۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۷۰۸۳۹
معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

ولایت فقیه اصلی قرآنی، عقلانی و تجربی است

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به اهمیت و کارکردهای ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه اصلی قرآنی، عقلانی و تجربی است و ما از آغاز غیبت کبری ولی فقیه داشته ایم منتهی اینها در غیر قالب حکومت، ولی فقیه بودند.
ولایت فقیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز در مراسم بزرگداشت 9 دی در محل این اداره کل با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع) که می فرمایند اسلام بر پنج امر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت بنا شده است، گفت: این چهارامر بدون ولایت هیچ ارزشی ندارد.

وی تصریح کرد: ولایت بالذات از آن خداوند است اما دیگران می توانند تجلی ولایت الله شوند چنان که پیامبر(ص) و سپس اولوالامر( ائمه اطهار(ع)) اینگونه بودند.

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به این شبهه که چرا نام ائمه اطهار(ع) در قرآن نیامده است، افزود: اصولا نباید نام اهل بیت(ع) در قرآن بیاید چرا که با اعجاز قرآن منافات دارد. آنچه باید بیاید حقیقت ولایت و رهبری است.

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: پس از ائمه اطهار(ع)، در دوران غیبت امام زمان(عج)، نواب خاص به صورت مشخص از سوی خود امام به عنوان نایب ایشان معین شده اند اما در غیبت کبری صرفا ملاکها را مشخص کرده اند چرا که مدت غیبت، طولانی است و یک یا چند فرد نمی تواند صدها سال تا هنگام ظهور نیابت را بر عهده داشته باشد.

وی گفت: در غیبت کبری فردی که اهل تقوا بوده و بینش قوی تری نسبت به دیگران داشته باشد می تواند نایب امام زمان(عج) باشد و چون بحث مدیریت است صرفا یک نفر باید باشد چنانکه زمان ائمه اطهار(ع) همزمان دو نفر امامت نمی کردند.

وجود ولی فقیه از آغاز غیبت کبری سابقه دارد

حجت  الاسلام ایزدی در پاسخ این شبهه که ولایت فقیه از زمان امام خمینی(ره) مطرح شده است، خاطرنشان کرد: ما از بعد از غیبت صغری ولی فقیه داشته ایم که علامه مجلسی، سیدشفتی در اصفهان و آیت الله کاشانی نمونه های ان هستند منتهی اینها در غیر قالب حکومت، ولی فقیه بودند. مانند ائمه اطهار(ع) که بدون حکومت، امام بودند.

وی افزود: سه شرط برای ولی فقیه که شامل اجتهاد، اعلام قیام و تشکیل حکومت و وجود اقبال عمومی است در زمان امام خمینی(ره) محقق شد و ایشان نخستین ولی فقیه دارای حکومت شدند.

استاد دانشگاه با اشاره به سابقه اصل ولایت فقیه گفت: شیخ ابوالصلاح حلبی شرایط ولی فقیه را بیان می کند و بعد از هزار سال این مسأله اصل 109 قانون اساسی ما می شود و پس از آن ابن ادریس حلی و محقق کرکی نیز به این مهم می پردازند.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه مطابق نظر مراجع تقلید بصیر، تبعیت از ولی فقیه مانند تبعیت از ائمه اطهار(ع) است، افزود: معمولا کسی که مراتب پایین ولایت مانند ولایت پدر و همسر را نپذیرد در پذیرش ولایت ولی فقیه نیز دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه مستلزم خداخواهی، داشتن روحیه ولایت پذیری است، ادامه داد: ولایت فقیه اصلی قرآنی، عقلانی و تجربی است.

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به فتنه88 گفت: در این فتنه برخی با اینکه مخالف ولایت فقیه بودند، مرید ایشان شدند و به عکس برخی که ادعای ولایتمداری و انقلابی بودن داشتند، به مخالفان پیوستند و شخصیت درونی شان آشکار شد./201/930/ب1

ارسال نظرات