۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۰۵۱۷
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

معرفت‌شناسی مسیر تعالی اقتصاد است

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه برای تبیین حوزه معرفت‌شناسی آن‌چنان‌که شایسته است پرداخته نشده است، گفت: ارائه تحلیل‌های نامطلوب از معرفت‌شناسی اقتصاد سبب سردرگمی در تولید مبانی اقتصادی شده و در عمل، اقتصاد کشور را دچار تزلزل کرده است.
دکتر توکلی سردبیر نشریه معرفت اقتصاد اسلامی عضو هیئت علمی مؤسسه امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد توکلی در نشست علمی که امشب در سالن کنفرانس ساختمان انجمن علمی حوزه برگزار شد به تبیین معرفت‌شناسی اقتصاد پرداخت و گفت: به سبب مطالعات اندکی که در زمینه معرفت‌شناسی اقتصادی صورت گرفته برخی تعابیر ارائه‌شده درباره این موضوع اشتباه است و متأسفانه این رویکرد‌های نادرست در اقتصاد و مبانی دانشگاهی تأثیر ناگواری داشته است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) معرفت‌شناسی اقتصاد را یکی از مباحث فلسفه اقتصاد دانست و اظهار داشت: معرفت‌شناسی اقتصاد به‌طور عمده به تجزیه و تحلیل نگاه اقتصاددانان، ماهیت معرفت اقتصادی و اعتبار آن می‌پردازد.

وی افزود: مباحث معرفت‌شناسی اقتصادی به‌طور معمول از مباحثی همانند هستی‌شناسی اقتصاد و ارزش‌شناسی اقتصاد متمایز شده و گاهی هم مباحث معرفت‌شناسی اقتصاد با عنوان مبانی معرفت‌شناختی اقتصاد مطرح می‌شود.

توکلی با اشاره به رویکرد معرفت‌شناسی اقتصاد ادامه داد: در این علم دو رویکرد وجود دارد که عبارتند از تحلیل نگاه اقتصاددانان به معرفت و بررسی معرفت قابل اعتبار از دیدگاه اقتصاددانان؛ بر این اساس ابتدا باید مبانی اقتصاددانان مشخص شود و سپس معرفت‌شناسی اقتصاد با منابع اصیل اقتصاد تطبیق داده شده و نقد و بررسی شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به تقسیم‌بندی مباحث حوزه معرفت‌شناسی پرداخت و عنوان داشت: معرفت‌شناسی دارای دو تقسیم‌بندی است که نخستین از آن‌ها «معرفت‌شناسی مطلق» و در مقابلش «معرفت‌شناسی مقید» است.

وی افزود: آن دسته از نظریه‌های معرفت‌شناسی که به حوزه خاصی اختصاص ندارند و همه حوزه‌های معرفت را دربرمی‌گیرند «معرفت‌شناسی مطلق» نامیده شده و از آن دسته نظریه‌هایی که به قلمرو خاصی اختصاص دارند با عنوان «معرفت‌شناسی مقید» یاد می‌شود.

توکلی به تبیین مرز معرفت‌شناسی و روش‌شناسی پرداخت و گفت: دانشی که به بررسی ماهیت، منابع، محدودیت‌ها و امکان شناخت در اقتصاد می‌پردازد، «معرفت‌شناسی اقتصاد» و دانشی که چگونگی و کیفیت دست‌یابی به معرفت در اقتصاد را مورد بررسی قرار می‌دهد، روش‌شناسی اقتصادی نام دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه معرفت‌شناسی اقتصاد باید معرفت معیار و شاخص را تبیین کند، ابراز داشت: حوزه معرفت‌شناسی باید به سؤالاتی همچون چیستی معرفت اقتصادی، چگونگی دست‌یابی به منابع کسب معرفت اقتصادی و اهداف نظریات اقتصادی پاسخ کامل بدهد.

وی در پایان با بیان اینکه برای تبیین حوزه معرفت‌شناسی آن‌چنان‌که شایسته است پرداخته نشده است، افزود: ارائه تحلیل‌های نامطلوب از معرفت‌شناسی اقتصاد سبب سردرگمی در تولید مبانی اقتصادی شده و در عمل، اقتصاد کشور را دچار تزلزل کرده است؛ بر این اساس اگر مشاجرات در زمینه معرفت‌شناسی اقتصاد به شکل عمیق‌تری مطرح‌شده و تحلیل‌های مناسب ارائه شود شاهد شکوفایی اقتصاد در همه زمینه‌ها خواهیم بود./841/202/ب3

ارسال نظرات