دعوتی از آنها به عمل نمی‌آید، به طور کلی یک هیأت ضعیف تشکیل می‌شود و اینکه لازم اجرایی دارد یا نه هم معلوم نیست.

نیلی در راستای موضوع کاغذ نیز ابراز داشت: موضوع گرانی کاعذ هم نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است، چرا قیمت کاغذ به یکبار افزایش پیدا کرده است در حالی که در ارز ما اتفاقی رخ نداده است، چگونه اختلاق قیمت ظرف 5 ماه گذشته رخ می‌دهد، موضوعات از این دست نشان می‌دهد که ما نیاز به یک تجدید ساختار و مدیریت در وزارت ارشاد داریم، سازمان و ساختار ارشاد متاسفانه نه راهبرد دقیق و حکیمانه و نه صحت عمل دارد.

وی افزود: وقتی کتاب‌های فاجعه‌ای در بحث اخلاقی چاپ می‌شود نشان از مرزهای بی‌مدیریتی دارد، نمایشگاه کتاب با شیوه برگزاری به این شکل بهره‌وری کمی در امر فرهنگ خواهد داشت اما کسی پاسخگو نیست و دلش برای این کار نمی‌سوزد.

نرم‌افزار خواندنی‌ها آماده عرضه است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در رابطه با بسته خواندنی‌ها گفت: نرم افزار خواندنی‌ها در سامانه کارشناسی در نسخه دوم حاوی 120 بسته پیشنهادی تولید شده است و آماده عرضه بازار است، بسته کاغذی محصول خواندنی‌ها آماده شده است و سی دی آن نیز در بازار موجود می‌باشد.

مسابقه کتاب زندگی ویژه بانوان

نیلی با اشاره به مسابقه کتاب زندگی خاطرنشان کرد: مسابقه کتاب‌خوانی کتاب زندگی از جمله کارهای موفق است که در مرحله پیش با کتاب "رویای نیمه شب" عرضه شد که نزدیک به 110 هزار نسخه آن در بازا به فروش رسید، توقع ما از کتاب‌هایی با پویش زندگی این است که به تیراژهای بالاتری نیز برسند.

وی ادامه داد: دبیرخانه مسابقه کتاب زندگی آماده است و هفته بعد کتاب مسابقه نیز معرفی می‌شود، محتوای کتاب‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مخاطب ما در این مسابقه دختران و بانوان هستند بنابراین نیاز است کتابی با محتوا بخوانند تا از مطالعه خود پشیمان نشود، البته یکی از ضعف‌ها در این مسابقه این است که در بخش جایزه خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه انرژی کتاب‌ها متفاوت است، ابراز کرد: برای نمونه در کتاب "من زنده‌ام" قصه جالب و پرحادثه‌ای را شاهد هستیم و مخاطب از خرید آن پشیمان نخواهد شد و امید است کتاب‌های بعدی دبیرخانه مسابقه کتاب زندگی نیز بهتر باشد.

نیلی تاکید کرد: چاپ کتاب‌هایی با تیراژ 1 هزارتایی یک معجزه است، در عصر امروز که انتشارات مختلف بیش از 300 جلد کتاب منتشر نمی‌کنند، کتاب جبهه انقلاب وقتی 110 هزار کتاب می‌فروشد این امر برای او یکی موفقیت به شمار می‌آید.

وی در پایان گفت: از آنجایی که مسابقه کتاب زندگی "سبک زندگی" را نشان می‌دهد مخاطب ما بانوان هستند، زیرا محور تربیتی خانه و خانواده زنان هستند، بنابراین اگر کتاب‌هایی برای تربیت بانوان ارائه شود یک انقلاب محتوایی ایجاد خواهد شد./201/816/ب1

ارسال نظرات