۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۴۷۰۸۳۳
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب حوزه باید عالم به زمان باشند/ حوزه با تدبیر با معضلات جامعه مقابله کند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معضلات جامعه امروزی گفت: اموری همچون فساد‌های بانکی، بی‌حجابی، موسیقی‌ و بی‌اخلاقی‌های موجود در فضای مجازی سبب چالش در اعتقادات دینی شده و درنهایت سبب به وجود آمدن پدیده دین‌گریزی شده است و حوزه علمیه باید با تدابیر راهبردی به مقابله با این معضلات بپردازد.
مراسم چهلمین روز رحلت آیت الله موسوی اردبیلی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حمیدزاده استاد حوزه علمیه در مراسم چهلمین روز ارتحال حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی(ره) که پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد، به تبیین خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های نایاب ایشان عالم به زمان بودن است که در روایات معصومین(ع) بسیار بر آن سفارش شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه علمیه پایه فکری و اعتقادی جهان تشیع است، اظهار داشت: در حوزه علمیه نه‌تنها اجتهاد مطرح است بلکه اجتهاد و استنباط در دل موقعیت‌های استواری مطرح است که ریشه در وحیانیت و خاندان پیامبر اکرم(ص) دارد؛ بر این اساس می‌توان گفت مسأله تفقه و فقاهت جامع‌‌تر از اجتهاد است.

حجت‌الاسلام‌ حمیدزاده حوزه علمیه قم را پرچم‌دار فقاهت در جهان تشیع دانست و بیان داشت: اگر‌چه مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی حوزه علمیه نجف و دیگر حوزه‌ها را درک کرده است، اما از فرزندان سرافراز حوزه علمیه قم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های حوزه علمیه قم‌، عالم به زمان بودن است، ابراز داشت: جهان مدرنیته و تحول‌یافته امروزی مسأله‌ای است که احساس مسؤولیت‌ پذیری و همت بیشتر اندیشمندان و علمای حوزه را خواهان است چراکه مسائلی همچون اسلام‌هراسی در جوامع بشری مطرح شده است؛ بر این اساس حوزه علمیه باید به‌گونه‌ای عمل کند تا نسل امروز و آینده بشری بتوانند به‌خوبی از نعمت دین بهره‌مند شوند.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین جایگاه عقلانیت و عالم به زمان بودن از دیدگاه روایات معصومین(ع) پرداخت و گفت: با توجه به روایات درمی‌یابیم راه رستگاری عقلانیت است و اساس دین بر این پایه شکل گرفته است؛ در همین راستا در بخشی از حدیث امام صادق(ع) آمده«اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لاَ تَهْجُمُ عَلَيْهِ اَللَّوَابِسُ؛ هر كه به دوران خود دانا باشد اشتباه نمی‌كند» از این رو حوزه علمیه باید بر پایه عقلانیت، فقاهت را تقویت کرده و در عرصه اموری که مربوط به جهان امروزی است تلاش شایانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ حمیدزاده با اشاره به معضلات جامعه امروزی ابراز داشت: اموری همچون فساد‌های بانکی، بی‌حجابی، موسیقی‌ و بی‌اخلاقی‌های موجود در فضای مجازی سبب چالش در اعتقادات دینی شده و در نهایت سبب به وجود آمدن پدیده دین‌گریزی شده است و حوزه علمیه باید با تدابیر راهبردی به مقابله با این معضلات بپردازد.

وی افزود: مراجع عظام، فقها و فضلای حوزه علمیه باید درصدد آسیب‌شناسی حوزه و روحانیت باشند تا مشکلات موجود را از میان برده و به تربیت فقیهانی عالم به زمان بپردازد وبا عنایات خداوند متعال خدشه‌هایی که به دین اسلام از سوی دشمنان واردشده را نابود کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ناکام ماندن حوزه در اثرگذاری بر دانشگاه ابراز داشت: اگر حوزه علمیه بخواهد بر دانشگاه اثرگذار باشد باید با تمام قوا همت خود را به کار بگیرد تا با افکار دانشگاهی آشنا شده و درصدد اثرگذاری برآید؛ بر این اساس لازمه محقق شدن وحدت حوزه و دانشگاه عالم به زمان بودن است.

حجت‌الاسلام‌ حمیدزاده با تأکید بر فساد‌های اخلاقی موجود در جامعه تصریح کرد: حوزه علمیه قم باید مسؤولیت از بین بردن تمام فساد‌های اخلاقی جامعه را بر عهده بگیرد و با در نظر گرفتن وضعیت موجود درصدد نابودی آن‌ها تلاش کند.

وی در پایان با بیان اینکه آیت‌الله موسوی اردبیلی(ره) یک مرجع عالم به زمان بود، عنوان داشت: ایشان یک مؤمن متعبد و سنتی و پای‌بند به ارزش‌هایی همانند دعا و مستحبات و توسلات بود که با دلدادگی خالصانه به اهل‌بیت(ع) به تربیت فرزندانی لایق و اثرگذار در سرنوشت جامعه پرداخت؛ بر این اساس درمی‌یابیم ایشان با تمام وجود نسبت به شعائر دین اسلام احساس مسؤولیت داشته‌اند./841/پ202/ج1

ارسال نظرات