۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۰۸۲۶
رییس مؤسسه فقاهت مطرح کرد؛

درس ها و عبرت های حوزه از فتنه 88/ نقد درون‌گفتمانی، راه نجات و رشد انقلاب

حجت الاسلام اکبرنژاد با اشاره به عبرت های حوزه علمیه از فتنه 88 به آموزه هایی این حادثه اشاره کرد و خواستار تلاش بیشتر حوزه علمیه برای مسائل روز جامعه شد.
حجت الاسلام اکبرنژاد اکبر نژاد

حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حماسه عظیم نهم دی ماه مردم ایران در سال 88 به بیان آموزه هایی از فتنه 88 پرداخت و اظهار داشت: از فتنه 88 می‌آموزیم هر تجربه‌ای هزینه‌ای را روی دست ما می‌گذارد، برای همین خردمند کسی است که درسی متناسب با هزینه‌ها بگیرد و از آنجایی که فتنه 88 هزینه سنگینی را بر ملت ما تحمیل کرد باید درسی درخور بگیریم تا شاید بتواند جبران آن همه خسارت باشد.

رییس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی افزود: از آنجایی که حوزه علمیه شأن رهبری و مسؤولیت دین‌داری مردم را به دوش می‌کشد، در این حوادث هولناک نیز خود را مسؤول می‌داند، از این رو بهترین کار در این مناسبت این است که درس‌های درخوری بگیریم.

وی با بیان اینکه ما از فتنه 88 می‌آموزیم که راه نجات و رشد انقلاب، نقد درون‌گفتمانی است، عنوان داشت: فرافکنی و دشمن را تنها عامل گرفتاری دانستن، جز تحقیر خود معنای دیگری ندارد، چراکه اگر ضعف‌های نیروهای خودی نبود، بی‌شک امثال افراد حقیری مانند موسوی و کروبی نمی‌توانستند فتنه انگیزی کنند.

حجت الاسلام اکبرنژاد تصریح کرد: ما از فتنه 88 می‌آموزیم، حوزه ما به رسالت ذاتی خویش در هدایت‌گری، تربیت نیرو و نظارت درست عمل نکرده است، زیرا دغدغه‌های آن با دغدغه‌های انقلاب اسلامی همسو نبوده است، حوزه ما هنوز در دوره قاجار سیر می‌کند و با همان محتوا و مثال و نگاه به پیش می‌رود؛ این یعنی ثبت بزرگ‌ترین فرصت‌سوزی تاریخ به نام حوزه علمیه قم.

وی آموزه دیگر فتنه 88 را آسیب انقلاب دانست و گفت: اگر دیر بجنبیم، انقلاب آسیب می‌بیند و اگر انقلاب آسیب ببیند، سرنوشتی بدتر از سرنوشت حوزه نجف در انتظار حوزه قم است، همچنانکه علمای ما دوره رضاخان را فراموش نکرده‌اند که مساجد آغل گوسفندان شد، عمامه از سرها رفت و روسری و چادر از تن زنان‌مان کشیده شد.

رییس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی تصریح کرد: حوزه علمیه امروز نباید انرژی خود را صرف مسائلی کند که یا قطعا بی‌ثمرند یا در ثمر داشتن‌شان حرف و حدیث است. مانند بحث از معانی حرفیه، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مشتق، ماده امر، امر به امر، مقدمه الواجب، مقدمات مفوته، شرط متاخر، استصحاب شرایع سابق، استصحاب ادیان سابق، استصحاب عدم نسخ و استصحاب کلی و اموری از این قبیل کند.

وی تصریح کرد: ما از فتنه 88 می‌آموزییم، حق نداریم پس از 38 سال باز هم از مسائلی که هزار بار پاسخ گرفته‌‌اند، بحث کنیم و حق نداریم عبا بر سر کشیم و خود را به تغافل از جامعه بزنیم، حوزه ما حق ندارد تنها یک رشته را محور قرار داده و به رشته‌های دیگری بی‌مهری کند، چرا همه طلبه‌ها باید فقه و اصول بخوانند با این‌که حوزه امروز تنوعی از استعدادها مشکک و متفاوت است، آن هم در جامعه‌ای که به شدت نیازمند انواع محصولات علمی و فرهنگی است.

حجت الاسلام اکبرنژاد با بیان اینکه باید بجای بحث از مکاسب شیخ انصاری(ره) که شیخ آن را ناظر به اقتصاد زمان خود نوشته است، اقتصاد روز را محور درس و بحث قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید به جای این‌که دغدغه‌‌ ما پاسخ به مسائل غیر ضروری باشد، دل‌نگران اقتصاد ربوی باشیم که کل زندگی جامعه اسلامی را ربوی کرده است و به جای تعصب نشان دادن نسبت به داشته‌ها، از داشته‌ها برای حرکت به سوی نداشته‌ها حرکت کنیم، تراث را در عقبه خود داشته باشیم اما رو به آن نباشیم، بلکه رو به جلو حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه از فتنه 88 می‌آموزد به جای جلسه گرفتن و دور هم نشستن و مجیز گفتن از حوزه و کتاب‌های درسی صدها ساله و اثبات این‌که حوزه ما همیشه تحول‌خواه بوده و کتاب کفایه الهام بخش تحول است و فلانی فلان ساختمان را درست کرده و از این قبیل بحث‌ها، به عیب خویش بپردازیم.

رییس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در پایان با بیان اینکه در نهایت از 9دی می‌آموزیم که حوزه نباید از مردم عقب بماند، خاطرنشان کرد: مردم با پای پیاده از قطرات وجودشان سیلابی ساختند تا آلودگی‌ها را بشوید و بلای عظیمی را که در کمین این ملت بود، مرتفع سازد، آری حوزه ما باید بیاموزد که نباید در اول دی ماه به جای تجلیل از حرکت ملی 9دی، دور هم بنشیند و به نام جایگاه تراث در تحول تملق خود را بگوید./1330/302/ب3

 

ارسال نظرات