۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۰۲۶۵
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

توضیحات نقوی حسینی درباره بیانیه منتسب به کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بیانیه منتسب به کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات ظریف و کریمی قدوسی و جنجال نماینده لیست امید در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
سید حسین نقوی حسینی سید حسین نقوی حسینی

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بیانیه منتسب به کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات ظریف و کریمی قدوسی و جنجال نماینده لیست امید در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: وقتی بنده از صحن علنی بیرون آمدم جمعی از خبرنگاران اطراف من جمع شدند و گفتند که بیانیه کمیسیون امنیت ملی را دیدید و قبول دارید و این که چرا شما قرائت نکردید مگر شما سخنگوی کمیسیون نیستید، بنده پرسیدم کدام بیانیه و چه کسی قرائت کرده است که گفتند فلانی و فلانی بیانیه ای به نام کمیسیون امنیت ملی پخش و قرائت کردند.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان این که بنده نمی دانستم که چنین چیزی به عنوان بیانیه کمیسیون امنیت ملی قرائت شده است، اظهار داشت: خبرنگاران پرسیدند که تأیید یا تکذیب می کنید که بنده مطلع نیستم چه کسی و برای چه قرائت کرده اما اگر رییس کمیسیون تأیید کردند که کمیسیون بیانیه ای صادر کرده بیانیه رسمی به شمار می رود.

وی ادامه داد: تعدادی از خبرنگاران که بعدا بنده متوجه شدم که شیطنت کردند و دروغ گفتند اعلام کردند که از آقای بروجردی سؤال کردیم و ایشان تأیید کرده که بیانیه مربوط به کمیسیون است، بنده هم گفتم بنده مطلع نیستم اما سخنگوی کمیسیون هستم و اگر بیانیه ای باشد باید من قرائت کنم ولی کسی چنین چیزی از من نخواسته است اما اگر رییس کمیسیون تأیید کرده که این بیانیه رسمی کمیسیون محسوب می شود رسمی خواهد شد.

نقوی حسینی با بیان این که برخی رسانه ها بلافاصله از قول ما زدند که بیانیه رسمی کمیسیون امنیت ملی مورد تأیید سخنگو قرار گرفت، ابراز داشت: این در حالی است که بنده چنین قصدی نداشتم و شرط را هم بیان کردم، بعد که در صحن علنی مجلس رفتیم از آقای بروجردی پرسیدم که آیا چنین بیانیه ای قرائت شده که ایشان گفت بیانیه رسمی کمیسیون نیست.

وی عنوان کرد: بنده هم بلافاصله با برخی از خبرگزاری ها مصاحبه و اعلام کردم که این بیانیه رسمی کمیسیون محسوب نمی شود، وقتی کمیسیون می خواهد یک بیانیه رسمی صادر کند باید جلسه رسمی تشکیل شود، موضوعی که باید برای آن بیانیه صادر شود مطرح می شود بعد اعضای کمیسیون رأی می دهند که آیا برای این موضوع بیانیه بدهیم یا ندهیم، وقتی تصویب شد که بیانیه صادر شود چند نفر در کمیسیون با انتخاب اعضا مشخص می شوند متن بیانیه را تهیه می کنند و این متن در صحن کمیسیون قرائت می شود، اعضای کمیسیون نظرات را می گویند و اصلاحات صورت می گیرد  و نهایتا به عنوان بیانیه رسمی در سربرگ کمیسیون صادر نوشته می شود که بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره فلان موضوع و پایین هم نوشته نام کمیسیون با تاریخ نوشته می شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر بیانیه ای صادر شود که نه سربرگ کمیسیون است، نه امضا دارد، نه تاریخ دارد بیانیه رسمی کمیسیون نخواهد بود اما تعدادی از اعضای کمیسیون حتی یک نماینده هم می تواند خودش اطلاعیه صادر کند و عیبی ندارد؛ تعدادی از اعضای کمیسیون خودشان اطلاعیه ای صادر کردند که بیانیه رسمی کمیسیون محسوب نمی شود.

وی درباره صحت یا عدم صحت اظهارات نقل شده از وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: بنده وارد این بحث نمی شوم، چون بنده سخنگوی کمیسیون هستم باید جمع بندی کمیسیون را منتقل و منعکس کنیم، درباره این اظهارات ورودی نداشتم البته هیچ گاه تکذیب نکردم اما چون سخنگوی کمیسیون هستم اگر اظهار نظری کنم کمیسیون مدعی می شود که مگر کمیسیون چنین جمع بندی داشته که شما صحبتی کردید از این رو سعی می کنم اظهار نظری در این رابطه نداشته باشم اما تکذیب نمی توان کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این که آیا اعضای کمیسیون از کریمی قدوسی شکایتی داشتند یا خیر، گفت: بنده نشنیدم، شکایت علیه منتقدان باب شده و هر کس انتقادی داشته باشد فوری علیه آن شکایت می کنند، عیبی ندارد، ما می پذیریم و پاسخ هم می دهیم و هزینه آن را می پردازیم.

وی با اشاره به روند اطلاع رسانی کمیسیون امنیت ملی افزود: معمولا گزارش کمیسیون امنیت ملی را سخنگوی آن رسما اعلام می کند، بنده هم پس از هر جلسه کمیسیون یک گزارش رسمی از کمیسیون اعلام می کنم و به اطلاع همه می رسانم و به خبرگزاری ها می دهم.

نقوی حسینی با بیان این که گاهی اوقات مدعوین کمیسیون اعلام می کنند که مطالبی که بیان می شود محرمانه است و نباید بیرون مطرح شود، اظهار داشت: سخنگوی کمیسیون موظف است این مسأله را رعایت کند چون در اینگونه جلسات مطالب کمیسیون طبقه بندی شده است و نباید منتشر شود.

وی ادامه داد: اما اعضای کمیسیون خودشان باید این تشخیص را داشته باشند، اگر شخصی تشخیص می دهد که مطالبی که ایشان می گوید طبقه بندی شده نیست و مطالب روزنامه ها است بحث اعضا است اما سخنگوی کمیسیون باید رعایت کند./1323/ت302/ج

ارسال نظرات